بسترهای چین هراسی در اوراسیا؛ از رقبای غربی تا بهانه های شرقی

به گزارش انوار بلاگ، بروز اعتراضات و احساسات ضدچینی در بعضی کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان و قزاقستان، دلایل مختلفی دارد اما شاید یکی از عوامل اصلی آن در کنار حضور رقبای غربی، شرایط مالی این کشورها باشد.

بسترهای چین هراسی در اوراسیا؛ از رقبای غربی تا بهانه های شرقی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی مسکو در گزارشی به آنالیز و تحلیل دلایل بروز و تشدید اعتراضات ضدچینی در بعضی کشورهای آسیای مرکزی پرداخته است.

در این گزارش آمده است: بروز جنبش های اعتراضی و نارضایتی مردم از اقدامات دولت ها در تمام کشورها وجود داشته و دوره معاصر نیز ثبت شده که دلیل آن فرایند جهانی شدن، گسترش ارزش های غربی، درگیری های سیاسی و مسائل اجتماعی- مالی است.

در کشورهای حوزه اوراسیا نیز این فرایند وجود دارد، به خصوص در قرقیزستان و قزاقستان جنبش های اعتراضی و اپوزیسیونی به طور فعال حضور دارند.

لازم به ذکر است که اعتراضات دلایل مختلف دارند اما شاید یکی از ریشه های اصلی این تحولات شرایط اقتصاد کشور است.

در قرقیزستان بعضی اعتراضات ضدچینی برگزار می گردد که دست مایه و بهانه برگزاری چنین اعتراضاتی معمولا حضور سرمایه چین در قلمرو این کشور و نیز اعتراض به عملکرد ارگان ها و مقامات محلی است.

تجمع های اعتراضی ضدچینی در قرقیزستان در سال 2019 نیز برگزار گردید که بیش از 100 شهفرایند قرقیز در میدان مرکزی شهر بیشکک جمع شده و بر آنالیز وام های چین، ممنوعیت صدور تابعیت قرقیزی به خارجی ها و اخراج مهاجرین کاری چینی تاکید کردند.

معترضان نگران رشد قدرت مالی چین در قرقیزستان و اقدامات غیرقانونی نسبت به ساکنان منطقه سین کیانگ اویغور چین بودند چرا که در آن منطقه قرقیزها نیز به سر می برند.

در اواخر سال 2019 ساکنان استان نارین به کارکنان چین فعال در معدن طلایی سالتان ساری حمله نموده و آنان را از معادن اخراج کردند.

در سال 2020 معترضان جلوی اجرای پروژه عظیم ساخت مرکز لجستیک چینی در استان نارین را گرفتند و سرمایه گذار چینی مجبور به ترک قرقیزستان شد.

اقدامات معترضان نیز بی اساس نیست، نهادهای دولتی قرقیزستان بارها از نقض قوانین استخراج طلا توسط شرکت چینی خبر دادند.

به گفته فعالان محلی، فعالیت شرکت چینی به محیط زیستی محلی زیان می رساند و برای دامداران نیز موانع مختلف ایجاد می نماید چرا که دامداری یکی از منابع درآمد اصلی ساکنان آن منطقه است.

علاوه بر این شرکت های چینی بر استفاده از خدمات کارگران چینی در پروژه های خود در قرقیزستان تأکید می نمایند و این یکی دیگر از دلایل رشد اعتراضات است.

این اقدام این گونه توجیه می شد که شرکت ها از خدمات کارگران چینی به دلیل تجربه آنها استفاده می نمایند چرا که متخصصان قرقیز توانایی اجرای این پروژه ها ندارند.

اما از سوی دیگر فعالیت شرکت های چینی در قرقیزستان برای بیشکک سودآور است؛ کشور مالیات بسیاری دریافت می نماید و در بعضی موارد نیز شرکت های چینی جاده ها را به حساب خود تعمیر می نمایند.

این گونه به نظر می رسد که چین و قرقیزستان باید در راستای اطلاع رسانی بیشتر به مردم اقدامات بیشتری انجام دهند و این موضوع می تواند مهم ترین عامل جلوگیری از بروز اعتراضات ضدچینی باشد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5337

به "بسترهای چین هراسی در اوراسیا؛ از رقبای غربی تا بهانه های شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسترهای چین هراسی در اوراسیا؛ از رقبای غربی تا بهانه های شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید