علائم، راه های تشخیص و درمان کم آبی بدن

به گزارش انوار بلاگ، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کم آبی در بدن به حالتی گفته می گردد که بیش ازآنچه آب مصرف می کنید، آن را از دست دهید.

علائم، راه های تشخیص و درمان کم آبی بدن

به گزارش ایسنا، فاطمه پوربهی روز آدینه اظهار کرد: دلایل کم آبی متعدد هستند، اما شایع ترین علل آن بر اساس گروه های سنی فرق دارد.

وی توضیح داد: در بچه ها، بیشترین علت کم آبی بدن، اسهال و استفراغ شدید است درحالی که بیشتر افراد مسن به علت شرایط معمول فیزیولوژیک و بعلاوه مصرف دارو های مختلف در این سنین، کم آبی را در بدن خود تجربه می نمایند.

پوربهی اضافه نمود: نکته بسیار مهم در پیشگیری از کمبود آب در بدن، شناسایی علائم کم آب شدن بدن است، بیشتر افراد با تکیه بر حس تشنگی، احتیاج خود به دریافت آب را برآورد می نمایند درحالی که تشنگی شاخص مناسبی از احتیاج بدن به آب و مایعات نیست.

وی اضافه نمود: بسیاری از افراد تا زمانی که آب بدنشان کم نشده باشد، احساس تشنگی نمی نمایند درحالی که مصرف آب باید به طور منظم و پیش از آنکه حس تشنگی شدید روی دهد انجام شود.

پوربهی توضیح داد: کم آبی در نوزادان و بچه ها با علائمی مانند بی حالی و گیجی، گریه بدون اشک و خشکی دهان و زبان همراه است.

وی اضافه نمود: اغلب بزرگ سالان در پی کم آب شدن بدن با نشانه هایی مانند سرگیجه، سردرد، خستگی و ادرار تیره و کم حجم روبرو می شوند.

پوربهی اضافه نمود: کم آبی عوارض بسیار زیادی در بدن شخص بر جای می گذارد. اگر در طولانی مدت به مقدار کافی آب مصرف نشود احتمال به وجود آمدن مسائل کلیوی، سنگ کلیه و نارسایی های کلیه افزایش می یابد. ضمن آنکه کم آب شدن بدن بخصوص در ورزشکاران باعث گرمازدگی و افزایش دمای بدن می شود.

وی اضافه نمود: کم آبی بعلاوه باعث شوک هایپوولمیک می شود، حالتی که در آن حجم خون شخص بسیار کاهش یافته و فرد را در معرض عوارض ناشی از افت فشارخون و کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها قرار می دهد.

وی تأکید کرد: برای پیشگیری از کم آبی در بدن ضروری است به طور میانه خانم ها روزانه 8 تا 10 لیوان و آقایان 10 تا 12 لیوان آب و مایعات مصرف نمایند که نصف این اندازه باید از آب تأمین شود، بقیه احتیاج بدن به آب را می توان با مصرف سایر مایعات و بعلاوه مصرف منظم و روزانه میوه و سبزیجات تأمین کرد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: قهوه و چای پررنگ به علت وجود کافئین و کاتچین دارای اثرات دیورتیک و ادرار آوری هستند و مصرف زیاد آن ها باعث دفع آب از بدن و تشدید کم آبی می شود.

وی توضیح داد: نکته بسیار مهم آن است که برای نگهداری بیشتر آب در بدن به خصوص در دمای بالا و تحت فعالیت های شدید ورزشی و غیر ورزشی، بهتر است بخشی از احتیاج به مایعات در طول روز از نوشیدنی های ورزشی دارای الکترولیت های مورد احتیاج بدن مانند سدیم و پتاسیم تأمین شود تا ضمن دریافت کافی آب، الکترولیت هایی که حین تعریق از بدن دفع شده اند نیز جایگزین شود.

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 14928

به "علائم، راه های تشخیص و درمان کم آبی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم، راه های تشخیص و درمان کم آبی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید