شروع جنگ قدرت در برزیل یک سال پیش از انتخابات

به گزارش انوار بلاگ، تبرئه لولا داسیلوا رئیس جمهوری سابق برزیل از اتهامات فساد اقتصادی راه را برای حضور پررنگ او در انتخابات ریاست جمهوری 2022 و تغییر موازنه قدرت در این کشور هموار کرد. یک سال مانده به انتخابات، نظرسنجی ها نیز از رجحان وی در برابر ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری راستگرای این کشور حکایت دارند.

شروع جنگ قدرت در برزیل یک سال پیش از انتخابات

با تور برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

از خبرگزاری فرانسه، حکم لغو اتهامات علیه لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری پیشین برزیل از سوی دیوان عالی این کشور، حقوق از دست رفته برای حضور در سیاست برزیل را به وی بازگرداند تا زمینه ساز کارزاری تنگاتنگ میان داسیلوا و بولسونارو گردد. دوئلی که با شکست حزب راست گرا، موجب بازگشت حزب چپ پروگرسیسم (ترقی خواهان) به این کشور خواهد شد.

براساس نظرسنجی های اجرا شده از سوی موسسه آیپک (IPEC) در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2022، لولا 50 درصد حمایت شهروندان را در مقابل 38 درصد رأی بولسونارو، از آن خود نموده است.

داسیوا 75 ساله که از سال 2003 تا اول ژانویه 2011 رئیس جمهوری برزیل بود، قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری 2018 نیز شرکت کند اما با وجود شانس بالای او برای پیروزی در انتخابات، در سال 2018 وی به رشوه خواری متهم شد و یک سال و نیم را در زندان گذراند.

رئیس جمهوری سابق برزیل پیشتر اعلام نموده بود که اهداف سیاسی، پشت پرده صدور حکم علیه وی به اتهام فساد مالی بوده چون راست گراها قصد داشتند با طرح این پرونده اجازه ندهند وی به عرصه سیاست بازگردد.

لولا داسیلوا در دوره خود به عنوان رئیس جمهوری برزیل محبوبیت زیادی میان مردم کشورش داشت و با محبوبیت زیادی ریاست جمهوری را ترک کرد به طوری که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا وی را محبوبترین سیاستمدار بر روی زمین توصیف نموده بود.

رئیس جمهوری پیشین برزیل از زمان زندانی شدن در سال 2018 به اتهام فساد، همیشه خود را از همه اتهامات مبرا دانسته و در پی دفاع از خود در برابر اتهامات وارده، مبارزه می کرد. هواداران او نیز از زمان زندانی شدن وی برای گذراندن محکومیت 12 ساله، بارها به این حکم اعتراض نموده و خواهان آزادی اش شده بودند.

چرا انتخابات ریاست جمهوری 2022 برزیل سرنوشت ساز است؟

با پیروزی لوئیس آرسه همسو با اوو مورالس رئیس جمهوری چپگرای سابق بولیوی، وجود آلبرتو فرناندز چپگرا بر مسند ریاست جمهوری آرژانتین و تثبیت قدرت چاویسم (هواداران هوگو چاوز رهبر فقید چپگرای ونزوئلا) با پیروزی پارلمانی حزب حامی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور، پیروزی آندرس آرائوس در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکوادور که حاکی از بازگشت رافائل کورّه آ رئیس جمهور چپگرای پیشین این کشور است، حزب چپ آمریکای جنوبی بازگشت به عصر طلایی قدرت خود را انتظار می کشد. حال باید دید آیا برزیل هم در سال 2022 به جرگه آنها خواهد پیوست یا نه.

داسیلوا در مصاحبه ای با تلویزیون پرتغال در ارتباط با احتمال نامزد شدن خود در انتخابات ریاست جمهوری 2022 گفت: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا از من بزرگتر است، به عبارتی دیگر وقتی کاندیدا می شوم یک سال جوان تر می شوم. اگر من سالم باشم و احتیاج باشد یک کار دیگر انجام دهم، مطمئن باشید که می جنگم.

با این وجود، بنیانگذار حزب کارگر برزیل پیشتر گفته بود که کاندیداتوری اولویت شخصی او نیست و برای تصمیم گیری تا سال 2022صبر می نماید.

در حالی که بولسوناروپس از پیروزی داسیلوا در دیوان برزیل گفته مردم برزیل از نامزدی لولا در انتخابات 2022 استقبال نخواهند کرد اما نظرسنجی ها و وجود اعتراضات گسترده علیه سوء مدیریت بولسونارو چیز دیگری می گویند.

براساس نظرسنجی های اجرا شده از سوی موسسه آیپک (IPEC) در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2022، لولا 50 درصد حمایت شهروندان را در مقابل 38 درصد رأی بولسونارو، از آن خود نموده است.

به دنبال انتشار خبر تبرئه لولا داسیلوا، شماری از روسای جمهوری و سیاستمداران دنیا با ابراز خرسندی درباره این موضوع واکنش نشان دادند. آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین در صفحه توییترش نوشت: خوشحالم که لولا تمام حقوق سیاسی اش را دوباره به دست آورد. همه اتهام هایی که با هدف آزار و حذف او از فعالیت سیاسی صادر شده بود، لغو شد. عدالت به اجرا درآمد.

در حالی که لولا داسیلوا دو هفته پس از مجوز دادگاه برای حضور در انتخابات دومین دوز واکسن را شنبه دریافت کرد، بولسونارو گفته آخرین نفری خواهد بود که واکسن می زند.

بولسونارو، سال 2021 میلادی را سال واکسیناسیون کرونا نامیده بود، اما منتقدان از نبود اقدامات منسجم دولت خبر می دهند.

با این وجود، رئیس جمهور راست گرای برزیل برای مقابله با ظهور ناگهانی لولا داسیلوا در انتخابات آینده، سیاست های راستگرای افراطی خود را تعدیل می نماید. وی با تغییر دیدگاه تحقیرآمیز قبلی خود درباره واکسن کرونا، ضمن تاکید بر لزوم واکسیناسیون با مباهات اظهار داشت که واکسیناسیون کووید 19 در برزیل به یک میلیون دوز تزریق در روز رسیده است.

این در حالی است که بولسونارو پیشتر با سهل انگاری در مدیریت همه گیری، بیماری کووید-19 را در حد سرماخوردگی می دانست و بی توجه به هراس عمومی از شمار مبتلایان به ویروس کرونا، از مردم کشورش خواسته تا از پوشیدن ماسک های حفاظتی خودداری نمایند. وی مدعی شد استفاده از ماسک، عوارض جانبی به همراه خواهد داشت. بولسونارو همچنین در تازه ترین اظهارات خود، از مردم برزیل خواست از شکایت و غر زدن درباره شرایط کرونایی دست بردارند.

وی به دلیل سوء مدیریت در مقابله با ویروس کرونا موج نارضایتی های داخلی و خارجی را علیه خود برانگیخته است. در پی نارضایتی های عمومی از سوء مدیریت همه گیری توسط دولت برزیل، میزان محبوبیت رئیس جمهور به شدت راستگرای این کشور پیرامون واکنش او به شیوع کووید-19 سقوط نموده است. او که دو سال قبل به قدرت رسید پیوسته با تدابیر منع تردد مخالفت و استدلال نموده که خسارت این تدابیر بدتر از آثار ویروس کرونا خواهد بود.

از سوی دیگر، استعفاهای پی در پی مقامات برزیل به دنبال رکوردشکنی کووید 19 بولسونارو را با چالش جدی دیگر روبرو نموده که پایه های دولت وی را متزلزل می نماید. براساس تحلیل های کارشناسان، این اولین بار در تاریخ برزیل است که روسای ارتش، نیروی دریایی و هوایی به دلیل اختلاف با رئیس جمهور به طور همزمان کناره گیری می نمایند.

اما داسیلوا خواهان تمرکز بر واکسیناسیون برزیلی ها و عملی سازی یاری هزینه اضطراری ماهانه 600 رئال برزیل (110 دلار آمریکا) شده است. وی علاوه براین خواهان تخفیف مالی برای کارآفرینان و همچنین سیاست ایجاد شغل در کشور شد.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا سیاستمدار برزیلی و رییس جمهوری سابق این کشور است. وی دو بار متوالی در سال های 2002 و 2006 به عنوان رییس جمهور برزیل برگزیده شد. داسیلوا بنیانگذار حزب کارگر برزیل است.

در دوران زمامداری وی، اقتصاد برزیل رشد سریعی یافت و برزیل به عنوان یکی از قدرت های نوظهور مالی دنیا مطرح شد.

لولا را یکی از محبوب ترین رییس جمهورهای تاریخ برزیل و یکی از محبوب ترین سیاست مداران دنیا می دانند.

داسیلوا با گرایش های چپگرا و نزدیک به کشورهای مقاومت منطقه آمریکای لاتین و ایران، عاملی اساسی در تغییر موازنه قدرت در این منطقه و پیشبرد همکاری های مشترک خواهد بود.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 8613

به "شروع جنگ قدرت در برزیل یک سال پیش از انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع جنگ قدرت در برزیل یک سال پیش از انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید