خودکشی با الکل از ترسِ کرونا!

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران/بوشهر آمار قربانیان مصرف الکل بالا رفته، تا جایی که در برخی نقاط از کشته شدگان کرونا هم پیشی گرفته است. اما چرا؟ دلیل فرایند افزایشی مسمومیت با الکل چیست؟ ترس از کرونا یا حماقت و زودباوری؟

خودکشی با الکل از ترسِ کرونا!

مسمومیت صدها نفر و فوت ده ها نفر طی روزهای گذشته نشان می دهد که بسیاری افراد زیاد هم به قوه عقل و تفکر یا متون علمی و توصیه های متخصصان وقعی نمی گذارند. وقتی که همه جا اعلام شده مصرف خوراکی الکل برابر با کوری و مرگ است!

روز گذشته رئیس اورژانس فارس اعلام نموده که آمار مسمومیت با الکل در این استان همچنان فرایند صعودی را طی می نماید، محمدجواد مرادیان در این خصوص به خبرنگاران گفته است: شمار افرادی که بر اثر مصرف الکل در فارس دچار مسمومیت شده اند تا صبح روز چهارم فروردین ماه، به 550 نفر افزایش یافته است. همچنین تعداد فوتی ها 67 نفر بوده و طی چند روز گذشته 483 نفر به علت مسمومیت با الکل به مراکز درمانی مراجعه نموده اند.

هیچ منبع علمی درمان کرونا با الکل را تایید ننموده

نگاهی به میانگین سنی این افراد نشان می دهد که اغلب بین 18 تا 40 ساله هستند. اما چرا مردم درگیر یک ماجرای غیرعلمی و بی پایه می شوند؟ در حالی که هیچ منبع علمی داخلی یا خارجی این را تایید ننموده که مصرف الکل می تواند به درمان بیماری کووید 19 یا ویروس کرونا یاری کند.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره می گوید: مصرف خوراکی الکل نه تنها موجب پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس نمی گردد بلکه ممکن است فرد را به کام مرگ بکشاند. الکل خاصیت ضد عفونی داشته و برای ضدعفونی سطوح و دست ها مورد استفاده قرار می گیرد.

الکل متانول قابل مصرف نیست

دکتر فرهاد عباسی با اشاره به مسمومیت و فوت تعدادی از افراد به دلیل مصرف الکل افزود: دو نوع الکل مرسوم با نام های اتانول و متانول وجود دارد؛ الکل متانول قابل مصرف نیست و مصرف خوراکی آن به هر روشی می تواند موجب کوری غیرقابل برگشت و حتی مرگ گردد.

وی توضیح داد: الکل های موجود، دارای درصدی از الکل متانول یا مواد دیگر تلخ کننده هستند.

این متخصص تاکید نمود: متاسفانه افرادی با این دیدگاه که مصرف الکل موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس می گردد اقدام به مصرف خوراکی الکل های حاوی متانول نموده اند که نه تنها مصونیتی برای افراد ایجاد ننموده بلکه عواقب جبران ناپذیری را رقم خواهد زد.

زنگ خطر مصرف متانول

در برخی نقاط مانند آذربایجان شرقی زنگ خطر مصرف متانول به صدا در آمده است، مسمومیت 230 نفر و مرگ 20 نفر که ناشی از عوارض مصرف الکل صنعتی و بی توجهی به هشدارهای پزشکان است.

متانول مصرفی به طور کامل جذب بدن شده و حدود یک ساعت پس از مصرف غلظت آن در خون به نقطه اوج رسیده و با توزیع در بدن، حتی ممکن است به مایع مغزی نخاعی نیز راه پیدا کند.

متانول با قابلیت سمی بالا می تواند موجب تخریب عصب بینایی و نابینایی دائمی گردد، همچنین مصرف دوز بالاتر متانول خالص می تواند به طور بالقوه کشنده باشد، با این وجود برخی از افراد حتی با مقادیر کمتر نیز جان خود را از دست می دهند، در واقع واکنش افراد مختلف به مصرف این ماده متفاوت است.

عمده مسائل ویرانگر مصرف الکل های سمی و متانول به دلیل انباشت و اسید فرمیک در خون شکل می گیرد که نارسایی کلیوی، مسائل قلبی و گردش خون، آسیب کبدی، اختلالات بینایی مثل تاری دید، دید تونلی، تغییر در درک رنگ، نابینایی موقت یا دائمی، آسیب عصبی و مغزی برخی از این عوارض است.

از سردرد تا مرگ!

علائم قابل توجه مصرف متانول معمولا 6 تا 24 ساعت پس از مصرف خود را نشان می دهند که به شکل سردرد و سرگیجه، تاری دید، تهوع، ضعف عمومی، تاری دید یا از دست دادن کامل بینایی، افت عملکرد دستگاه عصبی مرکزی، کاهش هوشیاری و زمین خوردن، اسیدوز، تشنج و خونریزی مغزی و یا حتی کما پدیدار می شوند و ممکن است نارسایی تنفسی و در نهایت مرگ فرد را نیز رقم بزند.

حالا که تمام عوارض و مسائلی در اثر مصرف متانول به وجود می آید را می دانیم ضروری است که ضمن رعایت جوانب احتیاط، در آگاهی بخشیدن به جامعه پیرامونی خود و یاری به خنثی کردن شایعات و خرافاتی که در فضای مجازی و واقعی نشر داده می گردد همّت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3449

به "خودکشی با الکل از ترسِ کرونا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکشی با الکل از ترسِ کرونا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید