ایران تا امروز 19.4 میلیون بشکه نفت از هنگام برداشت نموده است

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران: شرکت نفت فلات قاره گفت: برداشت ایران از نفت میدان مشترک هنگام از ابتدا تا امروز به حدود 19 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده که در مقایسه با مجموع برداشت عمان از این میدان نفتی بیشتر است.

ایران تا امروز 19.4 میلیون بشکه نفت از هنگام برداشت نموده است

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، طرح مهرماندگار افزایش فراوری از میدان نفتی هنگام روز پنجشنبه بیستم تیر با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح شد تا فراوری ایران از این میدان مشترک به 30 هزار بشکه در روز برسد.

از آنجا که جزء به جزء رخدادهای صنعت نفت به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر گسترده ای در اقتصاد ملی و به تبع آن در سطح رفاه عمومی جامعه دارد، خبرنگاران در ادامه رسالت پوشش اخبار این صنعت با دیدی موشکافانه در کنار پوشش به روز خبرهای موفقیت متخصصان صنعت نفت ایران، وضعیت برداشت از این میدان نفتی مشترک را در قالب گزارشی با عنوان چند روز دیگر برداشت ایران از میدان هنگام با عمان برابر می گردد؟ بر اساس آمارهای ذکر شده از سوی مدیران صنعت نفت کشور در طی چند سال گذشته منتشر کرد.

روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران در واکنش به انتشار این گزارش، جوابیه ای به خبرنگاران ارسال نموده که متن آن بدین توضیح است:

احتراماً؛ عطف به درج خبر با کد 96018 مورخ 21 تیر ماه 1392 آن خبرگزاری با عنوان چند روز دیگر برداشت ایران از میدان هنگام با عمان برابر می گردد؟ موارد ذیل را به استحضار می رساند:

1- خوشبختانه با کوشش همکاران شرکت نفت فلات قاره ایران در حال حاضر فراوری ایران در میدان مشترک هنگام سه برابر فراوری کشور رقیب بوده و حکایت از پیشی دریافت فراوری منطقه هنگام در مسابقه روزانه فراوری می باشد که در میادین مشترک بی سابقه می باشد.

2- فراوری انباشتی از میدان هنگام در سمت ایران حدود 19.4 میلیون بشکه بوده که عدد ارائه شده در گزارش آن خبرگزاری مخدوش بوده و با اینکه طرف عمانی فراوری را زودتر از طرف ایرانی شروع نموده است، حتی با فرض درست بودن اعداد فراوری مندرج در خبر مزبور در حال حاضر فراوری تجمعی طرف ایرانی بیشتر از فراوری تجمعی عمان می باشد لیکن ثابت فرض کردن فراوری روزانه یک میدان به صورت ثابت و بدون در نظر دریافت افت فراوری سالیانه، آن هم در یک میدان مشترک، نشان از عدم اشراف فنی و مخدوش بودن گزارش می باشد. انتظار بود که تهیه کننده محترم گزارش تفاوت بین افزایش فراوری، فراوری روزانه با فراوری انباشتی را تشخیص و لحاظ می نمود.

3- در حال حاضر با کوشش همکاران خدوم شرکت نفت فلات قاره ایران در شرایط حاد و سخت تحریم در ابعاد مختلف، بهره برداری از طرح افزایش 30000 بشکه ای رقم خورد که راه اندازی میدان از شروع عملیات حفاری چاهها، نصب سکوها و احداث واحد بهره برداری و فرآورش در تاریخ راه اندازی های مشابه در کشور آن هم توسط پیمانکاران داخلی بی سابقه است. انشاءالله با ارتقاء ظرفیت واحد به 40 تا 45 هزار بشکه در روز فراوری از این میدان مشترک با اقدامات تکمیلی افزایش خواهد یافت. این در حالی است که نفت فراوریی طرف عمانی بدون انجام مراحل فرایندی و احداث هر گونه تأسیسات فراورشی به صورت مستقیم به رأس الخیمه امارات منتقل می گردد.

انتظار دارد در شرایط فعلی کشور در حوزه نفت و گاز بخصوص شرایط خاص فراوری و صادرات نفت، همکاران رسانه ای رسالت خود را در حمایت از طرحها و اقدامات ملی به نحو احسن انجام داده و از انتشار گزارشات خلاف واقع بدون اطلاع دقیق از مباحث فنی و عملیاتی پرهیز کنند.

پاسخ خبرنگاران:

1. سبقت ایران در برداشت روزانه از میدان هنگام نه تنها در گزارش مذکور بلکه در تمامی خبرهای منتشر شده توسط خبرنگاران قابل مشاهده است.

2. اینکه در گزارش خبرنگاران ذکر شده ایران از سال 89 تاکنون حدود 18 میلیون و 280 هزار بشکه نفت از این میدان نفتی مشترک برداشت داشته است با استفاده از اظهارات رسمی مسئولان مربوطه در طی چند سال گذشته مبنی بر فراوری روزانه ایران از این میدان نفتی با جمع و ضرب ساده ریاضی بدست آمده است.

اعلام برداشت تجمیعی 19 میلیون و 400 هزار بشکه ای ایران از این میدان نفتی تا به امروز بسیار مسرت بخش است و نشان می دهد بسیار زودتر از زمان اعلام مدیران مسئول در مورد افزایش برداشت در طی این سالها، این افزایش برداشت های روزانه محقق شده بود.

به طور قطع، این امر بر هیچ کس پوشیده نیست که فراوری نفت از یک میدان نفتی تحت تأثیر بسیاری از شرایط با نوساناتی همراه است که انتظار می رود رقم اعلام شده در برداشت روزانه از سوی مسئولان به عنوان متوسط برداشت باشد و استنباط نگارنده در این گزارش نیز بر همین پایه راسخ بوده است.

افت فراوری از میادین نفتی نیز برای هر دو طرف امری اجتناب ناپذیر است از اینرو هم برای عمان و هم برای ایران این مسئله وجود داشته، اما با توجه به اینکه آمار دقیق افت فراوری روزانه نفت برای هیچ یک از اهالی رسانه قابل دسترسی نیست، از لفظ حدودا برای ذکر آمار استفاده شده است.

3. دستیابی به اطلاعات دقیق موضوعی است که حداقل در دو سال گذشته در صنعت نفت کشور برای خبرنگاران که امانت دار 75 میلیون ایرانی در رسالت سنگین اطلاع رسانی خود هستند اگر نگوییم دور از دسترس، باید گفت بسیار مشکل است چرا که در این مدت بارها مدیران با اشاره به اینکه به آنها تأکید شده مصاحبه نکنند از اعلام جزئیات پروژه های نفتی طفره رفته اند.

امید است در دولت آینده این فضای بسته خبری در صنعت نفت کشور دچار تغییر و تحولات بنیادی گردد و این موضوع که کسب اطلاع از جزئیات تأثیرگذار در اقتصاد کشور حق تک تک آحاد جامعه است در سطح روابط عمومی صنعت نفت ایران نهادینه گردد.

با این وجود نگارنده بر این امر تأکید دارد که موارد ذکر شده در گزارش مذکور با واقعیت تضادی نداشته و تنها با ارسال جوابیه شرکت نفت فلات قاره، رقم مربوط به میزان برداشت ایران از این میدان نفتی در طی این مدت اصلاح شده است که این اقدام شرکت نفت فلات قاره ایران در راستای تنویر افکار عمومی اقدامی ارزشمند و درخور تقدیر است.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 147

به "ایران تا امروز 19.4 میلیون بشکه نفت از هنگام برداشت نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران تا امروز 19.4 میلیون بشکه نفت از هنگام برداشت نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید