برنامه ریزی برای نفوذپذیری زمین تهران نسبت به بارش ها

به گزارش انوار بلاگ، تهران (پانا) - رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت که باید بتوانیم شهر تهران را نسبت به بارش ها نفوذپذیر کنیم تا حداقل 25 درصد بارش ها به بستر سفره های زیرزمینی منتقل گردد. با اقدامات آبخیزداری و افزودن پوشش گیاهی می توان نفوذپذیری زمین تهران نسبت به بارش ها را بیشتر کرد.

برنامه ریزی برای نفوذپذیری زمین تهران نسبت به بارش ها

بر اساس خبرهای منتشر شده شورای عالی مدیریت بحران تشکیل شده و مسئولیت مدیریت بحران به علیرضا زاکانی شهردار تهران واگذار شده است به همین دلیل احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در تبادل نظر با برنامه سعادت آباد رادیو تهران گفت: مدیر بحران شهر تهران پیش از این به وسیله شهردار تهران برگزیده می شد که اقدامات بسیار خوبی هم در این حوزه انجام شد. اما از سال 98 تا به امروز مدیریت بحران به وزیر کشور واگذار شد که به سبب مسئولیت زیاد وزیر کشور و محمل قانونی که دیگر برای شورای شهر وجود نداشت تا برنامه و بودجه ای را مصوب کند، تقریبا مدیریت بحران شهر تهران هم رها شد.

صادقی با اشاره به تشکیل مجدد شورای عالی مدیریت بحران کشور پس از یک دهه به وسیله رئیس جمهور گفت: در این جلسه مصوب شد تا مسئولیت مدیریت بحران به شهردار تهران به عنوان جانشین وزیر کشور واگذار گردد. با برگشت این مسئولیت به حوزه مدیریت شهری امیدواریم با این تفویض اختیار بتوانیم برنامه و بودجه را برای شهر تصویب کنیم و از ظرفیت های بیشتری در این حوزه بهره مند شویم تا منشأ خدمات بیشتری برای شهر تهران گردد.

رئیس پیشین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه 4 سال است که کارگروه های تخصصی مدیریت بحران تعطیل شده ، گفت: در گذشته 14 کارگروه تخصصی در ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران مسئولیت مدیریت بحران داشتند. به عنوان مثال مسئولیت کارگروه شریان های حیاتی با سازمان آب و فاضلاب و مسئولیت کارگروه امداد و نجات و اسکان اضطراری با هلال احمر بود. با احیاء شورای هماهنگی انتظار داریم این کارگروه ها به صورت مجدد تشکیل شوند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در مورد فرونشست منطقه ها مختلف شهر تهران و تاثیر آن در تبعات بیشتر زلزله احتمالی گفت: فرونشست مسئله جدیدی نیست و چندسالی است که زنگ خطر آن در کل کشور به ویژه دشت تهران به صدا درآمده است. بر اساس گزارش های سازمان زمین شناسی نرخ فرونشست تهران در سال 36 سانتیمتر است اما این به معنی فرونشست همه منطقه ها تهران نیست.

رئیس پیشین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: کشور ما اقلیمی خشک و نیمه خشک داشته و با محدودیت آبی روبرو است. ضمن اینکه همین منابع محدود را هم نمی توانیم مدیریت کنیم. 130 میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال داریم که حدود 6 میلیارد متر مکعب بیشتر برداشت می کنیم.

وی با تاکید بر برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی شهر تهران گفت: آسفالت شدن تمامی معابر موجود در تهران و ساخت و سازهای بی رویه و بتن ریزی کف نهرها عاملی برای غیرقابل نفوذ بودن زمین شهر است. ضمن اینکه کل جهان با خشکسالی روبرو است.

صادقی در مورد اقدامات شورای شهر در این حوزه گفت: مسئولیت این حوزه در اختیار شورای شهر نیست. آن چیزی که باید در مدیریت شهری شکل بگیرد این است که بتوانیم شهر تهران را نسبت به بارش ها نفوذپذیر کنیم تا حداقل 25 درصد بارش ها به بستر سفره های زیرزمینی منتقل گردد. با اقدامات آبخیزداری و افزودن پوشش گیاهی می توان نفوذپذیری زمین تهران نسبت به بارش ها را بیشتر کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 13369

به "برنامه ریزی برای نفوذپذیری زمین تهران نسبت به بارش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای نفوذپذیری زمین تهران نسبت به بارش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید