لزوم ارتباط نزدیک تر مسئولان جشنواره تلویزیونی مستند با مستندسازان، ماجرای مستندی که ساخت آن 3 سال طول کشید

به گزارش انوار بلاگ، کارگردان مستند گزارش رمادی از ماجرای ساختن این مستند می گوید.

لزوم ارتباط نزدیک تر مسئولان جشنواره تلویزیونی مستند با مستندسازان، ماجرای مستندی که ساخت آن 3 سال طول کشید

علی محمد ذوالفقاری، کارگردان مستند گزارش رمادی در مصاحبه با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران درباره ساخت این اثر گفت: 31 شهریور 1362 و همزمان با سالگرد جنگ بود که بخش خبری به نقل از شبکه دوم تلویزیونی دولتی فرانسه گزارشی با عنوان بچه ها زندانی را بازتاب داد که درباره اسرای اردوگاه رمادی بود و تا 3 ماه بعد از آن پخش این گزارش، اثراتش در جامعه دیده می شد؛ از همان زمان چهره قهرمانی از این بچه های این اردوگاه در جامعه شکل گرفت.

سختی های پیداکردن خبرنگار هندی اردوگاه رمادی

او با تأکید بر اینکه از سال 72 وارد حوزه مستندسازی شده است، گفت: از همان موقع تا امروز حوزه اسارت برایم از جذابیت بیشتری برخوردار بود. در گزارش پخش شده خبرنگار هندی وجود داشت که تقریبا از 10 سال پیش دنبال این خبرنگار بودم که در نهایت بعد از چند سال جستجو او را پیدا نموده و طرح ساخت این مستند را با او مطرح کردم و در نهایت منجر به ساخت گزارش رمادی شد.

کارگردان مستند گزارش رمادی اضافه کرد: البته باید بگویم که حدود 5 تا 6 سال زمان برد که توانستیم در نهایت این خبرنگار را در دهلی نو پیدا کنیم و با توجه به وقفه هایی که در طول ساخت این مستند رخ داد، ساخت آن هم حدود 3 سال زمان برد، چرا که در ابتدای ساخت به کشور هند رفتیم و بعد قرار بود خبرنگار هندی به ایران بیاید که بنا به دلایلی با مشکل روبرو شد و در نهایت فاصله هایی در میان ضبط مستند ایجاد شده بود.

پخش آثار مستند نیازمند یک شبکه مستقل تلویزیونی بود و امروز شبکه مستند به عنوان یک کانال جدی و اثرگذار در این حوزه به شمار می رود

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه قصد به نمایش عمومی گذاشتن این مستند را نداشتم اما به تشویق دوستان در جشنواره تلویزیونی مستند شرکت کردم، توضیح داد: نباید این مسئله را نیز نادیده گرفت که با توجه به شرایط کرونا عملا دیگر امکان تکمیل کار وجود نداشت، چرا که در نظر داشتم تا یک بار دیگر به هند سفر کنم اما شیوع این بیماری مانع این کار شد.

ضرورت فرهنگ سازی برای پخش مستند

وی اضافه کرد: سال جاری برای اولین بار در این جشنواره شرکت نموده ام البته پیش تر درباره این جشنواره شنیده بودم، با این حال باید این مسئله را مدنظر قرار داد که پخش مستند در کشور ما باید فرهنگ سازی گردد و البته در این زمینه صبورانه نیز عمل کرد؛ چرا که گرایش مردم به تماشای مستند و اینکه این حوزه بتواند اقتصاد مستقل به خود را داشته باشد، محصول یک فرایند طولانی است که خوشبختانه در ایران شکل گرفته و برای به نتیجه رسیدن باید منتظر بمانیم.

کارگردان مستند گزارش رمادی در ادامه با اشاره صندلی شبکه مستند در زمینه حمایت از ساخت و پخش آثار مستند اظهار کرد: در کشور توسعه یافته آثار مستند مورد قبول جامعه بوده و دارای اقتصاد خاص به خودش است، از این رو معتقدم شبکه مستند امروز به عنوان قوی ترین و تعیین ترین محمل برای این حوزه است. هر چند که جشنواره های دیگر در حوزه مستند هم وجود دارد اما موضوع پخش آثار مستند نیازمند یک شبکه مستقل تلویزیونی بود و امروز شبکه مستند به عنوان یک کانال جدی و اثرگذار در این حوزه به شمار می رود.

قصد داشتم برای تکمیل مستند، یک بار دیگر به هند سفر کنم اما شیوع کرونا مانع این کار شد

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند باید خودش را پررنگ تر تبلیغ کند، البته شاید این گلایه ایجاد گردد که این رخ داده اما معتقدم مسئولین جشنواره باید کانال ارتباطی نزدیکتری با مستندسازان داشته باشند و این کارها تنها منوط به دوره برگزاری جشنواره نباشد؛ چرا که می توانند با برگزاری ورک شاپ، همایش و آموزش ها دورهمی مستندسازان را برقرار نمایند؛ همچنین در نمایش آثار خاص ورود جدی تری داشته و بتوانند آثار نمایش روز جهان را برای مستندسازان به نمایش در بیاورند.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 6033

به "لزوم ارتباط نزدیک تر مسئولان جشنواره تلویزیونی مستند با مستندسازان، ماجرای مستندی که ساخت آن 3 سال طول کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ارتباط نزدیک تر مسئولان جشنواره تلویزیونی مستند با مستندسازان، ماجرای مستندی که ساخت آن 3 سال طول کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید