طرز تهیه لبو پلو ، شب چله سال جاری یک غذای متفاوت درست کن

به گزارش انوار بلاگ، لبو پلو یکی از یا در اصل یک پاییزی است که به خاطر استفاده از لبو در آن، رنگ بسیار مجذوب کننده و اشتهابرانگیزی هم دارد. هر چند لبو پلو در شهرهای مختلف با دستور مشابهی طبخ می شوند ولی چغندر پلو یا لبو پلو شیرازی و لبو پلو دامغانی، جزو معروف ترین انواع لبو پلو محسوب می شوند. معمولا لبو پلو با مرغ، لبو پلو با کوفته قلقلی و لبو پلو با گوشت تکه ای برای یا تهیه می گردد. در این مقاله از در ما طرز تهیه لبو پلو با مرغ ریش ریش و لبو پلو با گوشت چرخ نموده، به همراه نکات کلیدی و رازهای خوشمزه شدن لبو پلو را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه لبو پلو ، شب چله سال جاری یک غذای متفاوت درست کن

مواد لازم برای تهیه لبو پلو با مرغ (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
برنج4 لیوان فرانسوی دسته دار
لبو4 عدد میانه
سینه مرغ (بدون پوست و استخوان)1 عدد
پیاز (برای پیاز داغ)1 عدد درشت
زعفران (دم نموده)نصف لیوان فرانسوی دسته دار
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
زرشکبه میزان دلخواه
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
روغنبه میزان کافی

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت لبو پلو با مرغ: 1 ساعت

مراحل طرز تهیه لبو پلو با مرغ

لبو پلو را می توانید در فصل پاییز، به عنوان ناهار یا شام تهیه و حتی در مهمانی ها هم به عنوان یک پلوی مخلوط متفاوت سرو کنید. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه لبو پلو با مرغ ریش ریش را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدا برنج را پاک کنید و چند بار آن را بشویید. به میزان 1 قاشق غذاخوری نمک و میزانی آب ولرم روی برنج بریزید. برنج را بسته به نو یا کهنه بودن آن، به مدت 1 تا 3 ساعت بخیسانید. سینه مرغ بدون پوست را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهد.

در صورت تمایل می توانید انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت و سینه مرغ را به روش های خرید و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: مرغ را تفت دهید

برای آغاز آشپزی، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک، خرد کنید. در یک تابه میزانی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ گردد. سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی گردد. سینه مرغ را کمی با پیاز تفت دهید تا رنگ آن سفید گردد. بعد زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه را به آن اضافه کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و انواع ادویه معطر غذا می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مرغ را بپزید

بعد از اینکه سینه مرغ، طعم ادویه ها را گرفت، کمی آب به تابه یا قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به مدت 20 تا 30 دقیقه بپزد و نرم گردد. در این فاصله زرشک ها و لبوها را بشویید. پوست آنها را بگیرید و سر و ته لبوها را جدا کنید. سپس لبوها را با قسمت درشت رنده، رنده کنید.

شما می توانید زرشک را از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: لبوها را رنده کنید

در یک تابه میزانی روغن بریزید و اجازه دهید روی حرارت داغ گردد. سپس زرشک های آبکش شده را در تابه بریزید و چند ثانیه تفت دهید. به محض اینکه زرشک ها آغاز به پف کردن کردند، آنها را از تابه خارج کنید. بعد لبوهای رنده شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا آب اضافی آنها بخار گردد. سپس شعله را خاموش کنید.

مرحله پنجم: همه مواد را با هم تفت دهید

بعد از اینکه مرغ ها پختند، آنها را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید کمی سرد شوند. سپس مرغ ها را به صورت ریش ریش در آورید. سینه ریش ریش شده را در تابه ای که لبوها را در آن تفت داده اید، بریزید. زرشک ها را هم اضافه کنید. سپس شعله را روشن کنید و تابه را روی حرارت بگذارید. کمی نمک، آبلیمو و زعفران را در تابه بریزید و همه مواد را با هم تفت دهید. سپس شعله را خاموش کنید.

شما می توانید زعفران و آبلیمو را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های بخرید.

مرحله ششم: برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آغاز به جوشیدن کند. سپس برنج را از آبی که در آن خیسانده اید، جدا کنید. برنج را در آب در حال جوش بریزید و به میزان 2 قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. حدود 10 دقیقه صبر کنید تا برنج دندان گیر گردد؛ یعنی قسمت روی آن نرم و قسمت داخل آن سفت باشد. سپس برنج را آبکش کنید.

مرحله هفتم: لبو پلو را دم کنید

کف یک قابلمه را میزانی روغن بریزید و دلخواهتان (برش های لبو، سیب زمینی یا نان) بگذارید. سپس یک لایه برنج روی ته دیگ بریزید و یک لایه از مخلوط لبو، مرغ و زرشک روی آن بریزید. دوباره یک لایه برنج و یک لایه از مایه لبو بریزید. در آخر، برنج بریزید. سپس درب قابلمه را بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

مرحله آخر: لبو پلو را سرو کنید

بعد از 45 دقیقه که لبو پلو پخت و دم کشید، شعله را خاموش کنید. کمی کره یا روغن روی لبو پلو بریزید و هم بزنید تا مواد لبو پلو به صورت یکدست پخش گردد. سپس لبو پلو را در ظرف سرو بریزید و با یا میل کنید.

روش های تهیه لبو پلو با گوشت چرخ نموده

برای تهیه لبو پلو با گوشت چرخ نموده، به 2 روش می توانید عمل کنید.

روش اول:

در ابتدا یک پیاز را خرد کنید و در تابه با میزانی روغن تفت دهید تا سبک گردد. سپس گوشت چرخ نموده و ادویه ها را اضافه کنید. گوشت چرخ نموده را با ادویه ها و پیاز به مدت 15 دقیقه بپزید. سپس لبوها را هم تفت دهید و همه مواد را که مخلوط کردید، بین برنج آبکش شده بریزید و پلو را دم کنید.

روش دوم:

می توانید لبو پلو با کوفته قلقلی درست کنید. در این صورت، گوشت چرخ نموده را با یک پیاز رنده و آبگیری شده، به همراه ادویه های معطر، ورز دهید. سپس به صورت کوفته قلقلی ریز در آورید و در روغن داغ، سرخ کنید.

کوفته قلقلی ها را از تابه بیرون بیاورید. لبوها را در تابه با آبلیمو تفت دهید. سپس برنج را آبکش کنید و لبوی تفت داده و کوفته قلقلی سرخ شده را بین لبو پلو بریزید. لبو پلو را به مدت 45 دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید.

شما می توانید برای خرید گوشت چرخ نموده از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه لبو پلو

  • به جای رنده کردن لبو، می توانید لبو را بشویید و با میزانی آب بپزید. سپس لبوها را به صورت نگینی خرد کنید و بین لایه های برنج بریزید.
  • برای طرز تهیه لبو پلو با گوشت تکه ای، ابتدا گوشت های گوسفندی را با پیاز و ادویه ها تفت دهید و کاملا بپزید. سپس گوشت را با لبوی تفت داده شده، لابه لای برنج آبکش بریزید. لبو پلو را مانند روش های بالا دم کنید و بپزید.
  • لبو پلو را می توانید با اسفناج یا سبزیجات معطر دلخواه هم درست کنید. برای طرز تهیه لبو پلو با اسفناج، میزانی اسفناج را خرد کنید و با لبوی رنده شده تفت دهید. سپس همراه با گوشت چرخ نموده، مرغ ریش ریش یا مواد میانی دلخواه، به صورت لایه لایه بین برنج آبکش بریزید.
  • برای طرز تهیه لبو پلو با هویج، علاوه بر لبوی رنده شده، میزانی هویج رنده شده هم تفت دهید و بین لایه های برنج بریزید و لبو پلو با هویج را دم کنید.
  • روی لبو پلو را می توانید با زرشک، خلال بادام و خلال پسته تزیین و سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن لبو پلو

لبو پلو را با لبوی پخته بپزیم یا لبوی خام؟

در طرز تهیه لبو پلو می توانید لبوها را به صورت رنده شده و خام، فقط تفت دهید و به عنوان لایه میانی، لای برنج بریزید یا لبو ها را جداگانه بپزید و نگینی خرد کنید. سپس لبوهای پخته شده را بین برنج آبکش بریزید و دم کنید.

چه کار کنیم لبو پلو خوشرنگ گردد؟

  • برای خوشرنگ شدن لبو پلو، اگر لبو را جداگانه پخته اید، آبی که لبو را در آن پخته اید، به برنج اضافه کنید تا برنج ها هم قرمز شوند.
  • می توانید در کنار لبو، کمی پودر لبو هم روی برنج بریزید تا برنج ها قرمزتر شوند.
منبع: افق کوروش
انتشار: 10 مهر 1403 بروزرسانی: 10 مهر 1403 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 20264

به "طرز تهیه لبو پلو ، شب چله سال جاری یک غذای متفاوت درست کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لبو پلو ، شب چله سال جاری یک غذای متفاوت درست کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید