چگونه کارت واکسن دیجیتال بگیریم؟

به گزارش انوار بلاگ، افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و قصد سفر خارجی دارند، باید برای دریافت کارت واکسن دیجیتال در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند.

چگونه کارت واکسن دیجیتال بگیریم؟

با سرعت گیری واکسیناسیون در سراسر جهان و فرایند کاهشی ابتلا و مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا، محدودیت های تردد و سفر نیز به تدریج در حال کاهش است. در این راستا، کشورهای جهان ورود گردشگران و شهفرایندان خارجی را مشروط به ارائه کارت واکسن معتبر علاوه بر تست منفی پی سی آر (PCR) کرده اند. نکته قابل توجه اینکه ارائه کارت واکسن موجب شده است تا کشورها شرط قرنطینه اجباری در بدو ورود را نیز حذف کنند. همچنین، تا مدتی قبل تعدادی از کشورها از جمله ارمنستان، دبی و... اقدام به تزریق واکسن برای گردشگران خارجی کردند.

البته شرط ارائه کارت واکسن حواشی متعددی را در پی داشته؛ برای مثال، نوع واکسن تزریقی به یکی از مسائل متقاضیان سفرهای خارجی تبدیل شده است. در حال حاضر کشورهای عضو منطقه شنگن صرفا برای متقاضیانی ویزا صادر می کنند که یکی از واکسن های مورد تایید آژانس دارویی اروپا شامل چهار واکسن فایزر - بایونتک، مادرنا، جانسون اند جانسون و آسترازنکا (آکسفورد) و واکسن کووی شیلد (آسترازنکای تولید هند) را دریافت کرده باشند. مسافرانی که یکی از این چهار واکسن را تزریق کرده باشند، می توانند بدون قرنطینه وارد این کشورها شوند.

با توجه به اینکه در حال حاضر فقط واکسن آسترازنکا از این فهرست در ایران در دسترس است، متقاضی بسیاری برای دریافت آن جهت سفر به کشورهای اروپایی وجود دارد.

این در حالی است که عمده واکسن تزریقی در ایران از نوع سینوفارم است. واکسن سینوفارم دارای تائیدیه سازمان بهداشت جهانی است؛ ولی تا به امروز تقاضای تائیدیه به آژانس دارویی اروپا ارائه نکرده است؛ به همین دلیل نیز در فهرست واکسن های مورد تائید اتحادیه اروپا قرار ندارد. با این وجود تعدادی بسیاری از کشورها در آسیا و کشورهای اروپایی واکسن سینوفارم را به رسمیت شناخته اند و اجازه ورود مسافران ایمنی یافته با این واکسن را نیز صادر می کنند.

در هر صورت، طبق اعلام وزارت خانه های بهداشت و امور خارجه، کلیه شهفرایندان ایرانی که قصد خروج از کشور را دارند، باید قبل از سفر برای ثبت نام و دریافت کارت واکسن دیجیتال از طریق سامانه وزارت بهداشت اقدام کنند.

هرآنچه باید درباره دریافت کارت واکسن بدانید:

  • نحوه ثبت نام و دریافت کارت واکسن دیجیتال
  • در کدام سفرها همراه داشتن کارت واکسن یا PCR منفی ضروری است؟
  • شرایط صدور کارت واکسن برای افراد واکسینه شده در خارج از کشور

نحوه ثبت نام و دریافت کارت واکسن دیجیتال

طبق اعلام وزارت بهداشت تنها مرجع رسمی دریافت کارت واکسن دیجیتال سامانه vcr.salamat.gov.ir است. همچنین، ثبت نام و صدور کارت واکسن نیاز به پرداخت هزینه ندارد و کاملا رایگان است. نکته قابل توجه اینکه هرگونه مدرکی اعم از نامه یا کارت کاغذی، پلاستیکی یا دیجیتال که به زبان انگلیسی خارج از سیستم وزارت بهداشت صادر شود، فاقد اعتبار است. در این راستا، هموطنان می توانند تمام درخواست ها برای دریافت پول در ازای هر خدمتی از واکسیناسیون را بلافاصله به شماره تلفن 190 (واحد بازرسی و پیگیری شکایت های مردم وزارت بهداشت) اطلاع دهند.

همچنین، در آینده نزدیک سیستم برخط اطلاعات واکسن راه اندازی خواهد شد تا مشخصات متقاضیان به صورت آنلاین قابل دسترسی در مبادی خروجی شده و نیازی به ورود دستی اطلاعات نباشد.

اگر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده و راهی سفر هستید، با طی مراحل زیر کارت واکسن خود را به صورت رایگان دریافت کنید:

  • ابتدا به آدرس اینترنتی vcr.salamat.gov.ir سامانه ثبت نام کارت واکسن دیجیتال دو زبانه (فارسی و انگلیسی) ویژه مسافران مراجعه کنید.
  • سپس اطلاعات خود را منطبق با مشخصات مندرج در گذرنامه وارد کنید.
  • در مرحله بعد، کد ارسالی به شماره تلفن همراه تان را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید به نام متقاضی صدور کارت واکسن باشد.
  • در صورتی که اطلاعات را به درستی وارد کرده و ثبت نام شما موفقیت آمیز باشد، آدرس اینترنتی کارت دیجیتال واکسن حاوی QR-Code حداکثر یک روز پس از ثبت نام به شما پیامک خواهد شد.

همچنین طبق جدیدترین اطلاعیه وزارت بهداشت، همه افرادی که یک یا دو نوبت واکسن زده اند می توانند در سامانه salamat.gov.ir کارت واکسن دیجیتال فارسی خود را به رایگان دریافت کنند.

در کدام سفرها همراه داشتن کارت واکسن یا PCR منفی ضروری است؟

طبق مفاد طرح مدیریت هوشمند کرونا، پذیرش مسافران در ناوگان حمل و نقل برون شهری از تاریخ آغاز اجرای این طرح مشروط به ارائه کارت واکسن معتبر یا تست PCR منفی خواهد بود. با توجه به لغو فاصله گذاری اجتماعی در حوزه حمل و نقل، از ابتدای آذر فروش بلیط تنها در قالب کارت واکسن یا ارائه تست منفی کرونا انجام می شود.

سفرهای هوایی

  • در پروازهای داخلی ارائه PCR منفی حداکثر 72 ساعته یا کارت واکسن ضروری است.
  • در پروازهای خارجی ارائه PCR منفی حداکثر 96 ساعته و کارت واکسن ضروری است.

سفرهای زمینی

  • ارائه PCR منفی حداکثر 72 ساعته یا کارت واکسن ضروری است.

سفرهای دریایی

  • برای سفرهای خارجی ارائه PCR منفی حداکثر 96 ساعته و کارت واکسن ضروری است.
  • برای سفرهای داخلی ارائه PCR منفی حداکثر 72 ساعته یا کارت واکسن ضروری است.

شرایط صدور کارت واکسن برای افراد واکسینه شده در خارج از کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت افرادی که در نوبت یا نوبت هایی معتبر خارج از کشور واکسن دریافت کردند و مدارک معتبر دارند، قادر خواهند بود تا با در دست داشتن این مدارک و مدارک سفر به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهر خود مراجعه و نسبت به تکمیل فرم مشخصی اقدام کنند. این فرم پس از تایید معاونت بهداشت دانشگاه مربوط، به مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ارسال می شود و سابقه واکسیناسیون فرد در سامانه ثبت خواهد شد. پس از این امر، دریافت کارت واکسن داخلی نیز امکان پذیر خواهد بود.

پرسش های متداول

مرجع صدور کارت واکسن در ایران کجاست؟

وزارت بهداشت تنها مرجع صدور کارت واکسن دیجیتال است.

وب سایت دریافت کارت واکسن چیست؟

vcr.salamat.gov.ir

هزینه دریافت کارت واکسن چقدر است؟

صدور کارت واکسن دیجیتال رایگان است.

آیا امکان صدور کارت واکسن برای افراد واکسینه شده در خارج از کشور وجود دارد؟

بله.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / vcr.salamat.gov.ir
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 12915

به "چگونه کارت واکسن دیجیتال بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کارت واکسن دیجیتال بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید