کوشش جدید آمریکا بر علیه ایران در صندوق بین المللی پول

به گزارش انوار بلاگ، به گزارش تجارت نیوز، منابع خبری می گویند ایالات متحده آمریکا ممکن است در فرایند استفاده صندوق بین المللی پول در استفاده از یکی از مهم ترین ابزارهایش، موسوم به حق برداشت ویژه (SDR) برای یاری به کشورها برای مبارزه با اثرات شیوع ویروس کرونای جدید مانع تراشی کند.

کوشش جدید آمریکا بر علیه ایران در صندوق بین المللی پول

حق برداشت ویژه نوعی پول بین المللی است که صندوق بین المللی پول برای تخصیص به کشورهای عضو ایجاد نموده است. خبرگزاری رویترز، این نوع پول را معادل چاپ پول جدید توسط بانک مرکزی دانسته است.

SDR می تواند تا 500 میلیارد دلار نقدینگی مورد احتیاج در مواقع اضطراری را برای 189 کشور عضو صندوق بین المللی پول تامین کند. وزیران دارایی کشورها قرار است در نشست مجازی صندوق بین المللی پول و نشست های فصلی بانک جهانی درباره این موضوع گفت وگو نمایند.

منابع خبری به رویترز گفته اند آمریکا به عنوان سهام دار اصلی صندوق بین المللی پول به شدت با ایجاد این مکانیسم جدید مخالف است. دو منبع گفته اند دولت دونالد ترامپ نمی خواهد ایران و چین بدون هیچ شرطی به میلیاردها دلار منابع جدید دسترسی پیدا نمایند.

صندوق بین المللی پول در جریان بحران اقتصادی سال 2009 امکان تخصیص 250 میلیارد دلار در قالب SDR را فراهم کرد و از این طریق به افزایش نقدینگی کشورهای احتیاجمند یاری کرد.

منبع: فارس

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4035

به "کوشش جدید آمریکا بر علیه ایران در صندوق بین المللی پول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جدید آمریکا بر علیه ایران در صندوق بین المللی پول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید