فرستاده جدید پوتین، چگونه روابط مسکو-دمشق را بیش از پیش تقویت کرد؟

به گزارش انوار بلاگ، در حالی آمریکا، غرب و بعضی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ادعای اختلافات روسیه و سوریه را زمزمه می نمایند که رئیس جمهور روسیه فرستاده ویژه خود را در دمشق معین نموده تا تأکید کند که سوریه از نظر سیاسی و مالی همچنان اولویت مسکو است.

فرستاده جدید پوتین، چگونه روابط مسکو-دمشق را بیش از پیش تقویت کرد؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه الکساندر یفیموف سفیر این کشور در سوریه را به عنوان فرستاده ویژه خود در دمشق معرفی کرد تا روابط بین دو کشور، توسعه پیدا کند، تحلیل های سیاسی در میان مخالفان و دشمنان سوریه به وجود آمد که تا سر حد توهم رسید.

عباس ضاهر تحلیلگر مسائل سیاسی با مقدمه فوق، به آنالیز توهمات دشمنان سوریه مبنی بر اختلاف این کشور با روسیه پرداخت و نوشت، همه فرضیه های مخالفان سوریه، این بود که پوتین به وسیله یفیموف میخواهد، عملا حکومت را در دمشق به دست گیرد و به همین دلیل، بر طبل توخالی قطع حمایت مسکو از دولت سوریه و بشار اسد رئیس جمهور این کشور کوبیدند.

وی این یادداشت را در پایگاه خبری النشره منتشر و تأکید کرد، هر کس که با فرایند سیاست روسیه آشنایی دارد، می داند که مسکو همپیمان خود در دمشق را نمی فروشد و از حمایت بی دریغ از رهبری و حکومت سوریه دست بر نمی دارد... پس چگونه [مسکو] می تواند در آستانه اجرای قانون سزار توسط واشنگتن، مهمترین برگه خود را به آمریکایی ها بدهد؛ [قانونی] که عملا شرکتهای روسی و چینی را که با دمشق، همکاری دارند، مجازات می نماید.

بعضی کارشناسان بر این باورند که هدف از تمامی تبلیغات رسانه ای علیه بشار اسد، شروع جنگ ریاست جمهوری است. در نتیجه نمی توان این شایعات رسانه ای را، اقدام آینده روسیه علیه بشار اسد یا پذیرش مطالبات آمریکا قلمداد کرد، بلکه بر عکس، اقدام پوتین در انتخاب یفیموف، پاسخی آشکار به نقش جیمز جفری فرستاده آمریکا [در سوریه] است و اینکه مسکو تأکید کند که سوریه از نظر سیاسی و اقتصادی، اولویت فدرال روس است؛ به ویژه اینکه مسیرهای بین المللی ام-4 و ام-5 بازگشایی شده است (جزئیات بیشتر).

به گزارش این پایگاه، بازگشایی ام-4 نشانگر توافق ضمنی بین روسیه، ترکیه و سوریه بوده و واکنشی به کوشش آمریکاییها برای ایجاد یک گروه نظامی (تروریستی) است که هسته اصلی آن را کُردها و عشایر حاضر در شرق سوریه تشکیل می دهند(+)؛ عناصری که قرار است در ارتشی شبیه به نیروهای دموکراتیک سوریه با هم ادغام شوند و کشورهای غربی و عربی حاشیه خلیج فارس نیز حمایت اقتصادی آن را بر عهده داشته باشند.

بنا بر این گزارش، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در کوششند که دمشق را قانع نمایند که این نیروهای متشکل از شبه نظامیان کُرد و عشایر برای ناکام گذاشتن طرح توسعه طلبانه ترکیه در حد فاصل شمال و شرق سوریه است، ولی حقیقت این است که واشنگتن در کوشش است تا نفوذ خود را در جغرافیای سوریه تثبیت کند. آمریکاییها قصد ندارند در این منطقه بمانند، بلکه در کوششند تا خروج نظامی خود از سوریه را پوشش دهند و همزمان، نفوذ خود را در این منطقه که از نظر جغرافیایی راهبردی بوده و سرشار از منابع نفتی، تثبیت نمایند.

در ادامه این گزارش آمده است، آمریکا به وسیله جفری در کوشش است که روابط ترکیه با کُردها را بهبود بخشد تا انکارا را از ائتلاف روسیه و ایران در سوریه، خارج کند. واشنگتن بر این باور است که سوریه و روسیه با حمایت همپیمانان خود قصد دارند جنگ نظامی را شروع نمایند که از رهگذر آن بتوانند ادلب را پس بگیرند. به همین دلیل، روسیه جنگنده های پیشرفته جدیدی وارد پایگاه حمیمیم نموده است.

بنا بر این گزارش، این اقدام روسیه نشان می دهد که این کشور میخواهد به وسیله عملیات نظامی، پفراینده ادلب را به صورت قطعی ببندد. ارتش سوریه نیز نیروی زیادی تجمیع نموده تا عملیات خود را به سمت ادلب و جنوب رقه شروع کند. ترکیه هم 17 هزار نفر از نیروهای مسلح وابسته به خود را از شمال سوریه به لیبی انتقاد داده تا در آنجا، در کنار دولت طرابلس، بجنگند.

در سرانجام این گزارش تأکید شد، اگر آمریکایی ها طرح خود را برای ایجاد یک کانتون سوری معاف از تحریمها اجرایی نمایند، از این طریق کوشش خواهند کرد مناطق گسترده ای را برای بخشی از سوری ها ایجاد نمایند، ولی این منطقه، آنگونه که آمریکا خواهان آن است، باثبات نخواهد بود. این مسئله نیز به خاطر افزایش نفوذ نظامی روسیه و سوریه است و نشان می دهد که علیرغم تمامی شایعات، مسکو به حمایت از اسد پایبند است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4761

به "فرستاده جدید پوتین، چگونه روابط مسکو-دمشق را بیش از پیش تقویت کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرستاده جدید پوتین، چگونه روابط مسکو-دمشق را بیش از پیش تقویت کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید