تحقق جهش فراوری، زنجیره توسعه تجارت با همسایگان تکمیل می گردد

به گزارش انوار بلاگ، رئیس اتاق شهرکرد، گفت: با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی، ظرفیت های واقعی کشور برای اقتصاد بدون نفت و ضرورت تحقق جهش فراوری، اتکا به منابع داخلی آشکارتر می گردد و موجب فعال شدن بخش خصوصی و قطع وابستگی به خارج و گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی خواهد شد.

تحقق جهش فراوری، زنجیره توسعه تجارت با همسایگان تکمیل می گردد

آیت اله احمدی در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: جهش فراوری، زنجیره توسعه تجارت با همسایگان را تکمیل می نماید و زمینه هرچه بیشتر صادرات غیرنفتی و برطرف شدن مسائل صادرات از جهت پانزده کشور همسایه با هدف یاری به نیازهای ارزی کشور و کنترل حجم بالای نقدینگی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی را در شرایط تحریم فراهم خواهد نمود.

احمدی گزارشی از شورای گفت وگوی استان در سال 99 ارائه داد و اعلام کرد: از 9 جلسه شورای گفت وگو و 20 جلسه کمیته کارشناسی، 124 مصوبه حاصل شده که از این تعداد مصوبه 75 مصوبه اجرایی شده و تعداد 49 مصوبه در دست اقدام و یا اجرایی نشده است.

او اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه ایران و به تبع آن در استان چهارمحال و بختیاری محدودیت ها و آسیب هایی به وجود آورده است و در راستای تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستادهای استانی و شهرستانی مربوطه و در پی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و همچنین اجرای مصوبات استانی، بسیاری از واحدهای فراوریی و صنعتی استان در کنار سایر بخش ها متأثر از شرایط بحران موجود شده است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اضافه کرد: کوشش برای کاهش سرعت انتشار ویروس سبب شد تا ساعات کاری بسیاری از بنگاه های اقتصادی کاهش یافته و بعضی از واحدهای فراوریی به صورت کامل فعالیت خود را تعطیل نمایند و همچنین بیکاری یا تعدیل نیروهای قسمت های عمده ای از واحدهای فراوریی و شیفتی کردن مابقی پرسنل که باعث کاهش فراوری به تبع آن و افزایش نرخ بیکاری شده است و درنتیجه آن خسارت های اقتصادی زیادی برای این گونه بنگاه ها و در کل اقتصاد کشور ایجاد شده است.

او ادامه داد: اختلال در فعالیت بازار و گردش نقدینگی و همچنین عدم آمادگی بعضی تجار برای ارائه سفارش ها و خرید محصولات از واحدهای صنعتی و فراوریی نیز از دیگر تبعات شیوه کرونا محسوب می گردد.

احمدی اظهار کرد: قطع ارتباط سیستمی و زنجیره ای با عوامل فروش فراوریات بعضی از شرکت ها با شهرهای دارای شرایط قرمز مانند قم، یزد، کاشان و اصفهان که باعث نیمه تعطیلی این کارخانه ها و تبعات ناشی از آن شامل چک های برگشتی، کاهش فراوری و درآمد شرکت شده است.

رئیس اتاق شهرکرد گفت: تعطیلی کامل هتل ها، متل ها، مهمان پذیرها و کلیه اماکن سیاحتی، زیارتی و گردشگری و جلوگیری از ورود مسافران و تجمع گردشگران و خسارات وارده ناشی از لغو پروازهای خارجی، کنسلی تورهای مسافرتی، تعطیلی آژانس های خدمات مسافرتی و لغو برنامه های فرهنگی با توجه به هم زمانی شیوع این ویروس با ایام نوروز که باعث رکود صد درصد اقتصادی در این حوزه شده که به دنبال آن بیکاری فعالان صنعت توریسم را به دنبال داشته است.

آیت اله احمدی اضافه کرد: با عنایت به اینکه کشاورزی و دام پروری پایه اقتصاد شغلی استان چهارمحال و بختیاری است و در فراوریات محصولاتی نظیر ماهیان سردابی (رتبه اول کشوری)، قارچ دکمه ای (رتبه پنج کشوری)، گل، شیر، گوشت و مرغ دارای رتبه کشوری است، با ورود ویروس کرونا و با ایجاد شرایط قرنطینگی و کاهش عرضه و تقاضا موارد فوق قابل توجه است.

در ادامه، استاندار چهارمحال و بختیاری در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی این استان گفت: وجود شرکت پرتودهی گاما در این استان مزیتی برای کل کشور و به خصوص استان های هم جوار است و کشاورزان و باغداران با پرتودهی فراوریات خود می توانند از ارزان فروشی محصولات به دلالان خودداری و نسبت به ارائه آن به بازار با قیمت مطلوب اقدام نمایند.

اقبال عباسی اضافه کرد: عباسی توضیح داد: فرمانداران شهرستان های چهارمحال و بختیاری در دوران پساکرونا با برگزاری همایش های تخصصی نسبت به معرفی و تشریح مزیت های پرتودهی گاما برای کشاورزان، باغداران و فراورینمایندگان سایر بخش های استان اقدام نمایند.

او یادآور شد: دولت، مردم و بخش در دوران شیوع ویروس کرونا همکاری مطلوبی با یکدیگر در راستای جلوگیری از گسترش این ویروس و کوشش برای قطع زنجیره انتقال آن داشته اند که قابل قدردانی است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارائه هر انتقاد نیازمند یک پیشنهاد سازنده اجرایی نیز هست، گفت: بخش خصوصی مسائل خود را شناسایی و راهکارهای برطرف آن را برای تصویب در کمیته های ملی و استانی ارائه کند.

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: به جز شهرک صنعتی کوهرنگ، آب موردنیاز تمامی شهرک ها و نواحی صنعتی استان از منابع زیرزمینی تأمین می گردد.

محمد فلاح تأکید کرد: چهارمحال و بختیاری با توان تأمین 14 درصد آب موردنیاز شهرک ها و نواحی صنعتی استان رتبه 30 کشور را دارد.

او اضافه کرد: آب موردنیاز شهرک ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری با سه هزار و 700 هکتار وسعت یک هزار و 718 لیتر بر ثانیه بود که از این میزان هم اینک تنها 225 لیتر بر ثانیه تأمین می گردد.

فلاح توضیح داد: چهارمحال و بختیاری با یک درصد جمعیت و وسعت کشور هم اکنون سه درصد صنایع ایران را در شهرک ها و نواحی صنعتی استان جای داده و هم اکنون 21 شهرک و ناحیه صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که حدود 14 هزار خانوار برابر 45 هزار نفر از جمعیت استان در این شهرک های صنعتی مشغول کار هستند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4646

به "تحقق جهش فراوری، زنجیره توسعه تجارت با همسایگان تکمیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق جهش فراوری، زنجیره توسعه تجارت با همسایگان تکمیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید