چالش های کرونایی برای صنعت گردشگری کرمانشاه

به گزارش انوار بلاگ، کرونا ویروس به عنوان یک جهانگرد ناخوانده، صنعت گردشگری کرمانشاه را در هاله ای از ابهام فرو برده و برنامه ریزی های میراث فرهنگی برای نوروز 99 و رویداد کرمانشاه 2020 را با چالش های جدی روبه رو نموده است.

چالش های کرونایی برای صنعت گردشگری کرمانشاه

لذت بخشترین تجربه سفر را با آژانس دور زمین تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، چند روز پیش بود که وزیر میراث فرهنگی کشور در حاشیه نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی پایتخت، استان کرمانشاه را مهد جاذبه های تاریخی و گردشگری کشور توصیف کرد و از مردم ایران و جهان دعوت کرد که از کرمانشاه بازدید نمایند ولی ناگهان مهمان نامبارکی از راه رسید و همه را غافلگیر کرد.

کرونا، کلید واژه ای که این روزها از نان شب هم برای تمامی مردم ایران و جهان مهم تر شده است، ویروسی ناشناخته و مهلک است که علاوه بر انسان ها، بدنه اقتصاد جهانی را هدف گرفته و چنان می تازد که جلوداری برای آن پیدا نمی گردد.

این میهمان نامیمون درست زمانی در کرمانشاه شیوع پیدا کرد که این استان خود را برای یک خیز بلند گردشگری آماده می کرد. کرمانشاه 2020 رویدادی است که یک دوره پویایی گردشگری نه تنها برای کرمانشاه بلکه برای منطقه غرب کشور به ارمغان می آورد. همزمان با این ایام و اینکه کرمانشاه خود را برای استقبال از سفرهای نوروزی آماده می کرد این میهمان ناخواسته از راه رسید و پیک گردشگری کرمانشاه و پرترافیک ترین ایام سال این استان را همچون دیگر نقاط کشور با چالشی جدی روبه رو نموده است.

خسارت کرونا به اقتصاد گردشگری، علاوه بر کرمانشاه و ایران، دامن سایر نقاط جهان نیز گرفته که خبرگزاری رویترز نوشته شیوع ویروس کرونا که مانع از مسافرت گردشگران به این قاره شده، کسر ماهانه یک میلیارد یورو از درآمدهای صنعت گردشگری اروپا را به همراه داشته است.

زنجیره گردشگری کرمانشاه دچار زیان شده است

رئیس هیأت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه نیز بر همین باور است؛ او در این خصوص به روابط عمومی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: شواهد نشان می دهد چه در سطح بین المللی چه در سطح ایران متأسفانه آمار مسافرت ها و آمار فعالیت های گردشگری بشدت پایین آمده و حتی شاید نزدیک به صفر شده است.

حمیدرضا کرمی افزود: این جریان به طوری کلی اتفاق خوبی نیست چرا که در آستانه نوروز هستیم و بعضی مشاغل وابسته به صنعت گردشگری هستند.

کرمی به دو نمونه داخلی و خارجی تاثیر کرونا بر گردشگری اشاره نمود و افزود: در بُعد بین المللی نمایشگاه گردشگری برلین بود که به واسطه خطر کرونا کنسل شد و در بُعد داخلی هم سیزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری که قرار بود ششم تا نهم اسفندماه در گرگان برگزار گردد، با تصمیم گیری مسئولان مربوطه کنسل شد.

او در ادامه از خبر کنسلی این برنامه ها ابراز تاسف کرد و افزود: به احتمال زیاد در فصل بهار فرصت میزبانی از مسافران و گردشگران در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد را از دست خواهیم داد.

رئیس هیأت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه همچنین افزود: گردشگران داخلی که در قالب تور ها و نظام مندتر جابه جا می شوند، به طور قطع آمار سفر آنها پایین خواهد آمد و اما خانواده هایی که معمولا به صورت سنتی سفر می نمایند و بی پروا تر از بقیه نسبت به کرونا ویروس هستند، احتمالا سفرهایی داشته باشند.

او در خصوص گردشگری استان کرمانشاه نیز گفت: ما سال جاری در سال 2020 میلادی قرار داریم و قرار است یک رویداد بین المللی برای کرمانشاه رقم بزنیم و بی شک نوروز فرصت مناسبی برای معرفی این فستیوال گردشگری روستایی و اکوتوریسم به گردشگران بود.

کرمی افزود: با وجود این که فرصت تبلیغ به صورت فیزیکی را از دست داده ایم اما بستر تبلیغات به صورت مجازی و رسانه ای همچنان فراهم است.

او با بیان اینکه کرونا به طور قطع بر فعالیت هتل ها، رستوران ها، سیستم حمل ونقل، آژانس ها و... در استان کرمانشاه تاثیر خواهد گذاشت، توضیح داد: به تبع سایر زنجیره گردشگری ازجمله اقامتگاه ها و راهنمایان تورهای گردشگری هم قاعدتاً مستثنی نیستند و دچار زیان خواهند شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه در ادامه گفت: این یک اتفاقی جهانی است و نباید گوشه ای نشست و زانو غم بغل گرفت باید به فکر آینده بود.

تبدیل تهدید کرونا ویروس به فرصت و آماده شدن برای نوروز 1400

کرمی در ادامه با اشاره به اینکه تهدید کرونا ویروس را باید به فرصت تبدیل کرد، گفت: حال که فعالیت های گردشگری به مرز صفر رسیده، فرصت خوبیست که نقاط ضعف سالهای قبل را احصا و آسیب شناسی کنیم و خود را برای نوروز 1400 آماده کنیم که آغاز قرن جدیدی در تاریخ هجری شمسی است.

او گفت: باید تامل و تفکری بر اینکه مدیریت سنتی چقدر ناکارآمد بوده داشته باشیم و به سمت بروزرسانی سیستم ها بخصوص در بعد رسانه و زنجیره گردشگری با ارائه ایده های نو و جدید حرکت کنیم.

او همچنین به طرح چند سوال که احتیاج به آسیب شناسی دارند پرداخت و اظهار کرد: چقدر رستوران های ما با بهداشت سروکار دارند؟ چقدر هتل های ما ضمن رعایت نکات بهداشتی به مسافر می فهمانند که ما هوای شما را داریم، در واقع ما در خدمت شما هستیم؟

پیش بینی کاهش 80 درصدی بازدید از آثار تاریخی استان

یک فعال گردشگری و اکوتوریسم کنگاور در ورودی استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: کرونا ویروس ریز جثه ای ناپیدا همچون صاعقه ای بر اقتصاد جهانی فرود آمده ست .

حسن اسماعیلی با بیان اینکه صنعت گردشگری بی نصیب از صدای رعد این صاعقه ناگهانی نبوده افزود: پس از شوک قیمت بنزین این بار کرونا ویروس پازل قفل شدگی صنعت گردشگری را کامل کرد.

او افزود: هر ساله در اسفند ماه ستاد سفرهای نوروزی شهرستان کنگاور مهیای پذیرش و میزبانی گردشگران نوروزی بود، اما از شواهد امر چنین به نظر میرسد نوروز 98 آمار بازدید نمایندگان از معبد آناهیتا و حتی جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه حداقل کاهش 80 درصدی داشته باشد و این یعنی آغاز سالی مشقت بار برای این صنعت پویا.

این فعال گردشگری ادامه داد: از هتل داران و اقامتگاه های بوم گردی گرفته تا فراوری نمایندگان صنایع دستی، راهنمایان گردشگری همه و همه رکود بی سابقه ای را تجربه خواهند کرد.

اسماعیلی در ادامه اعلام کرد: با توجه به بخشنامه های صادره از سوی نهادها و سازمانهای رسمی مبنی بر کاهش سفرهای غیر ضروری و تعطیلی مدارس و اقامتگاهها، و پیشگیری از شیوع این بیماری، تمایل مردم نیز قطعا کاهش شدیدی خواهد داشت و به نظر می رسد وزارت گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه بایستی برای جبران صدمات وارده، برنامه ریزی و ارائه طرح های جایگزین، تشویقی و حمایتی از عناصر این صنعت پویا باشند.

هتل های کرمانشاه در آستانه تعطیلی/ تعطیلی 5 میهمان پذیر و 10 درصد واحدهای غذای آماده بیرون بر

رئیس جامعه هتلداران و مهمان پذیران استان کرمانشاه و نایب رئیس اتحادیه چلوکبابی ها و صنوف وابسته این استان در گفت وگو با روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اظهار کرد: در این استان 28 هتل، دو هتل آپارتمان، 16 میهمان پذیر و تعداد زیادی خانه مسافر وجود دارد که در مجموع حدود سه هزار تخت، میزبان مسافران و گردشگران است.

سیروس گل عنبر همچنین با بیان اینکه در استان، 100 رستوران، دو واحد سفره خانه سنتی، 85 تالار پذیرایی، 300 واحد غذای آماده بیرون بر و شمار زیادی قهوه خانه سنتی وجود دارد، اعلام کرد: تمام تاسیسات گردشگری اعم از هتل ها و رستوران ها در مقابله با ویروس کرونا به صورت مرتب و روزانه ضدعفونی و گندزدایی می شوند.

او در ادامه با تاسف از ورود این ویروس ناخوشایند به استان کرمانشاه یادآور شد: متأسفانه بسیاری از واحدهای اقامتی ما دچار خسارت ها و زیان های جبران ناپذیری شده اند و حتی بعضی از هتل ها در آستانه تعطیلی هستند.

گل عنبر در ادامه افزود: متأسفانه بعضی از رستوران های سطح شهر نیز بین 70 تا 80 درصد با کاهش مشتری رو به رو شده اند.

او در ادامه از تعطیلی هتل های استان اصفهان اطلاع داد و توضیح داد: هتل های استان اصفهان براساس ابلاغ بخشنامه های رسمی توسط مسئولین به علت مقابله با شیوع ویروس کرونا به تعطیلی منجر شده اند و هر آن این تهدید علیه هتل ها و مراکز اقامتی استان کرمانشاه نیز حس می گردد و با دستور مسئولین احتمال تعطیلی هتل ها در ایام نوروز وجود دارد.

رئیس جامعه هتلداران و مهمانپذیران استان کرمانشاه در ادامه به اظهار نگرانی افرادی که معیشت و زندگی آنها وابسته به این مراکز پذیرایی است، اشاره نمود و گفت: از حدود 300 واحد غذای آماده بیرون بر بیش از 10 درصد متأسفانه در روزها اخیر تعطیل شده اند.

او همچنین با اشاره به اینکه تا به امروز پنج مهمان پذیر سطح شهر کرمانشاه بعلت نبود مسافر به تعطیلی کشیده شده، اعلام کرد: با دستور دادستان کرمانشاه از روز چهارشنبه همه عروسی ها و مراسمات تالارهای پذیرایی برای مقابله با کرونا ممنوع اعلام شد و ما نیز اطلاع رسانی نموده ایم.

رئیس جامعه هتلداران و مهمان پذیران استان کرمانشاه و نایب رئیس اتحادیه چلوکبابی ها و صنوف وابسته این استان در پایان از مسئولین درخواست کرد، برای مقابله با ویروس کرونا و ایمنی بیشتر تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی، به ماسک های بهداشتی و مواد ضد عفونی برای گندزدایی محیط احتیاج است و همچنین دولت در این شرایط بحرانی حمایت خود را در حوزه معافیت های اقتصادیاتی و یاری های اقتصادی از این مجموعه دریغ نکند.

رعایت مسائل بهداشتی در تاسیسات گردشگری الزامی است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در این راستا، گفت: با بیان اینکه شیوه نامه سراسری پیشگیری از شیوع کرونا ویروس به مدیران و بهره برداران تاسیسات گردشگری ابلاغ شده است، افزود: تا اطلاع ثانوی دفاتر خدمات مسافرتی مجاز به فروش تور به مقصد کشورهای خارجی نیستند، این موضوع در خصوص تورهای ورودی به کشور نیز صادق است و برابر این شیوه نامه دفاتر خدمات مسافرتی ضروری است تا اطلاع ثانوی از ایجاد تعهد برای اجرای تور با مبدأ کشورهای خارجی به مقصد استان خودداری نمایند.

امید قادری از ممنوعیت برگزاری تورهای طبیعت توسط دفاتر خدمات مسافرتی نیز اطلاع داد و گفت: اجرای هر نوع برنامه توسط تاسیسات گردشگری که باعث تجمع گردد، ممنوع است و رعایت مسائل بهداشتی در تاسیسات گردشگری استان، به ویژه در مراکز اقامتی و پذیرایی الزامی است.

او با بیان اینکه عرضه قلیان در کلیه اماکن پذیرایی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه ممنوع است، گفت: مدیران و بهره برداران تاسیسات گردشگری موظفند زمینه آموزش کلیه نیروهای تحت مدیریت خود را فراهم نموده و بر اجرای فرامین دانشگاه علوم پزشکی اهتمام کامل داشته باشند.

او اظهار می دارد: به دهیاری روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری استان نیز اعلام شده است تا بر مکان های عمومی روستا و سرویس های بهداشتی عمومی مطابق با توصیه های دانشگاه علوم پزشکی، نظارت نمایند و جریان گردشگری استان در رابطه با این موضوع توجیه شده و اقدامات پیشگیرانه انجام می گردد.

قادری در پایان گفت: مطمئن هستم که با همکاری همه دستگاه ها و بخش دولتی و خصوصی این مشکل برطرف خواهد شد و نگرانی بابت شیوع کرونا در تاسیسات گردشگری نخواهیم داشت.

وجود 4200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2600 روستا و 34 شهر دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3294

به "چالش های کرونایی برای صنعت گردشگری کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های کرونایی برای صنعت گردشگری کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید