آخرین شرایط واکسیناسیون دانشگاهیان

به گزارش انوار بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- روسای دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران به همراه مسئولان آموزش عالی بر لزوم واکسیناسیون دانشگاهیان و برگزاری ترم آینده به صورت حضوری و مجازی تاکید کردند.

آخرین شرایط واکسیناسیون دانشگاهیان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در روز های اخیر موضوع بازگشایی دانشگاه ها و واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه ها به دغدغه مهمی بدل شده است و در همین زمینه آقای دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اعلام نمود: اساتید و کارکنان دانشگاه های کشور در مردادماه، بخشی از دانشجویان در شهریور و تمام دانشجویان کشور را تا انتهای پاییز امسال واکسینه خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید اصل را بر آغاز آموزش حضوری بگذاریم و در راستا تهیه ابزار، در مورد واکسن هم شرایط خود را مورد آنالیز قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در مورد واکسیناسیون دانشگاهیان، ما میتوانیم در مردادماه جاری 200 هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه نموده و در ادامه در شهریور ماه جاری 500 هزار نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد.

این مقام مسؤول گفت: این تعداد در حوزه دانشجویان در مهر به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان ماه هم یک میلیون نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد. در ادامه از تعداد مجموع دانشجویان، هر تعداد که واکسینه نشده بودند، در آذرماه واکسینه خواهند شد. برنامه ریزی و اولویت بندی دانشگاه های کشور در مورد بازگشایی باید بر اساس اعداد اعلامی باشد که در نهایت تا انتهای فصل پاییز واکسیناسیون همه دانشجویان در کشور را خواهیم داشت.

وزارت بهداشت: آذرماه انتها فرآیند واکسیناسیون دانشجویان

رئیسی با بیان اینکه در صورتی که واکسیناسیون را انجام بدهیم ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد، گفت: البته ممکن است برای واکسنی این ایمنی حدود 80 درصد باشد، یعنی 20 درصد افرادی که واکسن مربوطه را تزریق نمودهاند مبتلا شوند، اما این تعداد نه بستری خواهند شد و نه مرگ و میر خواهند داشت. با توجه به اینکه بیشتر دانشجویان جوان هستند و به همین جهت دارای قدرت بدنی بیشتری میباشند، اساتید و کارکنان را که در سنین بالاتری قرار دارند در مرداد ماه واکسن خواهیم زد.

وی در مورد نوع واکسن های تزریقی به دانشجویان، گفت: واکسن های تزریقی به دانشجویان ممکن است داخلی یا خارجی باشد، در این خصوص در حال حاضر نمیتوان تصمیمگیری کرد.

طرح موضوع آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه از همه مسوولان میخواهم با تمام توان خود برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها برنامهریزی نمایند، زیرا بسته بودن دانشگاه ها و مدارس و تکیه بر آموزش های مجازی روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: باید دغدغه شما مسؤولان به اسم نمایندگان وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب نامه ای برا آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها در ستاد ملی اسم و طرح شده و مصوب گردد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه نمود: پیش فرض من این است که فضای دانشگاهی هر دانشگاه جهت واکسیناسیون دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، تا دانشجویان پراکنده نشوند و استاد و دانشجو در همان فضای علمی و آکادمیک خود واکسینه شوند. اگر دانشجوی دانشگاهی در شهر خودش بود و در فضای دانشگاه حضور نداشت، میتواند در دانشگاه شهر خود تزریق را انجام دهد که این تزریق با ارایه کارت دانشجویی و بر اساس لیستی است که دانشگاه ها به ما ارایه میدهند.

سال تحصیلی آینده ترکیبی از کلاس های حضوری و مجازی است

در همین زمینه دکتر جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام نمود: آموزش ها در سال تحصیلی آینده ترکیبی از کلاس های حضوری و مجازی است و باید زیر ساخت های لازم را فراهم آوریم و از ظرفیت موجود برای ارائه آموزش های با کیفیت استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تمام اساتید، دانشجویان و کارکنان تا مهر امسال واکسینه می شوند، اضافه نمود: معاونت ها و روسای دانشکده ها باید یک برنامه ریزی مناسب برای آغاز سال تحصیلی تازه داشته باشند.

وی با تاکید بر ارائه آموزش های ترکیبی حضوری و مجازی، اضافه نمود: از فضا های آموزشی موجود باید به شکل علمی تر و با رعایت پروتکل های بهداشتی بهره برداری کرد.

برگزاری آزمون های الکترونیک، ارائه آموزش های مجازی در کنار برگزاری کلاس های عملی، بازنگری قوانین آموزشی، هوشمندسازی و استفاده از نرم افزار های تازه برای ارتقاء سطح آموزشی، توجه به توسعه پژوهش های کاربردی در کنار آموزش، تامین خوابگاه کافی برای دانشجویان در دوران کرونا و برنامه زمابندی واکسیناسیون از دیگر نکات مهمی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان نمود.

دکتر عباسعلی کریمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم گزارشی از جلسه همفکری وزارت بهداشت و علوم برای بازگشت به آموزش حضوری در ترم آینده را ارائه کرد و گفت: در جلسه ای با حضور روسای دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی، بحث آغاز ترم تحصیلی تازه و بازگشت به آموزش ها به حالت حضوری مطرح شد. البته دانشگاه های علوم پزشکی در این مدت با 40 درصد ظرفیت همچنان فعالیت داشتند و لذا از این حیث نسبت به سایر دانشگاه ها، جلوتر هستند.

نمی توان نسخه واحدی برای تمام دانشگاه ها در نظر گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، آموزش حضوری دانشجویان را مستلزم آماده سازی خوابگاه ها دانست و گفت: به علت ترخیص بسیاری از پیمانکاران در خوابگاه ها، در صورت آغاز به کار مجدد آن ها باید آمادگی لازم برای آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر تزریق واکسن در شهریور انجام گردد شاید بتوانیم آموزش حضوری داشته باشیم، توضیح داد: نمی توانیم نسخه واحدی برای تمامی دانشگاه ها در نظر بگیریم و بهتر است دست آن ها را برای آموزش حضوری باز بگذاریم. نمی توان با یک فرمول برای همه دانشگاه ها یک برنامه ثابت در نظر گرفت. باید به دقت عوارض مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تعطیلی ها بر آموزش را بسنجیم.

پوشش واکسیناسیون استادان و دانشجویان تا انتها شهریور

بعلاوه دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره پوشش واکسیناسیون استادان و دانشجویان گفت: پوشش واکسیناسیون استادان و دانشجویان تا انتها شهریور کامل خواهد شد، یعنی حتی ما دانشجویان ترم اول که دروس آن ها تئوری بوده را هم فراخوان کردیم و این افراد هم تا انتهای تابستان واکسینه خواهند شد.

زالی یادآور شد: آموزش به شیوه های مجازی در کل جهان اتفاق افتاده است و تصور میگردد این نوع روش ادامه پیدا کند. در حال حاضر آموزش مجازی در دانشگاه شهید بهشتی نهادینه شده و از این به بعد دستاورد های آموزشی و شیوه های آموزش به روش های غیر حضوری را خواهیم داشت.

مسائل زیر ساختی؛ عمده مسائل آموزش مجازی دانشجویان

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام نمود: مسائل آموزش مجازی به صورت عام و تخصصی برای دانشجویان به مسائل زیر ساختی مربوط می گردد. ممکن است مسائل زیر ساختی در سایر کشور ها هم وجود داشته باشد که مهم ترین آن ها در ایران به پهنای باند و خلل های هزینه ها مربوط می گردد.

وی تاکید نمود:، اما برای حضوری شدن کلاس ها ضروری است واکسیناسیون همه جانبه اتفاق بیافتد یعنی فقط واکسینه شدن دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه کافی نیست. به طور قطعی نمی توان گفت که از اول مهر کلاس حضوری خواهیم داشت یا خیر. عمده آموزش های بالینی که وابسته به حضور است در دوران شیوع ویروس کرونا با فراز و نشیب هایی همراه بود و با افزایش شیوع شاهد کاهش حضور دانشجویان بودیم.

وزارت علوم بنا دارد سال تحصیلی تازه را با حضور دانشجویان آغاز کند

آقای غلامرضا غفاری معاون وزیر علوم و سرپرست تازه سازمان امور دانشجویان هم در این زمینه گفت: واکسیناسیون دانشجویان و دانشگاهیان از شهریور امسال آغاز میگردد و تا مهر و آبان ادامه دارد.

وی از واکسیناسیون دانشجویان به اسم یکی از اولویت های سازمان امور دانشجویان، یاد کرد و اضافه نمود: آغاز واکسیناسیون دانشگاهیان از جمله اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان از شهریور خواهد بود و وزارت علوم بنا دارد سال تحصیلی تازه را با حضور دانشجویان آغاز کند.

غفاری گفت: قرار است تمهیداتی برای حضوری بودن سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته گردد که یکی از این تمهیدات، واکسیناسیون دانشگاهیان است و به زودی جلساتی در وزارت علوم برای انجام برنامه ریزی های لازم جهت آغاز سال تحصیلی با حضور دانشجویان و واکسیناسیون آن ها برگزار می گردد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10137

به "آخرین شرایط واکسیناسیون دانشگاهیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط واکسیناسیون دانشگاهیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید