وزیر علوم: کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است

به گزارش انوار بلاگ، وزیر علوم با بیان اینکه کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است، گفت: در مجموع خروج نخبگان به معنای خروجی قطعی و رفتن دائم نیست و در سال های اخیر آمار قابل توجهی را از برگشت نخبگان داشتیم.

وزیر علوم: کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در مورد آیین نامه انضباطی جدید دانشگاه ها و اعتراضات انجام شده نسبت به آن، گفت: آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوبه خاص خود را دارد و در حال انجام است؛ در قانون دیده شده که شیوه نامه برای اجرای دقیق این آیین نامه تدوین گردد. دو مطلب در آن بیشتر دیده شده که یکی تخلفات اخلاقی در دوره بالینی دانشجویان پزشکی است که آن ها یک دوره آموزشی در دانشگاه ها دارند و یک دوره آموزش بالینی نیز در بیمارستان ها دارند.

وی اضافه نمود: یک مورد هم در مورد مواردی است که در فضای مجازی اتفاق می افتد که ایجاد نگرانی نموده چراکه دانشجویان نگران بخش خصوصی فضای مجازی آن ها ورود پیدا گردد که قاعدتا منظور ما نیست.

غلامی تاکید نمود: اتفاقا قبل از اینکه معاونت حقوقی رئیس جمهور به این موضوع ورود پیدا کند، معاونت دانشجویی در حال بازنگری آن بخش هستند تا شفاف تر گردد. خودم هم از دانشگاه ها خواسته بودم تا اگر نظری و پیشنهادی در بین دانشجویان دارند به ما منتقل نمایند.

وزیر علوم با بیان اینکه در این خصوص تضمین می دهیم که نقض حریم خصوصی صورت نگیرد، بیان کرد: این یک موضوع قانونی است و ورود به حریم خصوصی افراد احتیاج به مجوز قانونی دارد و این شیوه نامه نمی تواند مجوزی برای ورود به حریم خصوصی افراد باشد.

غلامی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارائه آماری مبنی بر کاهش خروج نخبگان از کشور، اعلام کرد: این آماری بود که آقای ستاری مطرح کردند و این موضوع مشهود است. رفت و آمد برای تحقیق و تحصیل و کار های علمی امری معمول است و وقتی تعداد فارغ التحصیلان ما بیشتر می گردد، این رفت و آمد ها نیز بیشتر می گردد.

وی گفت: در مجموع خروج نخبگان به معنای خروجی قطعی و رفتن دائم نیست، در سال های اخیر آمار قابل توجهی را از برگشت نخبگان داشتیم.

وزیر علوم ادامه داد: موضوع دیگر این است که بعضی از نخبگان اشتغال و وضعیت مادی بهتری پیدا می نمایند؛ امیدواریم برای موارد تخصصی که باید از نخبگان خودمان استفاده کنیم، بتوانیم نگرانی آن ها را از نظر مسائل مادی رفع کنیم.

غلامی در مورد طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس، گفت: ما در هر موقعیتی که باشیم باید بپذیریم که منابع عملی جهان بیشتر به زبان انگلیسی منتشر می گردد و برای دسترسی به این منابع باید زبان انگلیسی را بدانیم؛ اما ما باید زبان های دیگری را که بخشی دیگر از منابع علمی را دارند یا برای ارتباطات استفاده می شوند اگر بتوانیم زمینه تربیت و آموزش آن را فراهم کنیم بسیار خوب است؛ البته این به معنای محدود کردن زبان انگلیسی نیست بلکه به معنای باز کردن زمینه برای آموزش زبان های دیگر است.

وی همچنین در مورد زمینه کار برای افراد تحصیل نموده نیز بیان کرد: خوشبختانه بعنوان یک نکته مثبت همه خانواده ها برای تحصیل فرزندان خود ارزش قائل هستند و متولدین دهه 60 و 70 و اخیرا 80 عموما تحصیلات دانشگاهی دارند و یا در حال تحصیل هستند. این در حقیقت یک ظرفیت انسانی بزرگ برای کشور است، اینکه بتوانیم در بخش های مختلف زمینه اشتغال آن ها را فراهم کنیم یک کار جدی و مهم است.

وزیر علوم گفت: شرایط با توجه به شرکت های دانش بنیان در حال حرکت به سمت بهبود است و آماری هم که امروز رئیس سازمان اداری استخدامی در مورد آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ارائه کردند، نشان می داد که تعدادی که می خواهند در بخش دولتی استخدام شوند نسبت به دوره قبل کمتر شده و این را به فال نیک می گیریم که میل استعداد ها به سمت بخش خصوصی است.

غلامی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بورسیه افراد بیگانه و مسائل به وجود آمده برای 39 دانشجوی افغان حائز رتبه های برتر در کنکور، گفت: بورسیه دو نوع است که یک نوع آن کسانی هستند که از کشور های دیگر با بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران برای تحصیل به اینجا می آیند و روند و روال قانونی خود برای اخذ ویزا و تحصیل را باید طی نمایند.

وی تاکید نمود: یک نوع دیگر آن افرادی هستند مانند اتباع افغانستان که والدین آن ها در ایران زندگی می نمایند و خود آن ها نیز در اینجا تحصیل نموده و بزرگ شده اند و کنکور داده اند؛ این ها الزاما به معنای بورسیه نیستند و مانند بچه های خودمان هستند با این تفاوت که، چون اتباع ایران نیستند، آموزش رایگان شامل حال آن ها نمی گردد.

وزیر علوم در خاتمه تاکید نمود: اینکه این ها متقاضی بورسیه باشند و بخواهند استفاده نمایند، یا باید به دلایل خاص آیین نامه ای توسط وزارت علوم بورس شوند که ممکن است مانند مقاطع کارشناسی و ارشد نتوانیم به آن ها بورس بدهیم یا اینکه دولت افغانستان تقاضای بورس شدن این افراد را ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 1087

به "وزیر علوم: کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر علوم: کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید