تاثیر رسانه و شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری در بحران کرونا

به گزارش انوار بلاگ، به گزارش خبرگزاری میراث آریا، پیمان ماهور گیلانی دکتری مدیریت رسانه و مشاور امور فرهنگی و ارتباطات معاون گردشگری کشور در یادداشتی نوشت :

تاثیر رسانه و شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری در بحران کرونا

همیشه در زمان بحران ، ارتباطات و تعامل با سایرین نقشی کلیدی برای بقا ایفا میکند و از دیرباز نزدیکی و وحدت به عنوان رمز پیروزی در مسائل معرفی شده است. اما در بحران کرونا که اتفاقا راه درمان آن رعایت فاصله گذاری های اجتماعی است، کسب و کار ها برای ارتباط با مشتریان خود دچار سردرگمی شده اند و نمی دانند چگونه ارتباط خود در زنجیره تامین و فروش را حفظ نمایند که کسب و کار های گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

متأسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از کسب وکارهای گردشگری پس از شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی و همچنین در فضای تبلیغاتی منفعل عمل می نمایند درحالی که در عرصه بین الملل بعضی از مجموعه های گردشگری از فضای مجازی و رسانه به عنوان اهرمی برای راهنمایی افکار عمومی و کسب اعتماد مخاطبان خود استفاده نموده اند.

گفتنی است که رسانه ها و فضای مجازی پیش از همه گیری کرونا نیز نقشی بی بدیل در گردشگری ایفا می کردند هرچند فعالان این حوزه به آن بی توجه بودند. تأثیر رسانه و فضای مجازی بر گردشگری آنجایی معین می گردد که افراد پیش از انتخاب مقصد گردشگری درباره آن مطالعه و جست وجو می نمایند، در جهانی امروز مسافران تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند، بنابراین رسانه بر تصمیم گیری ها تأثیرگذار است. اعتماد مردم به آژانس های مسافرتی، خطوط هواپیمایی، هتل ها و رستوران ها و مراکز تفریحی و ... بر اساس نظرات و تجربیات دیگران و اخبار و ارزیابی های منتشر شده در رسانه ها شکل می گیرد، ازاین رو رسانه همیشه عاملی اثرگذار بر گردشگری بوده است.

همان طور که گفته شد در دوران بحران و همه گیری کرونا کسب وکارها به ویژه گردشگری بیش از هرزمان دیگری احتیاج به ارتباط نزدیک و مستقیم با مشتریان و مخاطبان خود دارند بنابراین باید دقت نمایند که ارتباط مستقیم با مخاطبان در شبکه های اجتماعی در شرایط فعلی بسیار اثرگذارتر از روش های مرسوم و متداول تبلیغات است.

نحوه ای که کسب وکارها با بحران فعلی روبه رو می شوند تأثیر مستقیم بر آینده آن ها خواهد داشت به طوری که به زودی شاهد تغییر ساختارها و جابه جایی هایی در این صنعت خواهیم بود، مخاطبان به دنبال برندهایی قابل اعتماد هستند که برای آن ها امنیت و سلامتی را با قیمتی مناسب تضمین نمایند، جوابگو و مسئولیت پذیر باشند، بنابراین آن دسته از کسب وکارهایی که منفعل عمل نموده و تنها با بیان مسائل و بی عملی، منتظر یاری های دولتی بوده اند جای خود را به مجموعه هایی خواهند داد که با حضوری پویا در رسانه و شبکه های اجتماعی علاوه بر کسب اعتماد مردم و رونق به کسب وکار خود در یادها می مانند و تا مدت ها به عنوان مجموعه ای ایمن و قابل اعتماد شناخته می شوند.

تمام فعالین حوزه گردشگری باید با حضوری پویا در فضای رسانه، اعتمادآفرینی نموده و مجموعه اقدامات انجام شده را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا در کنار سفر ناایمن که عامل انتقال ویروس کرونا است، سفر هوشمند و ایمن با رعایت پروتکل ها نیز به نمایش گذاشته گردد، این موضوع امری فرا دولتی بوده و احتیاجمند اقدام بخش های مختلف زنجیره گردشگری و فعالین این حوزه است. هر بخش باید خود بر اساس اقدامات انجام شده برای جذب اعتماد مخاطبان کوشش کند تا حتی در سیاه ترین شرایط نیز مجموعه های ایمن همانند نقطه ای نورانی خودنمایی نموده و مراکز گردشگری ایمن که تمامی پروتکل ها را رعایت می نمایند از سایرین متمایز شوند.

هتل ها و ایرلاین ها در بخش گردشگری بیشتری تأثیر را از همه گیری کرونا گرفته اند و در سراسر جهان با بحران جدی روبرو شدند و بسیاری از مجموعه های عظیم تا مرز ورشکستگی پیش رفتند، اما در شرایط یکسان مجموعه هایی با درک فرصتی که رسانه ها در اختیارشان قرار داده اند توانستند شرایط بهتری را فراهم نمایند.

در سطح بین الملل تقاضا برای پرواز با کاهش چشمگیری روبرو شد اما ایرلاین هایی مانند امارات و KLM با رعایت پروتکل های بهداشتی در قدم اول و ارائه گزارش های کامل تصویری و خبری به مخاطبان خود، تهیه چندین ویدیو و نمایش کامل اجرای موارد بهداشتی، توانستند مسافران را مجاب نمایند که در طول پرواز هیچ گونه خطر بیماری آن ها را تهدید نمی کند و همچنین این خطوط هواپیمایی به عنوان مجموعه هایی که به سلامت جامعه و مشتریان خود اهمیت می دهد شناخته شدند.

در بخش هتلداری نیز شاهد کاهش شدید درآمدها بوده ایم و بعضی گزارش ها از کاهش بیش از 50 درصدی درآمدها تنها در 6 ماهه نخست سال 2020 حکایت دارد. اما همان طور که گفته شد بسیاری از برندها با اتخاذ تصمیمات خلاقانه و بهره گیری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی توانستند اعتماد مخاطبان را جلب نموده و بازار هرچند محدود موجود را تصاحب نمایند و حداقل از ضرر بیشتر جلوگیری نموده و حفظ منابع انسانی و بقا خود را تضمین نمایند.

تمام کسب وکارها به ویژه کسب وکارهای حوزه گردشگری اگر در دوران بحران با بهره گیری از رسانه فعالیت خود را در ذهن مخاطب زنده نگه دارند، در دوران پساکرونا در بازگشت به شرایط قبل بسیار سریع تر و قابل اطمینان تر عمل خواهند کرد. به یاد داشته باشید نباید در دوران کرونا گردشگری به فراموشی سپرده گردد بلکه با اتخاذ تصمیمات و اقدامات اساسی و انتشار هرچه بیشتر آن در فضای مجازی و رسانه های رسمی هواداران مجموعه های گردشگری از هتل ها تا ایرلاین ها و رستوران ها احساس نمایند در تمام شرایط مقصد گردشگری محبوب آن ها با تمام توان آماده ایجاد فضایی امن و ایمن برای آن ها بوده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 7198

به "تاثیر رسانه و شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری در بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر رسانه و شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری در بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید