جم موزه مردم شناسی ندارد، لزوم معرفی فرهنگ غنی و تاریخ کهن جم

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: جم از جمله مناطق کهن و باستانی در جنوب ایران زمین است که پیشینه تمدنی طولانی دارد و هم اکنون آثار باستانی زیادی در منطقه موجود است.

جم موزه مردم شناسی ندارد، لزوم معرفی فرهنگ غنی و تاریخ کهن جم

در راستای معرفی بیشتر تاریخچه جم، آداب، رسوم و فرهنگ مردم احتیاج است موزه مردم شناسی جم راه اندازی گردد.

این موزه بیانگر فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاک و سنن اجتماعی مردم با فرهنگ و ادب جم خواهد بود، همانطوری که بسیاری از شهرستان های کشور، موزه مردم شناسی دارند.

پیشینه موزه در ایران با سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا در سال 1293 خورشیدی شروع شد، او پس از مشاهده آثار و نقاشی های موجود در موزه های کشورهای اروپایی، اقدام به ایجاد محلی مشابه در کاخ گلستان برای جمع آوری اموال و اشیای دربار کرد.

در سال های بعد به ترتیب در تهران و بسیاری از شهرستان های کشور انواع موزه ها ایجاد شد.

ظرفیت های منطقه جم و ریز

شهرستان جم با داشتن تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن شایسته داشتن یک موزه به ویژه موزه تخصصی مردم شناسی است.

در موزه مردم شناسی جم می توان از انواع اشیا و اسناد و لباس های محلی و همچنین وسایلی که از شاخ و برگ نخل فراوری می نمایند همانند انواع سبد، جارو و... و همچنین وسایل کشاورزی و پرورش نخل و برداشت محصول خرما را به نمایش گذاشت.

حتی در این موزه می توان بخشی از آثار تاریخی جم را نیز به نمایش گذاشت.

برای تجهیز موزه، مردم جم نیز اشیاء و اسناد و وسایل مربوط به موزه را اهدا خواهند کرد و قطعا در ماندگاری گردشگران و معرفی بیشتر منطقه موثر است.

زیبنده نیست که منطقه جم با فرهنگ غنی و تاریخی کهن و با وجود اینکه در همسایگی خلیج فارس و همچنین در مرز با استان فارس واقع شده است و با استعداد گسترده در گردشگری، از نعمت داشتن یک موزه مردم شناسی محروم باشد؛ احتیاج است متولیان امر برای ایجاد زیرساخت های مورد احتیاج، ورود نمایند.

لزوم معرفی فرهنگ غنی و پرمایه جم

پژوهشگر حوزه جامعه شناسی جم در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: جم باتوجه به پیشینه باستانی و تاریخی آن و موقعیت جغرافیایی اش کمتر در معرض اختلاط و هجوم بوده است.

احمد نوبخت افزود: شهرستان جم عنصرهای منحصر فرهنگی و اجتماعی را دارا است که می توان با ریشه شناسی و مستند سازی به پاسداشت آنها اقدام کرد.

وی افزود: پوشش، تغذیه و کسب و کارهای سنتی را می توان به خوبی در معرض دید گذاشت چرا که جم امروز معجونی از فرهنگ اقوام ایرانی ترک، لر، بلوچ، ترکمن، عرب و... شده است.

نوبخت بیان نمود: در راستای معرفی فرهنگ غنی و پرمایه جم، ایجاد موزه مردم شناسی ضرورت دارد اگر در این برهه چنین فعلی تحقق پیدا نکند قدر مسلم عناصر ناب و در خور زیست بوم جم برای همواره به فراموشی مطلق و خاموشی محض می گراید.

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی جم افزود: جهانی شدن با هاضمه قوی و نای فراخش هر چیزی را می بلعد و آن امر را به یکسانی و یک شکلی بدل می نماید.

نوبخت بیان نمود: بنابراین ابزارها و بعد مادی فرهنگ اگر اکنون مستندسازی نگردد دیگر اثری از آن نخواهیم یافت.

وی ادامه داد: زمینه هایی چون ابزارهای سنتی پخت و پز، ابزارهای سنتی کشاورزی به ویژه کاشت، داشت و برداشت محصولات و ابزارهای دامداری، ابزارهای نگهداری و مراقبت و درمان نوزادان بخشی از ده ها عنصر فرهنگی است که می توان تجسم بخشید و در معرض شناخت دیگران قرار داد.

ایجاد موزه مردم شناسی در جم لازم است

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم نیز در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: آداب و سنن و رسوم یک جامعه یا شهر و روستا در واقع بخشی از فرهنگ آن خطه به حساب می آید.

علی پریشان گفت: گویش ها، پوشش ها، معماری و نحوه امرار معاش همگی را می توان تحت عنوان فرهنگ یا خرده فرهنگ برای یک جامعه تعریف کرد.

وی افزود: سبک و سیاق زندگی امروز و تمایل به زندگی ماشینی و ابزارآلات صنعتی و پیشرفته که امری اجتناب ناپذیر و جز ء لاینفک زندگی جامعه امروز شده است سبب شده که مردم به خصوص نسل جوان از آداب و سنن گذشته فاصله بگیرند.

پریشان گفت: برای نسل جوان امروز شهرستان و همچنین اختلاط فرهنگی نشات گرفته از سیل جمعیت در این خطه، ایجاد موزه مردم شناسی در جم ضرورت دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم حفظ آداب و سنت های گذشتگان و انتقال آن به جوانان و نسل جدید بومیان این خطه و معرفی کرد و گفت: شناخت بهتر این فرهنگ در حوزه های مختلف به غیر بومیان و ساکنان جدید شهرستان از ضرورت های ایجاد موزه مردم شناسی جم است.

وی ادامه داد: پیگیری این موضوع و ایجاد چنین جایگاهی وظیفه همه مردم، شوراها و ساکنان همواره جاوید دیار جم است و امیدوارم محقق گردد.

خبرنگار: ابراهیم قیصری

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 2527

به "جم موزه مردم شناسی ندارد، لزوم معرفی فرهنگ غنی و تاریخ کهن جم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جم موزه مردم شناسی ندارد، لزوم معرفی فرهنگ غنی و تاریخ کهن جم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید