علاقه TSMC به اپل، AMD را به سمت سامسونگ می کشاند

به گزارش انوار بلاگ، این طور که به نظر می رسد، TSMC تمام توجه و تمرکز خود را روی اپل منعطف و شرکت هایی نظیر AMD را که سال ها با آن رقابت داشتند فراموش کرده است که به همین علت AMD تصمیم گرفته در ساخت تراشه 3 نانومتری با سامسونگ وارد همکاری شود.

علاقه TSMC به اپل، AMD را به سمت سامسونگ می کشاند

TSMC در حال حاضر بزرگ ترین شرکت تولیدکننده تراشه در جهان به شمار می رود و بسکمک از شرکت ها برای تأمین تراشه های لازم خود به این شرکت متوسل می شوند. اما این طور که به نظر می رسد، TSMC برای سال آینده، یکی از بزرگ ترین مشتریان خود یعنی AMD را از دست خواهد داد.

در بازار کامپیوترها، رقابت سخت و سنگینی بین اینتل و AMD وجود دارد و این دو شرکت باید بتوانند از پس تقاضای کاربران بر بیایند. از طرفی اندازه پیشرفت به نسبت نسل گذشته هم از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است چرا که کاربران در غیر این صورت از همان پردازشگرهایی که در اختیار دارند استفاده و به ارتقا فکر نخواهند کرد.

AMD هم دقیقا با در نظر گرفتن همین موضوع تصمیم گرفت برای ساخت تراشه های 3 نانومتری خود با یک شرکت سازنده تراشه وارد همکاری شود که در این بین به نظر می رسد بزرگ ترین شرکت جهان یعتی TSMC اصلا وقت کافی برای انجام این کار را نداشته باشد چرا که اپل به عنوان بزرگ ترین مشتری این شرکت، در واقع بخش بزرگی از سفارش ها را به خود اختصاص داده است و برای شرکتی مثل AMD دیگر فضای کافی وجود ندارد.

AMD برای تولید تراشه 3 نانومتری به جای TSMC از سامسونگ کمک می گیرد

همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم، سامسونگ هم مثل TSMC از شرکت های تولید تراشه به شمار میرود و حتی چند سالی هم تراشه های اپل را تولید می کرد اما بعد از مدتی، اپل تصمیم گرفت تایوان را به عنوان مبدا تولید قلب تپنده محصولاتش برگزیند. در حال حاضر سامسونگ با شرکت های زیادی همکاری می کند که از جمله بزرگ ترین آن ها می توان به AMD اشاره کرد. اما وقتی نام سامسونگ و AMD را می شنویم بیشتر به ساخت تراشه گرافیکی به کار رفته در پردازنده اگزینوس 2200 می افتیم که قرار بود AMD آن را برای شرکت کره ای تولید کند.

حالا اما به نظر می رسد داستان تغییر کرده باشد؛ البته نه اینکه همکاری دو شرکت از بین رفته باشد، اتفاقا برعکس، یک همکاری بزرگ دیگر در حال شکل گیری است اما این بار سامسونگ باید برای AMD تراشه تولید کند. آن هم تراشه هایی که گفته می شود جهانی محاسبات را تغییر خواهند داد چرا که فوق العاده کوچک و در نتیجه کم مصرف و خنک خواهند بود.

در ماه آگوست امسال، TSMC گفت که هزینه تولید تراشه از طریق این شرکت به نسبت سال گذشته 20 درصد افزایش خواهد داشت. اما این افزایش قیمت برای اپل فقط 3 درصد خواهد بود. نتیجه اما این شد که در میان شدیدترین و بدترین اوضاع از لحاظ کمبود تراشه، شرکتی که پیروز شد تمام تقاضای کاربران خود را تأمین کند و کمتر زمانی خبری در رابطه با تأثیر منفی کمبود تراشه روی گوشی ها یا به طور کلی محصولات این شرکت شنیدیم، اپل بود. شرکت آمریکایی حتی از دو تراشه فوق العاده قدرتمند M1 پرو و M1 مکس هم به ترتیب با 33.7 میلیارد و 57 میلیارد ترانزیستور رونمایی کرد.

نکته جالبی که باید در این رابطه بدانید =اینجاست که تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که اپل قرار بود تولید آیپدهای خود را تا 50 درصد کاهش دهد تا از این طرف بتواند به نیاز کاربران و علاقه مندان به گوشی های آیفون پاسخ دهد و در واقع تولید گوشی هایش را افزایش دهد. اما TSMC که طی این مدت به خاطر خشک سالی های پی در پی تایوان و شیوع بیماری کرونا به شدت تحت فشار قرار داشته است، ظرفیت تولیدات خود را افزایش داد و سخت تلاش کرد تا اپل مجبور نشود تولید آیپدها را کاهش دهد.

اینکه TSMC نگاه ویژه ای به اپل دارد کاملا تعیین است و از سهمی که شرکت آمریکایی در بازار تراشه های 5 نانومتری دارد هم می توان به خوبی متوجه این موضوع شد. یعنی شرکت هایی نظیر سامسونگ، کوالکام، مدیاتک، انویدیا، AMD، کریپتو و سایر شرکت ها حتی در مجموع هم نتوانستند به اندازه سهمی که اپل از تراشه های 5G در بازار دارد دست پیدا کنند و این بسیار عجیب است.

طبیعتا برخی از مشتریان TSMC از علاقه بیش از حدی که این شرکت به اپل دارد راضی نیستند که یکی از همین شرکت ها AMD است. شرکتی آمریکایی که در زمینه تولید پردازنده های مرکزی و گرافیکی فعالیت می کند و در بازار هم دقیقا به همین علت معروف است. این طور که به نظر می رسد، AMD هم به خاطر هزینه ها و هم به خاطر تأمین نشدن تعداد کافی تراشه، قصد دارد با TSMC به صورت موقت قطعا همکاری کند و با رقیب این شرکت یعنی سامسونگ وارد همکاری شود. حال اینکه آیا این تصمیم ربطی به همکاری کنونی دو شرکت در تولید تراشه گرافیکی پردازنده مورد انتظار اگزینوس 2200 دارد یا خیر تعیین نیست.

TSMC در حال حاضر تنها کاری که انجام می دهد این است که مطمئن شود آیا فضای کافی برای بر عهده گرفتن تمام سفارش های اپل وجود دارد یا خیر تا اینکه این شرکت بتواند هنگام تولید تراشه های 3 نانومتری که ظاهرا نسل بعد تراشه های موبایل خواهند بود، با شرکت های مطرح موجود به رقابت بپردازد. دقیقا همین موضوع باعث شد که AMD احساس خطر کرده و شرکت سازنده تراشه هایش را تغییر دهد.

AMD اما تنها شرکتی نیست که TSMC را ترک می کند. طبق شنیده ها و همچنین بررسی شرایط موجود، به نظر می رسد کوالکام هم یکی دیگر از شرکت هایی است که احتمالا مجبور خواهد شد بین سامسونگ و TSMC یکی را انتخاب کند. البته برای ساخت تراشه های 3 نانومتری چون در حال حاضر هم تراشه های اسنپدراگون 888 از طریق سامسونگ ساخته می شود و ظاهرا برای ساخت اسنپدراگون 898 هم کوالکام با سامسونگ همکاری خواهد کرد. البته یک سری خبرهایی در این رابطه منتشر شده مبنی براینکه نام پردازنده نو کوالکام، اسنپدراگون 8 GN 1 خواهد بود. حال از این بابت مطمئن نیستیم.

فناوری که سامسونگ قرار است در ساخت تراشه های 4 نانومتری امسال به کار بگیرد، نسخه پلاس همان فناوری است که TSMC با استفاده از آن، تراشه های مشابه را می سازد. حال اینکه این پسوند پلاس باعث بشود کیفیت تراشه های تولید شده از طریق سامسونگ بیشتر از نمونه های تولید شده از طریق TSMC باشد اصلا تعیین نیست. معمولا این TSMC است که تراشه های باکیفیت تری از سامسونگ تولید می کند اما حالا شاید اوضاع تغییر کند.

به گزارش Counterpoint، شرکت TSMC برای تولید تراشه 3 نانومتری در نیمه دوم سال 2022 آماده است

همان طور که در بالا هم اشاره شد، به گزارش مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint، اپل حدود 53 درصد از سهم تراشه های 5 نانومتری بازار را به خود اختصاص داده است و طبیعتا باید با TSMC همکاری کند و این شرکت را به سایر شرکت های تولیدکننده تراشه ترجیح دهد. در جایگاه بعدی هم کوالکام واقع شده است که 24 درصد از سهم بازار را از این حیث به خود اختصاص داده است. در حال حاضر هم فقط دو شرکت قادر به تولید تراشه های 5 نانومتری هستند که یکی از آن ها سامسونگ و دیگری TSMC است. اگر سامسونگ به مقدار کافی ظرفیت برای تولید تراشه های 3 نانومتری داشته باشد تا بتواند هم AMD و هم کوالکام را تامین کند، قطعا این دو شرکت به همکاری خود با TSMC در تولید این تراشه ها ادامه نخواهند داد. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا بخش تولید تراشه سامسونگ با افزایش اندازه درآمد چشمگیری در سال آینده روبرو خواهد شد.

با این حال هنوز هم خبرها و شایعه های زیادی در این رابطه وجود دارد که هر یک از آن ها می توانند به نوعی به واقعیت تبدیل شوند. مثلا مشکل کمبود تراشه یک مشکل جهانی است و فقط TSMC را به خود درگیر نکرده است. هنوز هم به طور دقیق تعیین نیست چگونه و در چه زمانی شرکت ها قادر خواهند بود بار دیگر با همان ظرفیت قبلی به تولید تراشه بپردازند. برای مثال TSMC قرار بود در نیمه دوم سال آینده میلادی، تولید تراشه های 3 نانومتری را آغاز کند تا بدین ترتیب اپل بتواند در گوشی های سری آیفون 14 از تراشه های A16 مبتنی بر لیتوگرافی 3 نانومتری استفاده کند. سامسونگ هم احتمالا از تراشه های 3 نانومتری برای گوشی های سری گلکسی S23 استفاده خواهد کرد اما اصلا تعیین نیست که این اتفاق به همان شکلی که اکنون انتظار داریم رخ می دهد یا خیر.

حتی TSMC در گذشته گفته بود چون تولید تراشه های 3 نانومتری خیلی پیچیده و سخت است، شاید این شرکت مجبور شود آن را به یک سال دیگر موکول کند و این برای اپل به این معناست که آیفون 14 باید مبتنی بر تراشه هایی با لیتوگرافی 4 نانومتری باشد یا اینکه تراشه های این شرکت باز هم با همین فناوری 5 نانومتری کنونی تولید شوند. هرچند گزارش اخیر Digitimes نشان می دهد TSMC بار دیگر به روال خوب خود بازگشته است و می تواند در زمان تعیین شده، تولید تراشه های 3 نانومتری را آغاز کند.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11870

به "علاقه TSMC به اپل، AMD را به سمت سامسونگ می کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علاقه TSMC به اپل، AMD را به سمت سامسونگ می کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید