نباید از حذف کنکور این تلقی را داشته باشیم که سنجش، گزینش و پذیرش حذف می شوند

به گزارش انوار بلاگ، معاون خط مشی گذاری و راهبری سیاست ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در خصوص بحث حذف کنکور باید توجه داشته باشیم هر نظام آموزشی از سه مرحله سنجش، گزینش و پذیرش برخوردار است.

نباید از حذف کنکور این تلقی را داشته باشیم که سنجش، گزینش و پذیرش حذف می شوند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراهیم سوزنچی،معاون خط مشی گذاری و راهبری سیاست ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان این مطلب اضافه کرد: این به آن معناست که دانش آموزی که می خواهد وارد دانشگاه گردد باید این سه مرحله را طی کند.

وی ادامه داد: ما در مرحله سنجش باید ببینیم داوطلب ورود به دانشگاه، چقدر توانایی برای دانشجو شدن دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در مرحله گزینش افراد داوطلب با توجه به معیار های اعلام شده از جانب دانشگاه ها، رشته تحصیلی خود را انتخاب می نمایند.

وی اضافه کرد: در مرحله نهایی یعنی مرحله پذیرش با توجه به نتایج دو مرحله قبل معلوم می گردد هر داوطلب در کدام رشته تحصیلی و کدام دانشگاه به تحصیل مشغول می گردد.

سوزنچی ادامه داد: امروز که در خصوص کنکور صحبت می کنیم منظورمان این است که سازمان سنجش آموزش کشور، به طور معین در خصوص ورود به مقطع کارشناسی در دانشگاه ها هر سه مرحله فوق الذکر را انجام می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در تشریح این موضوع گفت: سازمان سنجش نخست آزمون سراسری را که مرحله سنجش است را برگزار می نماید و سپس با انتخاب رشته توسط شرکت نمایندگان واجد شرایط مرحله گزینش را برگزار می نماید و در مرحله نهایی نیز با تطبیق رتبه داوطلبان با نمره لازم برای ورود به هر رشته دانشگاهی، مرحله پذیرش توسط نیز سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: قاعدتا نباید از حذف کنکور این تلقی را داشته باشیم که سنجش، گزینش و پذیرش حذف می شوند.

معاون خط مشی گذاری و راهبری سیاست ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اخبار منتشر شده برای حذف کنکور در شش ماه آینده تاکید نمود: نظر دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی این نیست که ظرف شش ماه کنکور حذف گردد، بلکه ایشان فرمودند: ظرف شش ماه آینده سیاست های کلان برای اصلاح وضعیت موجود تدوین خواهد شد.

سوزنچی با بیان اینگه برگزاری نشست های تخصصی برای کنکور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری نیست و جلسات جنبه مشورتی برای تدوین سیاست دارد گفت: هدف از تدوین این سیاست ها برطرف کردن مسائل سیستم فعلی سنجش، گزینش و پذیرش و حفظ نقاط قوت این سیستم است.

وی اضافه کرد: البته باید توجه گردد اجرای این سیاست ها به سادگی قابل اجراء نیست و ممکن است به فراهم شدن بعضی زیرساخت ها احتیاج داشته باشد و این مساله ممکن است کار را به تاخیر بیندازد.

معاون خط مشی گذاری و راهبری سیاست ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به اخبار منتشر شده درخصوص افزایش سن سربازی گفت: در این جلسات روسای دانشگاه ها پیشنهاد ها و دغدغه های خود را برای اصلاح نظام سنجش و پذیرش دانشجو مطرح کردند که موضوع سربازی نیز یکی از موارد ذکر شده بود که دبیر محترم شورا نیز تاکید داشتند این موارد در کارگروه ها برای تدوین سیاست و پیشنهاد به مراجع ذی ربط، قابل آنالیز است.

سوزنچی ادامه داد: بنا بر این به همه و به ویژه داوطلبان ورود به دانشگاه ها اعلام می کنیم که در کنکور سال 1399 تغییری نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در جلسات برگزار شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع در حال آنالیز است و باید توجه داشته باشیم سیاستگذاری جامع و پیروز در هر زمینه احتیاج به مشاوره با ذی نفعان آن حوزه و شناخت دقیق از موضوع دارد.

عضو هیئت تحریریه فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری اضافه کرد: این نشست ها استمرار خواهد یافت و فعلا در حال ریشه یابی مساله هستیم تا معین گردد کدام آسیب ها اساسی هستند تا ابتدا آن ها را حل کنیم.

سوزنچی ادامه داد: بعد از دسته بندی نتایج این جلسات، نتایج به دست آمده به شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد اصلی سیاستگذاری حوزه علم کشور ارائه می گردد.

معاون خط مشی گذاری و راهبری سیاست ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این جلسات مدیران مدارس، روسای دانشگاه ها و... مسائل و مسائل خود را مطرح می نمایند و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاستگذار حوزه علم و فناوری سخن همه را می شنود و آمار و اطلاعات را نیز از نهاد های ذیربط دریافت می نماید و سپس مطالعه تطبیقی با سایر کشور ها نیز انجام می گردد.

وی اضافه کرد: بعد از این مراحل ما به سبدی از مسائل می رسیم که این مسائل اولویت بندی می شوند و به همین دلیل این کار حداقل 6 ماه زمان خواهد برد.

سوزنچی ادامه داد: این نشست ها یک دوره دیگر برگزار می گردد و بعد از آن کار به صورت کارگروهی و کارشناسی پیش خواهد رفت.

وی گفت: بعد از آنکه طرح نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد هم در اجراء عجله نخواهیم کرد و نخست، طرح به صورت محدود در یک منطقه یا یک دانشگاه و... به صورت پایلوت اجراء می گردد.

معاون خط مشی گذاری و راهبری سیاست ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بعد از اجرای طرح به صورت پایلوت ایرادات و مسائل اجرایی در ابعاد مختلف آنالیز و برطرف خواهند شد.

سوزنچی ضمن تشکر از اهتمام رسانه ها به موضوع کنکور گفت: این موضوع باید به دور از هیجان کاذب و به صورت کارشناسی و با حضور همه صاحبنظران و مسئولان پیش برود.

معاون خط مشی گذاری و راهبری سیاست ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتها سخنان خود در خصوص جلسه با موسسات کنکور نیز گفت: تا وقتی سیستم سنجش داریم این موسسات نیز وجود خواهند داشت، اما باید توجه کنیم این موسسات بخشی از ذی نفعان در موضوع کنکور هستند و سیاستگذاری جامع در این حوزه مستلزم کسب نظر این موسسات است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 522

به "نباید از حذف کنکور این تلقی را داشته باشیم که سنجش، گزینش و پذیرش حذف می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید از حذف کنکور این تلقی را داشته باشیم که سنجش، گزینش و پذیرش حذف می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید