طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر

به گزارش انوار بلاگ، شیرینی برشتوک نخودچی از آن دسته شیرینی ها و دسرهای اصیل و سنتی ایرانی است که هم برای اعیاد مختلف آن را درست می نمایند و هم برای میان وعده بچه ها و پذیرایی از مهمان. برشتوک یک شیرینی خانگی مقوی و سالم است. شیرینی برشتوک نخودچی را به دو صورت ساده و رنگی با شکلات درست می نمایند. برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی به فر نیازی ندارید. طرز تهیه شیرینی خانگی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر

طرز تهیه شیرینی خانگی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی

مواد لازم

آرد نخودچی: 2 لیوان فرانسوی دسته دار

پودر قند: ½ لیوان فرانسوی دسته دار

روغن جامد: ½ لیوان فرانسوی دسته دار (می توانید از 70 گرم کره بهره ببرید)

پودر هل و دارچین: ½ قاشق چایخوری (به جای پودر هل از پودر زنجبیل می توانید بهره ببرید)

زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق چایخوری

شکلات قهوه ای یا سفید: یک تخته

طرز تهیه

مرحله اول

برای درست کردن شیرینی خانگی برشتوک نخودچی شکلاتی ابتدا باید شکلات را به روش بنماری آب کنید. اگر هم می خواهید شیرینی برشتوک نخودچی را ساده درست کنید این مرحله آماده کردن شکلات حذف می گردد. پس شکلات را به روش بنماری آب کنید و در قالب های سیلیکونی که برای شیرینی برشتوک آماده نموده اید بریزید. هر قالب را تا نیمه از شکلات آب شده پر کنید و در یخچال بگذارید تا شکلات سفت گردد. قالب سیلیکونی احتیاجی به چرب کردن ندارد.

مرحله دوم

در این فاصله آرد نخودچی را ابتدا الک کنید و سپس در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز تفت بدهید. فقط کافی است که رنگ آرد نخودچی طلایی گردد. آرد نخودچی زود می سوزد پس مراقب باشید. می توانید خودتان نخودچی را در خانه آسیاب و به آرد تبدیل کنید که در این صورت نتیجه کار عالی می گردد.

مرحله سوم

وقتی آرد نخودچی طلایی رنگ شد روغن جامد یا کره را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد و روغن یکدست شوند. اگر احساس کردید کمی دیگر روغن احتیاج دارید اضافه کنید. در نهایت باید رنگ آرد و روغن قهوه ای روشن گردد.

مرحله چهارم

ترکیب آرد نخودچی و روغن را از روی گاز بردارید و به آن پودر قند، هل، دارچین و در صورت تمایل زعفران دم نموده غلیظ اضافه کنید. این ترکیب را تند تند هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله پنجم

حالا قالب های شیرینی برشتوک را از یخچال بیرون بیاورید و در هر قالب که نیمی از آب با شکلات آب نموده پر شده مایه شیرینی برشتوک را بریزید. با ته قاشق خوب مایه برشتوک را فشار کنید تا صاف و یکدست گردد. قالب ها را 1 ساعت در یخچال بگذارید تا شیرینی کاملا ببندد و سفت گردد. اگر هم شیرینی برشتوک ساده دارید باز هم به همین ترتیب عمل کنید با این تفاوت که آن لایه شکلاتی زیرین را دیگر ندارید.

برای تزیین شیرینی برشتوک نخودچی از پودر نارگیل یا پودر پسته، بادام، فندق و … می توانید بهره ببرید. اگر می خواهید برشتوک رنگی داشته باشید از شکلات رنگی بهره ببرید، مثلا شکلات توت فرنگی، نعنا و … .

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی بدون قالب

برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی بدون قالب به این ترتیب عمل کنید: اگر قالب سیلیکونی ندارید از قالب یخ معمولی که همه در خانه یک یا دو عدد از آن دارند بهره ببرید. برای این کار بهتر است اگر می خواهید برشتوک شکلاتی درست کنید لایه اول شکلات نباشد. قالب را با کمی روغن چرب کنید، لایه اول را مایه برشتوک بریزید و سپس قالب را به مدت 1 ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را خوب بگیرد.

سپس قالب را از یخچال خارج کنید و به آرامی قالب را کنار سطح کارتان بکوبید تا برشتوک از قالب جدا گردد. برشتوک ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید. سپس روی برشتوک شکلات آب نموده به روش بنماری و پودر پسته و بادام و … بریزید و دوباره در یخچال بگذارید تا شکلات سفت گردد. برای ریختن شکلات هم از قاشق و هم از قیف ماسوره یا قیفی که خودتان با کیسه فریزر درست نموده اید می توانید بهره ببرید. مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی مجلسی زعفرانی را هم بخوانید.

0 0 vote

Article Rating

منبع: افق کوروش
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5346

به "طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید