اظهارات ظریف درباره دلیل اصلی خروج ترامپ از برجام

به گزارش انوار بلاگ، ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان تاکید نمود که آمریکا تنها به دلیل مفاد مندرج نشده در برجام، از توافق هسته ای پیروی نمی کند.

اظهارات ظریف درباره دلیل اصلی خروج ترامپ از برجام

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگویی با خبرگزاری برناما در مالزی گفت: ایران بر سر نقش خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره نخواهد نمود، اما آماده است تا بر سر پیدا کردن راه های مختلف برای اجرای تعهدات برجامی با دیگر طرفین به گفت وگو بپردازد.

ظریف با تاکید بر اینکه طرفین اروپایی باید به این توافق پایبند بمانند، توضیح داد که ایران به همان مقداری که دیگر طرفین به توافق هسته ای پایبند باشند، از برجام پیروی خواهد نمود.وی در ادامه اضافه کرد: اگر اروپایی ها می خواهند برای اجرای تعهدات برجامی شان با آمریکا تعامل نمایند، این مسئله به خودشان مرتبط است و ایران نقشی در این زمینه نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه بر سر برجام به دقت مذاکره شده است و امکان مذاکره مجدد بر سر این توافق وجود ندارد، گفت: ما بیش از دو سال با آمریکا به طور گسترده ای، مذاکره کردیم و به نتیجه ای 159 صفحه ای دست یافتیم. برجام یک توافق جدی است که تمام جوانب مسائل هسته ای ایران و تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را شامل می گردد.

ظریف با تاکید بر اینکه روسیه و چین به اکثر مفاد این توافق پایبندند، اظهار کرد که اروپایی ها توان و یا عزم سیاسی لازم برای اجرای این توافق را ندارند.

این دیپلمات ارشد با اشاره به دلایل ترامپ برای خروج از توافق هسته ای که شامل برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه می شد، توضیح داد: این مسائل ارتباطی با توافق هسته ای ندارند. ما به این توافق رسیده بودیم که که برای دست یابی به یک توافق جامع بر سر مسئله هسته ای، باید تنها به جوانب هسته ای مسائل محدود شویم. اگر پیشرفت هایی در اعمال توافق هسته ای حاصل می شد، می توانستیم با خیالی راحت تر به باقی مسائل رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: اما آمریکا شکست خورده است. این کشور مشروط بر مفادی که در توافق هسته ای درج نشده، از برجام پیروی نمی کند.

ظریف همچنین گفت که ترامپ به دلایل شخصی از توافق هسته ای خارج شده است.

وی شرح داد: ترامپ از میراث اوباما خوشش نمی آید. او تنها به دلایل شخصی و نه دال بر دلایلی راسخ از توافق هسته ای خارج شد.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 180

به "اظهارات ظریف درباره دلیل اصلی خروج ترامپ از برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات ظریف درباره دلیل اصلی خروج ترامپ از برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید