سطح تازه مسی هزارتومانندی که باکتری ها را در 2 دقیقه از بین می برد: 120 برابر سریعتر از مس معمولی

به گزارش انوار بلاگ، مس به علت توانایی از بین بردن باکتری ها، کاربردهای بهداشتی خوبی دارد. این فلز یون هایی را آزاد می نماید که برای سلول های باکتریایی سمی هستند و باعث سوراخ شدن غشای بیرونی آنها می گردد. با این حال، این فرآیند معمولا چندین ساعت طول می کشد.

سطح تازه مسی هزارتومانندی که باکتری ها را در 2 دقیقه از بین می برد: 120 برابر سریعتر از مس معمولی

اما یک سطح مسی که به تازگی ساخته شده است، این کار را تنها در چند دقیقه انجام می دهد، به صورت دقیق تر حدود 120 برابر سریعتر از مس معمولی.

دانشمندان سطح مسی نو را در برابر باکتری استاف طلایی (استافیلوکوکوس اورئوس) که مسئول طیف گسترده ای از عفونت ها و یکی از پنج عامل شایع عفونت در بیمارستان ها است، آزمایش کردند.

یک مهندس مواد، به نام Ma Qian از موسسه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT) در استرالیا می گوید: یک سطح مس استاندارد حدود 97 درصد استاف طلایی را در عرض چهار ساعت از بین می برد. اما به طور باورنکردنی، زمانی که ما باکتری های استاف طلایی را روی سطح مس طراحی شده خود قرار دادیم، بیش از 99.99 درصد سلول ها را تنها در 2 دقیقه از بین رفتند.

ماهیت متخلخل سطح نو به طور قابل توجهی مقدار سطح آن را در مقایسه با مس صاف افزایش می دهد. این بدان معناست که تعداد بیشتری از سلول های باکتری در هنگام فرود می توانند به یکباره مورد حمله قرار گیرند.

برای اینکه این مس تا حد امکان متخلخل باشد، این تیم آلیاژی از اتم های مس و منگنز فراوری کردند، بعد از آن هم از یک روش مقرون به صرفه قیمت آلیاژ زدایی برای حذف اتم های منگنز استفاده کردند.

سطح مسی پیچ و خم دار یا هزارتومانند، پر از سوراخ های بسیار کوچک برای گیر افتادن باکتری ها است و در واقع تشکیل سلول های باکتری را در وهله اول سخت تر می نماید.

ضمناً هنگامی که آب به سطح برخورد می نماید، به جای تشکیل قطرات روی سطح ، یک لایه نازک تشکیل می دهد. همین هم دوباره اثربخشی یون های مس را در از بین بردن باکتری ها بهبود می بخشد.

در بالا: سلول های باکتری استاف طلایی پس از 2 دقیقه روی الف) فولاد ضد زنگ جلا داده شده، ب) مس جلا داده شده، و ج) و د) سطح میکرو نانو مس تیم پژوهشی.

تصور کنید از این مس نو برای ساختن دستگیره در استفاده گردد. این مواد در نهایت می تواند به مدارس، بیمارستان ها، خانه ها و وسایل نقلیه عمومی راه پیدا نمایند.

محققان اکنون در حال آنالیز این موضوع هستند که این سطح مسی چقدر می تواند در برابر ویروس کرونا ،موثر باشد .

علاوه بر این، مس می تواند در مبارزه با ابر میکروب ها (مانند استاف طلایی) که مقاومت آنتی بیوتیکی شدید در برابر آنها وجود دارد، موثر باشد.

منبع: ساینس الرت

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 12190

به "سطح تازه مسی هزارتومانندی که باکتری ها را در 2 دقیقه از بین می برد: 120 برابر سریعتر از مس معمولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح تازه مسی هزارتومانندی که باکتری ها را در 2 دقیقه از بین می برد: 120 برابر سریعتر از مس معمولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید