طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج و نکات مهم آن

به گزارش انوار بلاگ، برای آغاز غذا دادن به نوزاد، فرنی گزینه بسیار مناسبی است؛ ارزش غذایی فرنی برای بچه ها به عنوان اولین غذای کمکی، بسیار بالاست و می تواند در وزن گیری نوزاد موثر باشد. این غذای کمکی به طرق مختلفی طبخ می گردد که طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج، خوشمزه ترین و ساده ترین نوع آن است.

طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج و نکات مهم آن

در این مقاله قصد داریم طرز تهیه فرنی آرد برنج و نکاتی درباره آن را شرح دهیم.

طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج

مواد لازم
آرد برنج2 قاشق سوپخوری
شیر پاستوریزه1 پیمانه
آب1/2 پیمانه
بادام 6 عدد

دستور پخت

  • بادام را بشویید و بعد در ظرفی جداگانه به مدت 4 ساعت در آب گرم بخیسانید و بعد پوست بادام ها را جدا کنید.
  • با استفاده از یک رنده یا غذاساز بادام ها را کاملا له کنید. در صورتی که کودکتان 4 تا 6 ماهه است، بادام ها را بعد از له کردن با استفاده از یک الک مجدد پودر کنید تا تکه های درشت باقی نماند و باعث خفگی نوزاد نگردد.
  • بادام را در ظرفی بریزید (بهتر است ظرفتان تفلون نباشد.) سپس شیر را به آن اضافه کنید و آرد برنج را در آن به خوبی حل کنید.
  • ظرف را روی حرارت ملایم قرار داده و به مدت 20 دقیقه مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ گردد.
  • وقتی مواد قوامی ماست مانند پیدا کرد، آن را از روی حرارت بردارید، در ظرف مورد نظر بریزید و اجازه دهید تا خنک گردد.

نکته: این فرنی چون برای کودک تهیه می گردد، بهتر از افزودنی هایی مثل دارچین و یا پودر پسته برای تزیین استفاده نکنید.

فرنی آرد برنج برای بسیاری از نوزادان مفید است؛ مخصوصا برای نوزادانی که به کم وزنی دچار شده اند، توصیه می گردد که حتما در وعده غذایی آن ها از فرنی آرد برنج بهره ببرید. زیرا فرنی علاوه بر افزایش وزن نوزاد خواص بیشماری دیگری هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. این غذا به دلیل هضم راحتی که دارد می تواند اولین غذای کمکی نوازادان 4 ماهه تا یکسال باشد.

روش مصرف فرنی برای نوزاد

این غذای کمکی را از یک بار در روز آغاز نموده و کم کم به دو بار و سپس در اواخر ماه و طی ماه بعدی به سه بار در روز برسانید. هربار یک قاشق چایخوری فرنی به کودک بدهید.

نکاتی مهم درباره تهیه فرنی آرد برنج برای نوزاد

اگر کودک شما کمتر از یکسال دارد، نباید به فرنی مواد زیر را اضافه کنید. مصرف این مواد غذایی در بچه ها زیر یکسال باعث مسمومیت می گردد.

  • گلاب اضافه نکنید!

برخی از مادران علاقه دارند، افزودنی های طعم دار مثل گلاب را قبل از یکسالگی به شیرخوار خود بچشانند و معتقدند با این روش شیرخوار غذا را با میل بیشتری می خورد. این طرز تفکر کاملا اشتباه است. گلاب از جمله افزودنی هایی است که باعث مسمومست غذایی در نوزاد می گردد. به همین دلیل هرگز از گلاب در فرنی بچه ها زیر یکسال استفاده نکنید.

  • زعفران اضافه نکنید!

غذای کمکی فرنی در آغاز باید بسیار ساده و نرم و از موادی تهیه گردد که هضم آن آسان باشد و تاثیری روی سلامتی کودک نداشته باشد. زعفران به دلیل اینکه طبع گرم وخشک دارد مصرف آن در نوزادان مکدّر حواس می آورد و برای اعصاب آن ها مضر است.

  • شکر اضافه نکنید!

بنابراین بهتر است مادران از افزودن شکر به فرنی نوزاد زیر یکسال خودداری نمایند. چون موجب بروز آسیب به سیستم گوارشی آن ها خواهند شد؛ از طرفی با اضافه کردن شکر به فرنی، غذا شیرین تر و خوشمزه تر از شیرمادر می گردد و دیگر کودک میلی به خوردن شیر مادر که تغذیه او است، پیدا نخواهد کرد.

  • خامه اضافه نکنید!

تا قبل از یکسالگی بهتر از است لبنیاتی مثل خامه و یا شیر گاو به فرنی نوزاد اضافه نکنید. این مواد غذایی علاوه بر اینکه آلرژی زا هستند، می توانند بر سیستم گوارشی کودک تاثیر بد داشته باشند.

  • مواد غذایی مثل موز یا خرما اضافه نکنید!

اگرچه اضافه کردن مواد غذایی مثل موز یا خرما به فرنی، باعث بالا رفتن ارزش غذایی و بیشتر شدن کالری فرنی می گردد، اما باید بدانید که برای بچه ها زیر یکسال کمی زود است؛ چون سیستم گوارشی نوزادان هنوز به هضم این غذاها عادت ندارد.

کلام آخر

فرنی یک غذای کمکی خوشمزه و مقوی است و به دلیل اینکه طعم خوشمزه ای دارد، بچه ها از آن به عنوان اولین غذای جامد زندگی خود استقبال می نمایند. با توجه به نکاتی که درباره این غذا گفتیم، می توانید هر روز فرنی آرد برنج به کودکتان بدهید و یا می توانید برای تنوع، یک روز در میان فرنی و حریره بادام تهیه کنید.

شما می توانید با مراجعه به مقاله 7 روش تهیه حریره بادام، با دستور پخت این غذای کمکی نیز در انگیزه آشنا شوید. ما منتظر خواندن نطرات و تجربیات شما در انتهای همین صفحه هستیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5929

به "طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج و نکات مهم آن" امتیاز دهید

6 کاربر به "طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج و نکات مهم آن" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج و نکات مهم آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید