خبرنگاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بروندی در بحبوحه شیوع کرونا

به گزارش انوار بلاگ، تهران - خبرنگاران - اولین انتخابات ریاست جمهوری کشور آفریقایی بروندی به صورت رقابتی پس از قریب به سه دهه در بحبوحه شیوع ویروس کرونا امروز (چهارشنبه) برگزار می گردد.

خبرنگاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بروندی در بحبوحه شیوع کرونا

به گزارش خبرگزاری رویترز، بروندی پس از نقدها بین المللی نسبت به آخرین انتخابات این کشور در سال 2015 که پیر انکورونزیزا برای سومین دور متوالی به ریاست جمهوری این کشور رسید، امروز برای اولین بار در تاریخ 58 ساله آن قدرت به صورت دمکراتیک انتقال پیدا می نماید.

انکورونزیزا که دولت وی بارها به علت نقض حقوق بشر متهم شده است، پس از 15 سال از قدرت کنار خواهد رفت.

مخالفان در سال 2015 حضور انکورونزیزا در انتخابات ریاست جمهوری را نقض توافق صلح که موجب خاتمه جنگ داخلی شد، عنوان کردند و انتخابات را تحریم کردند. انتخابات آن سال موجب شکل گیری اعتراضاتی شد که تبعید صدها هزار شهروند بروندی را در پی داشت. گزارش سازمان ملل از کشتار صدها نفر و شکنجه مخالفان سیاسی در آن سالها خبر می دهد. اما دولت بروندی نقض حقوق بشر را تکذیب می نماید.

در انتخابات پیش رو نامزد حزب حاکم شورای ملی دفاع از دمکراسی (حزب انکورونزیزا) اواریسته دایی شیمیه ژنرال بازنشسته ارتش است که با آگاتون رواسا رهبر حزب مخالف و پنج نفر دیگر رقابت می نماید.

رواسا رهبر حزب مخالف دولت کنونی بروندی و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری یکشنبه گذشته در کمپین انتخاباتی خود نسبت به تقلب در انتخابات هشدار داد.

سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در بیانیه مشترکی نسبت به وقوع درگیری های خشونت آمیز بین حامیان جبهه های مخالف در بروندی ابراز نگرانی کردند.

دولت بروندی هفته گذشته مسئول سازمان جهانی بهداشت را در پی انتقاد از برگزاری کمپین های انتخاباتی به رغم شیوع بیماری کووید-19، اخراج کرد.

این کشور کوچک در شرق آفریقا تا کنون فقط 42 مورد ابتلا به کووید-19 و یک مورد فوتی را گزارش نموده و همچنین از میان جمعیت 11 میلیونی بروندی فقط 633 آزمایش کرونا صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری ایست افریکن، در حالیکه مردم آماده شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می شوند، دولت خواهان احترام به قوانین برای برگزاری انتخابات صلح آمیز شده است.

همچنین وزارت امنیت داخلی بروندی نسبت به ایجاد ناامنی در انتخابات هشدار داد و خاطرنشان کرد که پلیس و دیگر نیروهای آماده برخورد با اخلالگران هستند.

انکورونزیزا در آستانه خاتمه جنگ داخلی بروندی در سال 2005 قدرت را به دست گرفت. بروندی در سال های 1993 تا 2005 درگیر جنگ داخلی میان شورشیان بروندی و نیروهای ارتش بود که این درگیری های قومی در آن زمان بیش از 300 هزار کشته برجا گذاشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4601

به "خبرنگاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بروندی در بحبوحه شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بروندی در بحبوحه شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید