زاخارووا: روسیه در حال کار به روی توافقات ژنو است

به گزارش انوار بلاگ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه طرف روسی از هم اکنون اقدامات برای تحقق توافقات انجام شده در جریان نشست سران ژنو را شروع نموده، از ادعای ناتو درباره تمایل برای گفت وگو و عدم رویارویی با مسکو تعجب کرد.

زاخارووا: روسیه در حال کار به روی توافقات ژنو است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور اظهار داشت که از هم اکنون در مسکو کار به روی توافقات حاصله در جریان نشست سران روسیه-آمریکا در ژنو شروع شده است.

زاخارووا گفت: رئیس جمهور ولادیمیر پوتین همه مسائل را بیان نموده است و ما از هم اکنون کار به روی تمامی ابعاد مورد تأکید وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی و توافقات انجام شده بین روسیه و آمریکا در نشست سران ژنو را شروع نموده ایم.

این دیپلمات در مورد امکان آزادی اتباع روسی که در زندان های ایالات متحده بسر می برند، با اشاره به اینکه این موضوع نمی تواند در فضای عمومی آنالیز گردد، اضافه نمود: وزارت خارجه روسیه در حال کار به روی مسئله امکان تبادل زندانیان بین دو کشور است، البته این مسئله بسیار ظریف است و مانند تصمیمات پزشکی بطور عمومی نباید مطرح گردد. هرچند ما همیشه کوشش نموده ایم تا شفاف از همه مسائل سخن بگوییم، ولی در مورد جزییات این موضوع بهتر است سکوت کنیم.

ماریا زاخارووا در پاسخ به سئوال دیگری اظهار داشت که بر اساس توافق روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو، مقامات مسکو در کوششند تا آناتولی آنتونوف سفیر فدراسیون روسیه در ایالات متحده همین هفته کاری آینده به واشنگتن بازگردد.

اقدامات اتحادیه اروپا در جهت عادی سازی روابط با روسیه نیست

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت، راه چاره اتحادیه اروپا در برخورد با روسیه به سمتی است که به عادی سازی روابط مسکو و بروکسل کمکی نمی کند. وی گفت: اصول این راه چاره به گونه ای است که منجر به روابطی باثبات و سازنده بین روسیه و اتحادیه اروپا نشده و در چارچوب همکاری های متقابل و ایجاد شرایط برای تأمین مشارکت آینده نخواهد شد و ترسیم دورنمای آینده روابط بسیار سخت است.

زاخارووا همچنین یادآور شد که بیانیه مشترک رهبران ناتو درباره فضا چشم انداز توافقات قبلی در رابطه با تأمین امنیت برای همه کشورها و جلوگیری از استفاده از فضا برای اهداف نظامی را مبهم می نماید. به گفته وی، ناتو همچون گذشته در یک واقعیت ساختگی بسر می برد که در آن روسیه بدون وجود دلایل منطقی به اقدامات تهاجمی شده، آسیب رساندن به روابط دوجانبه، نقض ارزش ها و اصول اعتماد متقابل متهم می گردد.

زاخارووا ادامه داد: با توجه به این واقعیات، بیانیه رهبران ناتو در این باره که کشورهای عضو این پیمان علاقه ای به رویارویی با روسیه نداشته و تهدیدی برای این کشور بوجود نمی اورند، جای تعجب دارد.

لازم به یادآوری است، در بیانیه مشترک منتشره در انتها نشست رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل اعلام شده است که ناتو قصد رویارویی با روسیه را نداشته و خود را تهدیدی برای این کشور نمی داند.

در این بیانیه ادعا شده: ما همچنان برای برقراری گفتگوهای منظم، متمرکز و پرمحتوایی با روسیه آمادگی داریم و مایل به تعامل متقابل بر اساس مشارکت در شورای روسیه-ناتو، با هدف جلوگیری از سوءتفاهمات، ارزیابی های نادرست، تشدید اوضاع ناخواسته و افزایش شفافیت و قابل پیش بینی بودن هستیم.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9706

به "زاخارووا: روسیه در حال کار به روی توافقات ژنو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاخارووا: روسیه در حال کار به روی توافقات ژنو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید