نتایج یک تحقیق تازه؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می کند!

به گزارش انوار بلاگ، فواید مولتی ویتامین در افرادی که بیماری های قلبی یا گردش خون، مثل جراحی یا گشاد شدنِ عروق منتهی به قلب داشتند، بیش تر بود. بیکر می گوید: ممکن است دلیلش این باشد که بیماری های قلبی عروقی پیامد های شاخصی روی سلامت مغز دارد.

نتایج یک تحقیق تازه؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می کند!

خبرنگاران | مصرف روزانه قرص های حاوی مولتی ویتامین و مواد معدنی برای پیشگیری از زوال شناخت که با افزایش سن به صورت طبیعی رخ می دهد، ضروری است.

به گزارش خبرنگاران ، در انتها یک آزمایشِ سه-ساله، افرادی که طی این مدت به صورت روزانه مکمل های مولتی ویتامین-مواد معدنی موجود در بازار را مصرف کرده بودند، به لحاظ شناختی 1.8 سال جوان تر از کسانی بودند که در طی همین مدت شبه-دارو استفاده کرده بودند.

لارا بیکر، از دانشگاه ویک فارست، در کارولینا، می گوید: این نتایج شگفت انگیز است. فواید مصرفِ قرص های مولتی ویتامین همواره در میان پزشکان محل مناقشه بوده است. این قرص ها در کشور های پیشرفته تحتِ پوشش بیمه بودند و به افرادی که تغذیه نامناسبی داشتند، داده می شدند. یک مطالعه نشان داد که این افراد در مقایسه با سایرین که قرص های مکمل مصرف نمی کردند، از سلامتی بهتری برخوردار بودند.

اما در این مطالعات از آزمون های کنترلِ شبه-دارو که یکی از بهترین شواهد پزشکی را تولید می کند، استفاده نکرده بودند. وقتی در آزمایش ها به گروه کنترل شبه-دارو داده شد، محققان دریافتند افراد سالم از مصرف قرص های مکمل منفعتی نمی برند. به نظر می رسید که علتِ نتایجِ اولیه، ناشی از آزمودنِ تأثیرات مکمل ها روی افرادی بود که علاوه بر مصرف مکمل ها به روش های دیگری نیز مراقبت سلامتی خود بودند.

اما آزمون اخیر به صورت تصادفی روی تقریباً 2300 آمریکاییِ بین سنین 65 تا 100 سال انجام شد. بیکر و تیمش مطالعه شان را با این هدف آغاز کردند که ببینند آیا ماده فلاونول ـ که ترکیبی است که در شکلات پیدا می شود و گفته می شود برای سلامتی سودمند است ـ می تواند زوال شناخت را در سنین بالا به تأخیر بیندازد یا خیر. به منظور بررسی این مورد آن ها گروهی داشتند که روزانه قرص های مولتی ویتامین و مواد معدنی معمولی را مصرف می کردند تا بتوانند اندازه سلامتی را در بین دو گروه مقایسه کنند.

در آغاز این آزمون ها، مشارکت کنندگان در آزمون های شناختی برای اندازه گیری حافظه، مهارت های واژگانی و عددی شرکت کردند و نمرات همه آزمون ها در قالب یک نمره واحد ادغام شد.

سپس مشارکت کنندگان به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند که یک گروه طی سه سال قرص مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف می کردند؛ گروه دیگر طی همین مدت قرص های حاوی فلاونول مصرف می کردند و گروه سوم فقط شبه-دارو دریافت کردند. آزمون های شناختی ای که در ابتدای آزمون برگزار گشت، هر سال به مدت سه سال تکرار شد.

همه بعد از سال اول به مدت دو سال، در آزمون های شناختی نمرات بهتری کسب کردند، اما در انتها سال سوم، نمرات آن ها به طرز چشم گیری افزایش یافت. بیکر می گوید، ممکن است علتش آن باشد که در دو سال ابتدایی آن ها داشتند با چگونگیِ انجام تست ها آشنا می شدند.

بااینحال، کسانی که طی این دوران قرص های مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کرده بودند، در مقایسه با کسانی که فقط شبه-دارو مصرف کرده بودند، نمرات بالاتری گرفتند و نمراتِ کسانی که طی این دوره فلاونول مصرف کرده بودند، تغییر نکرد. مشخص نیست که کدام ترکیبِ موجود در مولتی ویتامین ها و مواد معدنی در این تغییرات نقش ایفا کرده است.

فواید مولتی ویتامین در افرادی که بیماری های قلبی یا گردش خون، مثل جراحی یا گشاد شدنِ عروق منتهی به قلب داشتند، بیش تر بود. بیکر می گوید: ممکن است علتش این باشد که بیماری های قلبی عروقی پیامد های شاخصی روی سلامت مغز دارد.

ربکا ادلمایر، از انجمن آلزایمر در آمریکا، می گوید: این یافته ها امیدوارکننده هستند و می توانند روی سلامتِ عمومی جامعه اثر چشم گیر داشته باشند؛ با اینحال شواهد کافی برای توصیه عمومی به مصرف مولتی ویتامین ها فراهم نکرده اند، این یافته ها باید روی گروه های بزرگی از مردم انجام شود تا بتوان نتایج را تعمیم داد.

منبع: The NewScientist

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 28 شهریور 1401 بروزرسانی: 28 شهریور 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 15566

به "نتایج یک تحقیق تازه؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج یک تحقیق تازه؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید