نفرین خدایان فراموش شده

به گزارش انوار بلاگ، زمان عرضه یک بازی فرصتی طلایی است که انتخاب درست آن باعث درخشش و بهتر دیده شدن یک بازی حتی معمولی می گردد. از طرف دیگر انتخاب زمان اشتباه برای ارائه بازی به مشتریان ممکن است باعث گردد حتی بهترین بازی ها هم ناشناخته باقی بمانند.

نفرین خدایان فراموش شده

تعیین نیست عرضه تقریبا همزمان Curse of the Dead Gods با بازی Hades یک بدشانسی محض و نتیجه برنامه ریزی نامناسب بوده یا از ابتدا بخشی از سیاست بازاریابی سازندگان این بازی بوده است.

بازی Hades در سال 2018 وارد دسته بندی دسترسی زودهنگام پلتفرم استیم شد و در نهایت در سپتامبر 2020 به طور رسمی عرضه شد ولی Curse of the Dead Gods در سال 2020 و در میان سروصدای انتشار Hades تازه وارد بخش دسترسی زودهنگام استیم شد و در نهایت دو هفته پیش نسخه نهایی آن منتشر شد.

هر دو بازی اکشن روگ-لایک در سبک سیاهچال نوردی هستند و شباهت های فراوانی از نظر گیم پلی و حتی موضوعات مورد اشاره در داستان بازی با یکدیگر دارند اما به نظر می رسد روی هم رفته، انتشار Hades توسط سازنده معتبری مثل Supergiant Games به این بازی یاری کرد تا بیشتر از آنچه لایق بود دیده گردد و Curse of the Dead Gods را تا حد زیادی در سایه نگه داشته است. در ادامه شما را بیشتر با این بازی جدید و جذابیت های آن آشنا می کنیم.

ترکیب آشنا

گیم پلی بازی براساس فرمول شناخته شده بازی های روگ-لایک سیاهچال نوردی طراحی شده است. یعنی بازیکن باید هر یک از 10 مرحله کلی بازی را بارها تکرار کند تا با عبور از سد دشمنان، تله ها، غول آخرها و چالش های منحصر به فرد هر کدام از آنها پیروز به تمام کردن آن گردد.

برای این کار هم باید با کوشش فراوان از اتاق های متنوع و گوناگون هر مرحله یک به یک عبور کنید تا به اتاق غول آخر برسید. در این بین، سلاح ها و قدرت های گوناگونی هم به دست می آورید که برای تمام کردن مرحله به شما یاری می نمایند البته منظور از قدرت های گوناگون در واقع طلا، توانایی های خریدنی، سلاح های جایگزین و صد البته احیای سلامتی است. هر کدام از اتاق های یک مرحله ترکیبی از راهروهای تو در تو یا محیط های باز است که در بیشتر آنها مبارزه ای در انتظار شماست.

مبارزه های بازی جایی است که بیشترین شباهت با Hades در آن دیده می گردد. مکانیک های پایه شما ضربه نزدیک، ضربه دور، جا خالی دادن و بدل زدن هستند. با بدل زدن، ضربه دشمن درست چند لحظه قبل از اصابت دفع می گردد و با باز شدن موقت دفاع حریف چند لحظه ای به شدت آسیب پذیر خواهد بود. همه آنچه در مبارزه های بازی انجام می دهید در عمل انجام ترکیبی از همین مکانیک های پایه در کنار هم است.

فرمی منحصر به فرد

در طول مراحل بازی با سلاح هایی روبه رو خواهید شد که می توانید آنها را با سلاح فعلی خود تعویض کنید و درنتیجه سبک مبارزه تان را هم تغییر دهید.

اگر سلاحی را دوست ندارید و نمی توانید با آن بازی کنید، خیلی ساده می توانید آن را به خدایان خیالی بازی پیشکش نموده و در عوضش طلا به دست بیاورید. قدرت های موقتی و سلامتی نیز مواردی هستند که در اتاق های مخصوص به خودشان آنها را پیدا خواهید کرد. هرچند برای دریافت آنها یا باید طلا خرج کنید یا خون دهید که دومی باعث بیشتر شدن نفرین خدایان بازی روی شخصیت بازیکن خواهد شد.

این سازوکار، مکانیک خاص و منحصربه فرد Curse of the Dead Gods است. برخی از حملات دشمنان، خون دادن و حتی وارد شدن به اتاق های دیگر بخشی از نوار نفرین شما را پر خواهد نمود.

اگر این نوار کاملا پر گردد، نفرین جدیدی روی شما قرار خواهد گرفت. این نفرین ها تا زمانی که کشته شوید، روی شما خواهند ماند و کارتان را سخت تر می نمایند.

مثلا نفرین ها باعث می شوند طلاهای روی زمین خیلی سریع تر ناپدید شده، دشمنان احیا یا تله ها قوی تر شوند. این سیستم باعث می گردد تا سود و زیان در این بازی معنی خاص خود را داشته باشد و مجبورتان می نماید برای هر کاری که انجام می دهید حساب کنید که ارزش نفرین شدن را دارد یا نه.

همچنین نور نقش پررنگی در گیم پلی بازی دارد، زیرا دشمنان در تاریکی قدرتمندتر می شوند. اما چون همواره مجبورید مشعلی در یک دست داشته و با دست دیگر با دشمنان بجنگید، این سیستم که ممکن است در نگاه اول جالب به نظر برسد، در عمل گاهی مبارزه های بازی را خسته نماینده و غیرمنصفانه می نماید.

در یک نگاه

بازی Curse of the Dead Gods در زمره بازی های روگ-لایک تر و تمیز و استاندارد قرار می گیرد و بدون شک می تواند مدت قابل توجهی شما را سرگرم کند. صداگذاری بازی در کنار سبک هنری آن از دیگر جذابیت هایی است که شما را در طول تجربه آن همراهی خواهند کرد.

گرچه شباهت های زیادی با Hades دارد ولی نمی تواند گوی سبقت را از آن برباید. در نتیجه توصیه می کنیم این دو بازی را پشت سر هم یا نزدیک هم تجربه نکنید وگرنه هر دو ارزشمند هستند.

مجید رحمانی - طراح مرحله بازی - ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 8973

به "نفرین خدایان فراموش شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفرین خدایان فراموش شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید