همه چیز درباره رشته گرایش های مدیریت، گسترده ترین حوزه اشتغال مربوط به کدام رشته است؟

به گزارش انوار بلاگ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم رشته مدیریت را دارای گسترده ترین حوزه اشتغال دانست و گفت: فارغ التحصیلان این رشته اگر در طول تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشند، بیکار نخواهند ماند.

همه چیز درباره رشته گرایش های مدیریت، گسترده ترین حوزه اشتغال مربوط به کدام رشته است؟

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران - حسین غمخوار سرایدشتی؛مدیریت از دیرباز در فعالیت های انسان وجود داشته است، البته نه به اندازه و اهمیتی که اکنون وجود دارد. انسان برای انجام هر فعالیتی باید از عوامل زیادی بهره ببرد؛ اما این عوامل به خودی خود موجب نیل به هدف نمی شود؛ چراکه این عوامل باید با یکدیگر هماهنگ باشند و یک مجموعه یکپارچه را تشکیل دهند تا بتوانند به هدف خود برسند. این هماهنگی نیز به خودی خود به دست نمی آید و اینجاست که به اهمیت مدیریت پی می بریم.

لذت بخش ترین تجربه ای که انسان در زندگی دارد، رسیدن به هدف در کوتاه ترین و مناسب ترین زمان ممکن است و این امر جز با بهره جویی از مدیریت ممکن نیست.

هیچ مجموعه ای نمی تواند بدون رهبری و مدیریت به هدف خود دست یابد و اگر دست یابد به طور اتفاقی بوده و قابل تکرار نیست، در نتیجه هر سازمان و گروهی به مدیریت و رهبری آن هم مدیریتی کارآمد نیاز دارد.

مدیریت علمی است که پس از انقلاب صنعتی به عنوان علمی مجزا به وجود آمد. امروزه مدیریت علمی شده و مدیریت علمی باید بر پایه دیگر علوم و به ویژه علم مدیریت باشد.

بدون شک مدیریت برای پیشرفت و حل مسائل سازمان ها و جوامع امری ضروری است و هر واحد کوچک یا عظیمی نیازمند یک مدیر تواناست. مدیریت بنیاد تمام پیروزیت های بشر بوده که هدف اصلی آن ارتقای بهره وری و کارایی سازمان است و هر جامعه ای برای برطرف کردن مسائل خود، قبل از هر چیز باید به مسئله آموزش صحیح مدیریت نگاه عمیقی داشته باشد.

اکنون علم مدیریت توسعه چشمگیری پیدا کرده و در بیشتر کشورها برای پیشرفت کسب وکار و کنترل مجموعه، پیوسته به دنبال بهره گیری از مدیران توانا و باانگیزه هستند. کلمه مدیریت را به خاطر برخی دلایل نمی توان به آسانی تشریح کرد. یکی از دلایل آن را که می توان نام برد، وسعت دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن است. برخی مدیریت را هنر و برخی نیز آن را علم می دانند و برخی دیگر ترکیبی از این دو؛ اما آنچه که بسیار مهم است، نقش و جایگاه مدیریت در جامعه امروز است.

حسین جنتی فر مدیرگروه دروس مدیریت مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، رتبه نخست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، رتبه ممتاز کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و فارغ التحصیل دکتری تخصصی از دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگاران، جزئیات ادامه تحصیل در رشته های مدیریت با گرایش های متعدد از مقطع کارشناسی تا دکتری را تشریح کرد و با متقاضیان ادامه تحصیل در این واحد دانشگاهی سخن گفت. متن کامل این مصاحبه را در زیر بخوانید.

خبرنگاران: آقای دکتر! آیا ورود به عرصه رشته های مرتبط با مدیریت در گرایش های متعدد استعداد خاصی می خواهد؟

جنتی فر: دانشجویان رشته مدیریت باید خلاق و قدرت تصمیم گیری خوبی داشته باشند. توان رهبری، اعتمادبه نفس، روابط اجتماعی عالی، قدرت تجزیه و تحلیل و فن بیان قوی از توانایی های مورد نیاز برای دانشجوی رشته مدیریت و تمام گرایش هاست.

کسی که تحصیل خود را در رشته مدیریت به پایان رسانده، نباید انتظار داشته باشد که از همان ابتدا به عنوان مدیر در یک شرکت یا کارخانه استخدام شود؛ زیرا فرد قسمتی از مطالب و محتوای کلاس های مدیریت را باید از محیط جامعه و مجموعه ها به صورت تجربی کسب کند. به همین دلیل فردی که در این رشته فارغ التحصیل شده، ابتدای کار باید در دسته های پایین تر به عنوان کارشناس مشغول به کار شود و پس از آن با سعی و تلاش در کار خود پیشرفت کند.

خبرنگاران:گرایش های رشته مدیریت در مقاطع متعدد تحصیلی کدامند؟

جنتی فر: در مقطع کارشناسی رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت اقتصادی، مدیریت دولتی، مدیریت کسب و کار، مدیریت بیمه، مدیریت امور گمرکی و مدیریت جهانگردی وجود دارد.

در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز رشته هایمدیریت بازرگانی با گرایش های بازاریابی، بازرگانی بین المللی، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی، کارآفرینی، مدیریت صنعتی با گرایش های تحقیق در عملیات، تولید و عملیات، اقتصادی، مدیریت عملکرد، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت کیفیت و بهره وری، مدیریت پروژه، مدیریت اقتصادی، مدیریت دولتی با گرایش های توسعه منابع انسانی، بودجه و اقتصادی عمومی، طراحی سازمان های دولتی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت تطبیقی و توسعه، مدیریت تحول، مدیریت رفتار سازمانی،مدیریت فناوری اطلاعات با گرایش های کسب و کار الکترونیک و مدیریت منابع اطلاعاتی فعال هستند.

سیستم های اطلاعاتی پیشرفته، مدیریت دانش، هوشمندی کسب و کار، مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی با گرایش های نوآوری تکنولوژی، انتقال تکنولوژی، استراتژی های توسعه صنعتی، سیاست های تحقیق و توسعه، مدیریت کارآفرینیبا گرایش های کسب و کار جدید، گردشگری، فناوری، سازمانی، بین الملل، توسعه، کسب و کار الکترونیکی،مدیریت منابع انسانیبا گرایش های مدیریت منابع انسانی اسلامی، مدیریت منابع انسانی بین الملل، مدیریت عملکرد و بهره وری منابع انسانی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی،مدیریت اقتصادی با گرایش های مهندسی اقتصادی و مدیریت ریسک، بانکداری، بیمه، مستغلات، حقوق اقتصادی، تأمین اقتصادی و سرمایه گذاری در نفت و گاز هم از دیگر رشته ها در مقطع تکمیلی وجود دارد.

خبرنگاران: فرصت های شغلی رشته های مرتبط با مدیریت اعم از بازرگانی و صنعتی چیست؟

جنتی فر: یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده، می تواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاق خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روش های جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. یک فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده یا روش های مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند؛ چراکه امروز یکی از عظیم ترین مسائل کشور ما رساندن محصولات به دست مصرف کننده است.

کسانی که در رشته مدیریت با گرایش صنعتی تحصیل کرده اند، می توانند پس از پایان تحصیل خود در واحدهای صنعتی یا تولیدی به فعالیت مشغول شوند و در بحث هایی مانند کنترل کیفیت و مدیریت تولید صاحب نظر باشند.

در واقع گرایش مدیریت صنعتی به آموزش نیروی انسانی متخصص برای کار در کارخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و خصوصی می پردازد. به این ترتیب دانشجویان این رشته می توانند با تئوری های نوین مدیریت صنعتی آشنا شوند و پس از تحصیل در این رشته در بخش های مختلفی مانند مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول به کار شوند. علاوه بر آن یافتن توانایی لازم در اموری که به مدیریت و کنترل پروژه مربوط می شود نیز از دیگر توانایی هایی است که دانشجویان این رشته قادر به کسب آن خواهند بود. به این ترتیب خبرنگارانن می توانند در هر واحد صنعتی با استفاده از دانش و مهارتی که آموخته اند، میزان مشارکت ، مهارت و انگیزه نیروهای انسانی فعال در آن را افزایش دهند.

کسانی که تحصیلات خود را در گرایش مدیریت اقتصادی به پایان برسانند، از این امکان برخوردار خواهند بود تا در حوزه هایی مانند مدیریت، معاونت امور اقتصادی و حسابرسی شرکت های دولتی یا خصوصی به فعالیت بپردازند. به این معنی که در زمینه فرصت های شغلی این گرایش می توان حوزه هایی مانند معاونت اقتصادی، معاونت سرمایه گذاری و تأمین اقتصادی اعتبارات اقتصادی در بانک ها، ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار را برشمرد.

پس از تحصیل در گرایش مدیریت دولتی دانشجویان این رشته توانایی اداره کردن مؤسسات دولتی و خصوصی را خواهند داشت. به این ترتیب قادر به فعالیت در حوزه هایی مانند معاونت منابع انسانی و کارگزینی و اصلاح ساختار سازمانی خواهند بود. به دلیل وجود زیرشاخه های فراوان در این گرایش مدیریتی تعداد مشاغلی که فارغ التحصیلان مدیریت دولتی قادر به تصاحب آن خواهند بود، قابل توجه بوده و از تنوع مناسبی برخوردار است.

در واقع فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه های مختلفی مانند تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی و دیگر شاخه های مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی به عنوان مشاور یا مجری طرح مشغول به کار شوند. در مجموع پس از پایان تحصیل در رشته مدیریت دولتی می توان وظایفی مانند کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روش ها، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد و برنامه ریزی پرسنلی را برعهده گرفت. به این ترتیب فارغ التحصیلان این گرایش خاص از مدیریت قادر خواهند بود نقش مدیران سطوح میانی، سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی یا شهرداری ها را برعهده بگیرند.

آن دسته از دانشجویان رشته مدیریت که گرایش فناوری اطلاعات را به عنوان گرایش اصلی خود برگزیده اند از این امکان برخوردار خواهند بود تا در زمینه فناوری اطلاعات و کاربرد آن در امور مربوط به مدیریت اطلاعات آموزش ببینند. از وجود افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند، می توان برای ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان های مختلف به منظور بهبود تصمیم گیری های مدیران ارشد بهره گرفت. همچنین کسانی که این گرایش جدید از مدیریت را آموخته اند، می توانند با توجه به توان خود با واحدهای نرم افزاری سازمان های عظیم همکاری کنند یا به خدمت گروه های عملیاتی مختلف در شرکت های تولیدکننده و توسعه دهنده نرم افزار دربیایند. البته با توجه به نوپابودن این گرایش، هنوز نیاز به زمان بیشتری است تا فرصت های شغلی بهتری برای دانش آموختگان آن فراهم شود.

خبرنگاران: جذابیت های رشته مدیریت را تشریح کنید.

جنتی فر: مدیریت یکی از پرطرفدارترین رشته ها در کنکور است، جذابیت های این رشته و گرایش های متنوع آن توجه بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های دیگر را نیز به خود جلب کرده و سبب ایجاد رقابت شدید بین داوطلبان شده است. مدیریت مجموعه ای از علوم مختلف مانند اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، ریاضیات، آمار و … است و هدف آن افزایش بهره وری، کارایی و اثربخشی سازمانی است.

خبرنگاران: ابزارهای انگیزشی رشته مدیریت که متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه را به سمتی سوق دهد که این رشته را برای دانشگاه انتخاب کنند، چیست؟

جنتی فر: بهترین جوابی که به این پرسش می توان داد، این است که رشته مدیریت، رشته مطالعه سازمان است. سازمان بخش مهم و انکارناپذیر زندگی امروز ماست و جامعه برای به کارگیری، استفاده و مطالعه این بخش بسیار مهم و غیرقابل منفک از زندگی اجتماعی، نیاز به افرادی دارد که بتوانند تمام ابعاد این پدیده را مطالعه و درباره نحوه تعامل با آن اظهار نظر کنند.

در واقع همانگونه که روانشناس برای مطالعه و بررسی انسان و اقتصاددان برای مطالعه و بررسی اوضاع اقتصادی به کار گرفته می شوند، یک مدیر هم برای مطالعه و اظهارنظر در مورد شرایط پدیده ای با عنوان سازمان مورد نیاز است. در حقیقت تمام عناوینی ذکر شد، با آن چیزی که از آن استنباط می شود، مرتبط است به جز واژه مدیر. اینجا هیچ واژه مناسبی برای توصیف و اطلاق به فردی که به مطالعه سازمان و تمام امور مربوط به آن می پردازد، وجود ندارد.

به عبارت بهتر باید گفت تمام کسانی که تمام گرایش های مدیریت را می خوانند، در واقع خود را برای مطالعه، بررسی و کار در یک سازمان اعم از دولتی، خصوصی، عمومی یا غیرانتفاعی آماده می کنند تا تمام امور مربوط به سازمان اعم از منابع انسانی، سیستم ها و روش ها، اقتصادی و ... را رتق و فتق کنند.

به نظرم رشته مدیریت یکی از بهترین رشته های دانشگاهی است که دامنه کاری و مطالعاتی بسیار وسیع و نیز گسترده ترین حوزه اشتغال را دارد که به قول معروف به افرادی که مانند شما این رشته را خوانده اند، از سازمان انرژی اتمی گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی نیاز است. امیدوارم افرادی که این رشته را خوانده اند هیچگاه پشیمان نشوند و از انتخاب خود راضی باشند.

خبرنگاران: اگر شما اکنون جزء متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه بودید آیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و رشته های مدیریتی اعم از مدیریت اقتصادی، بازرگانی و صنعتی این واحد دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کردید؟ معیارهای انتخاب شما چیست و شما کدام پارامترهای واحد قم را بررسی می کردید؟

جنتی فر: در گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، استادان در رشته های اقتصادی و بازرگانی و سایر گرایش ها با ارتباطاتی که با بازارهای اقتصادی و صادراتی و صنعتی برقرار کرده اند، می توانند این منبع عظیم و سرشار از تجربیات ارزشمند را در اختیار دانشجویان بگذارند تا خبرنگارانن بتوانند با بهره گیری از تجربیات این استادان، عهده دار فرصت های شغلی بسیار مهم در آینده شغلی شان شوند. معیارهای این جانب امکانات دانشگاه و تجربیات استادان است که در واحد قم هم از نظر تأمین منابع و هم از نظر وجود استادان توانمند، شرایط بسیار خوبی برای رشد و پیشرفت وجود دارد.

خبرنگاران: اگر بخواهید در مورد کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم سخن بگویید، چه مطالبی را بیان می کنید؟ آیا کیفیت آموزشی این دانشگاه در حدی است که یک دانش آموخته مجرب را وارد عرصه بازار کسب و کار کند؟

جنتی فر: گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم نیز در این راستا با بهره گیری از استادان هیئت علمی مجرب و فارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر و توانمند در حوزه های بازرگانی، صنعت، کسب و کار و اقتصادی و ارتباط با صنایع استان به منظور شناسایی و کشف فرصت های شغلی، سعی بر تربیت نیروی انسانی پیروز و کارآزموده به منظور عهده گیری پست های مدیریتی در سازمان های دولتی و مراکز بخش خصوصی را دارد.

به جرئت می توان گفت که یک فارغ التحصیل رشته مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم اگر در طول تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشد، هیچ وقت بیکار نخواهد ماند؛ چراکه امروزه شرکت ها برای اینکه بتوانند در مقایسه با رقیبان، کالا یا خدمات را در زمانی کمتر، با هزینه پایین تر و کیفیت بالاتر به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی متبحر نیاز دارند.

خبرنگاران: و سخن آخر...

جنتی فر: دانشگاه آزاد اسلامی استان واحد قم در مقطع کارشناسی در رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت اقتصادی، مدیریت کسب و کار، مدیریت دولتی و در مقطع ارشد در رشته های مدریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار، مدیریت اقتصادی و در مقطع دکتری تخصصی در رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی-اقتصادی و مدیریت اقتصادی دانشجو می پذیرد.

4103/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5705

به "همه چیز درباره رشته گرایش های مدیریت، گسترده ترین حوزه اشتغال مربوط به کدام رشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره رشته گرایش های مدیریت، گسترده ترین حوزه اشتغال مربوط به کدام رشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید