طرز تهیه بورانی اسفناج با ماست مجلسی خوشمزه و لذیذ

به گزارش انوار بلاگ، بورانی در گروه پیش غذاها جای می گیرد و اصلیت ایرانی دارد. البته در کشورهای حاشیه مدیترانه و به خصوص ترکیه نیز انواع بورانی در سفره غذایی مردم دیده می شود. در شمال آفریقا نیز پیش غذاهایی به نام بورانی وجود دارد که در بیشتر آنها از زیتون استفاده می شود. در میان انواع بورانی، بورانی اسفناج، کدو حلوایی، لبو و بادمجان هم خوشمزه تر هستند و هم رایج تر که در این مطلب قصد داریم طرز تهیه بورانی اسفناج با ماست را به روشی فوق خوشمزه برایتان ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

طرز تهیه بورانی اسفناج با ماست مجلسی خوشمزه و لذیذ

بورانی اسفناج با ماست مجلسی

ماست اسفناج را می توان هم به عنوان پیش غذا و هم غذای اصلی سبک یا عصرانه در نظر گرفت که با توجه به ماست زیادی که در آن وجود دارد توصیه می شود در فصول گرم تهیه و سرو شود.

مواد لازم
اسفناج1 کیلوگرم
ماست چکیده یا کم آب سون500 گرم
سیر3 حبه
گردو خرد شده4 قاشق غذاخوری
روغن زیتون2 قاشق غذاخوری برای تزیین
نمک و فلفلبه مقدار لازم
پودر گل محمدی و نعنا خشک (در صورت تمایل)از هر کدام یک قاشق چایخوری

دستور تهیه بورانی اسفناج خوشمزه با ماست

  • برای طرز پخت اسفناج ساده، ابتدا اسفناج ها را پاک کنید و بشویید.
  • سپس آن ها را داخل قابلمه ای با 1 استکان آب و نمک بگذارید بپزند.
  • پس از پخت آن ها را آبکش کنید و اجازه بدهید سرد شوند با چاقویی روی آن ها بکشید تا ریز شوند.
  • می توانید آن ها را بکوبید؛ کاملا سلیقه ای است.
  • پس از سرد شدن اسفناج ها را داخل ظرف بزرگتری بریزید و ماست و نمک و فلفل و سیر را به آن اضافه کنید و با هم کاملا مخلوط کنید.
  • آن را بچشید اگر چیزی کم داشت به آن اضافه کنید.
  • پس از آن بورانی اسفناج را داخل یخچال قرار بدهید تا کاملا سرد شود.
  • در زمان سرو، روغن زیتون را روی بورانی بریزید و میل کنید.

ایده هایی برای تزیین بورانی اسفناج با ماست

تزیین بورانی اسفناج با ماست

خوردن بورانی اسفناج با ماست و گردو

تزیین بورانی اسفناج و ماست

ایده تزیین بورانی اسفناج

تزیین بورانی اسفناج ساده

تزیین بورانی اسفناج با پودر گل، نعنا و پیاز داغ

تزیین بورانی اسفناج سنتی و مجلسی

خواص بورانی اسفناج با ماست

اسفناج، این سبزی پر خاصیت با برگ های تیره رنگ، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی را باید یک سبزی کامل نامید. فواید اسفناج برای اعضای داخلی بدن و زیبایی پوست و همچنین لاغری و درمان بیماری های مختلف ثابت شده است و تنها بخشی از خواص بی شمار این سبزی هستند.

100 گرم اسفناج خام حاوی 20 کالری انرژی، 90 گرم آب، 3 گرم پروتئین، 3/0 گرم چربی، 4 گرم مواد نشاسته ای، 90 میلی گرم کلسیم، 50 میلی گرم فسفر، 2/3 میلی گرم آهن، 70 میلی گرم سدیم، 470 میلی گرم پتاسیم و 600 واحد ویتامین آ است.

ماست قابلیت جذب آهن اسفناج را از بین می برد؟

بعضی ها اعتقاد دارند که با ترکیب ماست و اسفناج قابلیت جذب آهن اسفناج و کلسیم ماست از بین می رود اما این مساله به طور کامل اشتباه است؛ درست است که کلسیم و آهن وقتی به طور هم زمان وارد بدن شوند از قدرت جذب همدیگر کم می کنند اما اینطوری هم نیست که اگر با هم مصرف شوند، جذب نشده و یکدیگر را خنثی کنند. آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که اگر این فکر صحیح باشد پس تکلیف قرص های مولتی ویتامینی که کلسیم، آهن، منگنز و… دارند چه می شود؟ !

همه ما می دانیم که اگر چند میلی گرم از آهن و چند میلی گرم از کلسیم را جدا کرده و با فاصله بخوریم جذب بهتری صورت می گیرد اما این دلیل نمی شود که مصرف هم زمان آن ها، جذب هر دو را صفر کند. ممکن است بعضی افراد به هیچ وجه خوردن اسفناج خام یا پخته به صورت تکی را دوست نداشته باشند و از خوردن اسفناج پخته و ماست لذت ببرند. ماستی با درصد چربی مناسب به همراه اسفناج تازه پخته شده (ترجیحا همان روز) برای خوردن اسفناج ترفند مناسبی است.

سخن آخر

با اینکه انواع بورانی با سبزی های پخته تهیه می شوند اما ماست و خیار نیز نوعی بورانی سرد است که توصیه می شود برای هر چه خوشمزه ترشدنش از شوید، نعناع خشک و کمی گردو استفاده شود.

یکی دیگر از انواع بورانی های خوشمزه، بورانی بادمجان است که پیشنهاد می دهیم دستور آن را در مطلب 10 نوع غذا با بادمجان از سنتی تا مدرن دنبال کنید. فراموش نکنید نظرات و سوالات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9167

به "طرز تهیه بورانی اسفناج با ماست مجلسی خوشمزه و لذیذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بورانی اسفناج با ماست مجلسی خوشمزه و لذیذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید