همه طرف ها باید خواستار بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام شوند

به گزارش انوار بلاگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان از همه طرف ها خواست خواستار بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام شوند.

همه طرف ها باید خواستار بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام شوند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات جدید وزیر خارجه آلمان گفته همه طرف ها باید خواستار بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام شوند.

هوا چان یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که خواستار رسیدن به توافقی گسترده تر با ایران شده بود گفت: با تغییرات عمده ای که در صورت بندی [مسائل هسته ای ایران]اتفاق افتاده شرایط فعلی حول مسائل هسته ای ایران بسیار پیچیده و حساس است.

وی در ادامه گفت: باور چین این است که صرفنظر از اینکه اوضاع چگونه پیش می رود، حفظ و اجرای برجام باید پیش شرط هر راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین شرح داد: ما امیدوارم همه طرف ها شرایط گسترده تر را به خاطر داشته باشند، همیشه آرامش را حفظ کنند، همبستگی ها برای حفظ برجام را تقویت کرده و خواستار بازگشت بی قید و شرط دولت آمریکا به این توافق و از سرگیری پایبندی به آن و از جمله رفع تمامی تحریم های مربوطه علیه ایران شوند.

چان یینگ با بیان اینکه مشخصاً برجام قادر به حل تمامی مسائل امنیتی در منطقه نخواهد بود گفت پکن پیشنهاد راه ندازی چارچوبی برای مصاحبه برسرمسائل خاورمیانه (غرب آسیا) را مطرح کرده است.

هایکو ماس چند روز پیش در مصاحبه ای با اشپیگل گفته بود که به باور برلین توافق هسته ای برجام دیگر کافی است و لازم است طرف ها بر سر توافقی گسترده تر نسبت به برجام توافق حاصل کنند.

هایکو ماس گفته بود: نوعی توافق اضافه نیاز است که مطابق با منافع ما باشد. انتظارات ما از ایران روشن است: نداشتن سلاح هسته ای و نداشتن برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می کند. ایران باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

دولت آمریکا پس از خروج از برجام در اردیبهشت ماه سال 1397 علاوه بر احیای تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم ها علیه ایران در حوزه های دیگر را نیز تشدید کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشور های اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 7630

به "همه طرف ها باید خواستار بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه طرف ها باید خواستار بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید