کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات

به گزارش انوار بلاگ، تحقیقات تازه در فرانسه نشان می دهد زنانی که پس از یائسگی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم پیروی می نمایند، به نظر می رسد با خطر قابل توجه کمتر ابتلا به سرطان سینه روبرو هستند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات

پس از نظارت و آنالیز بیش از 65000 زن به مدت دو دهه، محققان دریافتند افرادی که رژیم غذایی سالم و عمدتاً گیاهی مصرف می نمایند، خطر ابتلا به هر نوع سرطان سینه در آنها به طور میانه 14 درصد کاهش می یابد.

اما تمرکز بر روی غذای سالماست. خطر ابتلا به سرطان سینه تنها در میان زنانی که رژیم غذایی آنها شامل مقدار قابل توجهی غلات کامل، میوه، سبزیجات، آجیل، حبوبات، روغن های گیاهی طبیعی و چای یا قهوه بود کاهش یافت - حتی اگر گهگاه گوشت قرمز و مرغ در سفره آنها یافت می شد.

در مقابل، به دلیل وابستگی شدید به آب میوه های شیرین، غلات تصفیه شده، سیب زمینی، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و/یا دسرها؛ هیچ مزیت محافظتی در میان زنان مسن که رژیم غذایی عمدتاً گیاهی آنها نسبتاً ناسالم تلقی می شد، مشاهده نشد. چنین زنانی در واقع شاهد حدود 20 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه بودند.

صنم شاه، دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی در دانشگاه پاریس-ساکلی در فرانسه و سرپرست تیم تحقیق، گفت: این یافته ها نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای گیاهی سالم و کاهش مصرف غذاهای گیاهی کمتر سالم ممکن است به پیشگیری از انواع سرطان سینه یاری کند.

او اضافه نمود: واضخ است که همه رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه به یک مقدار سالم نیستند.

شاه گفت: با توجه به اینکه به طور کلی رژیم های غذایی به استثنای گوشت عموماً تصویر سلامتی مثبت در فکر مردم دارد، ممکن است بعضی افراد نتیجه گیری تحقیق را شگفت انگیز بدانند.

اما شاه و همکارانش روی زنانی که گوشت را به طور کامل قطع می نمایند، تمرکز نکردند. هیچ یک از زنان گیاهخوار و وگان نبودند.

در عوض، محققان آن زنانی که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار اندکی گوشت و مرغ و عمدتاً گیاهی بود را مورد توجه قرار دادند.

آنها سپس آنالیز کردند که آیا غذاهای گیاهی سالم تر تأثیر متفاوتی بر خطر ابتلا به سرطان سینه در مقایسه با گزینه های کمتر سالم دارند یا خیر، زاویه ای که معمولاً در تحقیقات قبلی نادیده گرفته می شد.

برای این مطالعه، شرکت نمایندگان زن فرانسوی (میانگین سنی 53) پرسشنامه های تغذیه ای را در سال 1993 و دوباره در سال 2005 تکمیل کردند.

این زنان به دو دسته زنان با رژیم غذایی عمدتاً حیوانی و رژیم غذایی عمدتاً گیاهی طبقه بندی شدند.

طی یک دوره پیگیری به طور میانه در حدود 21 سال، نزدیک به 4000 نفر از زنان به سرطان سینه مبتلا شدند.

تیم مطالعه دریافت افرادی که تمایل به خوردن سالم ترین غذاهای گیاهی داشتند با خطر کمتر سرطان سینه روبرو بودند. کسانی که کمترین رژیم های غذایی گیاهی سالم را مصرف می کردند، خطر ابتلا در آنها به مقدار قابل توجهی افزایش یافته بود.

در خصوص چرایی این نتیجه، شاه این نظریه را عنوان کرد که محتوای فیبر بالای رژیم های گیاهی سالم تر می تواند خطر سرطان را به وسیله اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کاهش دهد.

اما او بعلاوه تاکید نمود که تحقیقات بیشتری مورد احتیاج خواهد بود، زیرا مکانیسم های دلیل ارتباط بین رژیم های غذایی سالم گیاهی و خطر ابتلا به سرطان سینه هنوز به طور کامل تعیین نشده است.

شاه بعلاوه هشدار داد که هنوز تعیین نیست آیا این یافته ها می تواند برای زنان جوان تر نیز صدق کند یا خیر. به این دلیل که تفاوت هایی بین سرطان سینه قبل از یائسگی و بعد از یائسگی در این زمینه وجود دارد.

ساندون ، مدیر برنامه تغذیه بالینی در دانشکده بهداشت در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس، گفت: با این حال، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر گیاه تقریباً همواره یک برد-برد است، به ویژه برای کسانی که از جوانی آغاز می نمایند.

ساندون اعلام نمود: آنچه تفاوت بین یک غذای گیاهی سالم و یک غذای گیاهی ناسالم را متمایز می نماید، عمدتاً روش پردازش یا آماده سازی است. به طور کلی، هر چه فرآوری بیشتر باشد، به دلیل تغییر در مواد مغذی یا مواد اضافه نموده شده، کیفیت آن کاهش می یابد.

او اضافه نمود: با در نظر گرفتن این تمایز، به نظر نمی رسد انتخاب غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری برای هر کسی در خصوص خطر سرطان، ضرر و نقطه ضعفی داشته باشد.

ساندون هشدار داد: با این حال، ما باید در انتظارات واقع بین باشیم. اگر تا سن 55 سالگی صبر کنید، سلول های آسیب دیده یا سرطانی ممکن است آغاز به پیشرفت نموده باشند. بنابراین مزایای شما از کاهش خطر در مقایسه با زمانی که از 20 سالگی یک رژیم غذایی گیاهی سالم مصرف نموده اید، بسیار کمتر خواهد بود.

منبع: فوت و فن / drugs.com
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 15057

به "کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید