خبرنگاران سهم ایرانی تبارها در انتخابات پارلمانی کانادا

به گزارش انوار بلاگ، تهران - خبرنگاران - احزاب لیبرال و محافظه کار گرچه در چهل وسومین انتخابات مجلسی بیشترین کرسی ها را کسب کردند اما نامزدهای ایرانی تبار وابسته به این دو حزب اصلی و سیاسی کانادا نیز کوشش مضاعفی برای ورود به مجلس این کشور داشتند.

خبرنگاران سهم ایرانی تبارها در انتخابات پارلمانی کانادا

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با دور زمین همراه باشید، سفر دل اگیز به شهرهای تورنتو و ونکوور را با ما تجربه کنید.

در این انتخابات، حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو 157 کرسی، حزب محافظه کار به رهبری آندرو شیر 122 کرسی، حزب بلاک کبک 32 کرسی، حزب نئودموکرات 23 کرسی و حزب سبز نیز 4 کرسی کسب کردند.

هرچند لیبرال ها کرسی های بیشتری را کسب کردند اما در کسب کرسی های لازم را برای تشکیل دولت حداکثری ناموفق بودند زیرا نتوانستند آرای لازم - 170 کرسی (نصف بعلاوه یک کرسی) - را ببرند.

در انتخابات 2015 میلادی، حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو 184 کرسی را به دست آورد و به یک دهه حاکمیت حزب محافظه کار خاتمه داد.

با توجه به آرای اعلام شده، حزب لیبرال با کسب بیشترین آرا، برای تشکیل دولت به ائتلاف با دیگر احزاب احتیاج دارد.

انتخابات سراسری کانادا بیشتر روی رهبران حزب های عظیم متمرکز است زیرا نخست وزیر آینده از میان آنها انتخاب می گردد.

در این دوره، در 338 حوزه جغرافیایی در 10 ایالت رای گیری انجام شد تا از هر کدام یک نماینده به مجلس عوام کانادا راه یابد.

650 زن در برابر یکهزار و 135 مرد از احزاب مختلف برای نمایندگی مجلس عوام شرکت کردند که شمار زنان نزدیک به 9 درصد از دوره پبشین بیشتر است.

طبق اعلام رسانه های کانادا، در این دوره بیش از 27 میلیون نفر برای رای دادن ثبت نام کردند که از این تعداد، نزدیک به 4.7 میلیون نفر فقط در روزهای خاتمه هفته در رای گیری زودهنگام شرکت کردند که بیانگر افزایش 29 درصدی نسبت به دوره گذشته است.

اقتصاد، تغییرات اقلیمی و مراقبت های بهداشتی از جمله موضوع های مهم مطرح شده در کارزار پنج هفته تبلیغات این دوره از انتخابات بود. هرچند که مساله مهم برای رای دهندگان خدمات درمانی اعلام شده است.

کاندیداهای ایرانی

در دوره گذشته انتخابات مجلسی کانادا، دو نامزد ایرانی تبار از حزب لیبرال به نام های مجید جوهری و علی احساسی از برندگان بودند که در این دوره نیز از حزب لیبرال شرکت کردند.

براساس اخبار اعلام شده این دو نامزد که از استان اونتاریو در قالب حزب لیبرال در انتخابات شرکت نموده بودند، توانستند برای بار دوم به مجلس راه یابند.

احساسی، سال جاری از منطقه ویلودیل خود را نامزد نموده بود. او متولد سال 1349 در ژنو سوییس است. در 15 سالگی به کانادا رفت و دوران دبیرستان و دانشگاه را در آنجا گذراند.

علوم سیاسی و حقوق را در دانشگاه های کانادا خواند و رشته اقتصاد را در مدرسه اقتصاد لندن. او در بخش های مختلف دولتی و خصوصی کانادا بویژه در بخش حقوق تجارت بین الملل فعالیت نموده است.

مجید جوهری نیز سال جاری از منطقه ریچموند هیل برای دومین بار از حزب لیبرال در انتخابات مجلسی شرکت کرد. وی متولد سال 1339 در تهران است. پس از خاتمه دوران دبیرستان، برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کرد. او دانش آموخته رشته های، ریاضی، مهندسی صنایع و ام.بی.اِی(MBA) است.

گزارش رسانه های کانادا بیانگر آن است که آرای مهاجران از جمله جامعه ایرانیان این کشور، نقش زیادی بر انتخاب نمایندگان از احزاب مختلف دارد زیرا اختلاف آرا در بعضی حوزه ها به کمتر از هزار رای نیز می رسد.

براساس سرشماری سال 2016 در کانادا درباره زبان مادری که آی.سی جورنال (icijournal) آن را منتشر کرد، بیش از 300 هزار نفر ایرانی تبار در این کشور زندگی می نمایند.

طبق آمار تفکیکی از مناطق مختلف این کشور، در استان کبک در شهر اوترمونت (Outremont) نزدیک به دو هزار ایرانی و در شهر مونت رویال (Mount Royal) نیز بیش از دو هزار و 500 ایرانی ساکن هستند.

در شهر لوریه - سنت ماری (Laurier-Saint Marie) نیز که حوزه انتخاباتی مهمی برای جامعه ایرانی این کشور است، نزدیک به یکهزار ایرانی تبار زندگی می نمایند.

در شهرهای مختلف استان اونتاریو نیز ایرانیان زیادی ساکن هستند. از جمله در ویلودیل (Willowdale) که عظیمترین جمعیت ایرانی تبار در کانادا را به خود اختصاص داده، بیش از 14 هزار و 300 ایرانی تبار ساکن هستند.

علی احساسی نماینده این منطقه از حزب لیبرال، پیروز انتخابات 2015 شد و در انتخابات سال جاری نیز نامزد شده بود.

در شهر ریچموندهیل (Richmond Hill) نیز نزدیک به 13 هزار و 400 ایرانی ساکن هستند. مجید جوهری از حزب لیبرال در دوره گذشته از این منطقه به مجلس راه یافت.

در استان بریتیش کلمبیا در شهر کوکوییتلام - پورت کوکوییتلام (Coquitlam-Port Coquitlam) نیز حدود هفت هزار ایرانی تبار ساکن هستند. در شهر برنابی شمالی - سیمور (Burnaby North-Seymour) نیز بیش از دو هزار ایرانی تبار زندگی می نمایند.

در استان آلبرتا در شهر کلگری اسکای ویو (Calgary-Skyview) بیش از یکهزار و 500 ایرانی تبار ساکن هستند.

با این حال، از نگاه بعضی ایرانیان مقیم کانادا، جامعه ایرانی نسبت به دیگر جوامع، آنچنان که باید حضور اجتماعی و سیاسی زیادی در این کشور ندارد.

در واقع، از نگاه بعضی از ایرانیان مقیم، نداشتن پشتوانه سیاسی قوی سبب شده تا به نسبت دیگر جوامع حضور یافته در این کشور، نتوانند مطالبه گری خواسته های خود را به شکل هدفمند دنبال نمایند و در تصمیم گیری و سیاستگذاری ها تاثیرگذار باشند.

یکی از انتقادها به این مساله، نبود صدای واحد بوده که سبب شده هر کدام از گروه های ایرانی ساز خود را بنوازند.

2023 ** 1071

منبع: ایرنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3011

به "خبرنگاران سهم ایرانی تبارها در انتخابات پارلمانی کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهم ایرانی تبارها در انتخابات پارلمانی کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید