گزارش مثنوی به نثر در نردبان آسمان به پله سوم چاپ رسید

به گزارش انوار بلاگ، کتاب نردبان آسمان توسط انتشارات نشر نو به چاپ سوم رسید.

گزارش مثنوی به نثر در نردبان آسمان به پله سوم چاپ رسید

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، کتاب نردبان آسمان با زیرعنوان گزارش مثنوی به نثر اثر محمد شریفی از سوی انتشارات نشر نو به چاپ سوم رسید.

شریفی درباره این اثر می نویسد: این کتاب شرح مثنوی نیست. گزارشی از مثنوی به نثر است که شاید بتوان آن را برگردانِ تفسیری مثنوی دانست. کوشیدم با نوشتن برای خواننده ای که نه مثنوی خوان متخصص است و نه کاملاً بیگانه با مثنوی، خواندن دقیق مثنوی را محقق کنم.

یکی از وجوه تمایز این کتاب روش کار نویسنده است که ابتدا کوشیده معنی و مفهوم نهفته در هر بیت را دریابد و آنگاه آن را به زبانی حتی الامکان روشن بیان کند از این رو، ضمن لحاظ کردن تمام ابیات، هر پاره معنایی در مثنوی را یک واحد تلقی کرده و به صورت پاراگرافی آورده و از آوردن معنی ابیات و دنبال هم کردن آنها پرهیز کرده است.

این روش بیش تر به ترجمه آزاد شبیه است که به مقتضای آن مفاهیم تکراری یا جزئیاتی که لازمه نظم است تکرار نمی شود و تمرکز روی انتقال جان کلام است.

یکی از مهم ترین عوامل در فهم مثنوی دریافت اشارات مولانا به آیات و احادیث و روایات است. از این رو، نویسنده کوشیده جهت روشن شدن پیشینه قصه ها و تمثیلات مثنوی پیوستی را تدارک ببیند تا جامع پژوهش های مأخذشناسی مثنوی باشد.

شریفی برای تفکیک بخش های داستانی از بخش های غیرداستانی و تعلیمی که کاری است سخت و ممکن است بر معنای ابیات هم اثر بگذارد، با تغییر در اندازه قلم متن کوشیده خواننده ارتباط راحتی با کتاب داشته باشد.

نویسنده در خلال متن منثور، برخی از ابیات را برگزیده و نقل کرده تا ارتباط خواننده با نظم مثنوی قطع نشود. او سه دسته ابیات را نقل کرده: ابیاتی که حاوی اندیشه ای نغز یا فکری درخشان است، ابیات مَثَلی، ابیات ساده و زیبا و پاره هایی از مناجات ها.

چاپ جدید کتاب نردبان آسمان نوشته از سوی نشر نو، در 2 هزار 283 صفحه و 480 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

4028/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4943

به "گزارش مثنوی به نثر در نردبان آسمان به پله سوم چاپ رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش مثنوی به نثر در نردبان آسمان به پله سوم چاپ رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید