124 بنای تاریخی خراسان رضوی مرمت شد

به گزارش انوار بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از مرمت 124 بنای تاریخی طی سال 98 اطلاع داد.

124 بنای تاریخی خراسان رضوی مرمت شد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر بابیان این مطلب اضافه کرد: برای مرمت این تعداد بنا مبلغ 82میلیارد و 980میلیون ریال هزینه شده است.

او برج و باروی توس، تأسیسات آرامگاه فردوسی، آسبادهای نشتیفان خواف، رباط شرف و مدرسه غیاثیه خرگرد را از مهم ترین پروژه های مرمتی سال گذشته گفت و گفت: احیای برج و باروی توس در سال 98 با پی کاوی شروعشده و به طول 350 متر باروی توس از محل دروازه کشف در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به پروژه نوسازی تأسیسات آرامگاه فردوسی اظهار کرد: همچنین طرح نوسازی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی آرامگاه فردوسی مشهد در عرصه ای 5/5 هکتاری در سال 98 بهره برداری شده است.

او توضیح داد: ازآنجایی که پرونده آسبادهای ایران با موضوع آسبادهای خراسان رضوی در فهرست موقت میراث جهانی قرارگرفته است و بیشترین آسبادها در شهر نشتیفان شهرستان خواف واقع شده است، اقدامات مهمی ازجمله آواربرداری، تثبیت و استحکام بخشی سازه بعضی از آسبادها، ساماندهی محوطه و مسیرهای دسترسی، بازپیرایی بافت نشتیفان و ساماندهی و تجهیز ساختمان پایگاه و آزادسازی حریم برای آسبادهای نشتیفان اجرا شده است.

مکرمی فرادامه داد: اثر تاریخی رباط شرف نیز یکی از آثار تاریخی با ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی است که همیشه موردتوجه میراث فرهنگی بوده و در سال 98 نیر اقداماتی ازجمله ادامه آواربرداری و پاک سازی محیطی در پیرامون بنا، خوانا سازی بخشی از فضای معماری مقابل رباط و تکمیل سیستم برق رسانی و ساماندهی و تجهیز ساختمان شماره دو پایگاه رباط شرف و پیگیری و تخصیص اعتبار سفر ریاست جمهوری برای خرید آزادسازی حریم برای آن اجرا شده است.

او بابیان این که مدرسه غیاثیه خرگرد در شهرستان خواف از آثار تاریخی مرمت شده است، گفت: عملیات مرمتی در چند بخش ازجمله ورودی، بخشی از نما و پشت بام این اثر تاریخی اجرا شده است هم چنین ساخت و نصب پنجره چوبی، اصلاح کف غلام گردش بادگیر (کلاه فرنگی) از دیگر اقدامات مرمتی این اثر تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به ثبت 87 اثر میراث فرهنگی خراسان رضوی در فهرست ملی ایران طی سال 98 اظهار کرد: آثار میراث فرهنگی ثبت شده استان شامل میراث فرهنگی غیرمنقول (بناها محوطه های تاریخی) میراث فرهنگی منقول (اشیای تاریخی منحصربه فرد و یا مهم باستان شناسی) میراث فرهنگی ناملموس (آیین ها و مراسم سنتی، بازی های قدیمی و یا استادان برجسته در هنرهای سنتی) و همچنین میراث طبیعی استان بوده اند.

او درباره موزه های استان خراسان رضوی گفت: این استان با 92 موزه فعال، بعد از تهران، رتبه دوم تعداد موزه های استانی کشور رادار است و با توجه به وجود 700 موزه در ایران، حدود 14 درصد موزه های کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد. از این تعداد، 16 موزه متعلق به آستان، 22 موزه متعلق به میراث فرهنگی که 11 مورد نیز در حال اضافه شدن به آن هاست و بقیه موزه ها متعلق محیط زیست، سازمان زمین شناسی، دانشگاه فردوسی و سایر دستگاه ها، نهادها، دستگاه ها و بخش خصوصی هستند.

مکرمی فر ادامه داد: ایجاد 11 موزه در شهرستان های تایباد، تربت جام، فریمان، تربت حیدریه، بایگ، گناباد، کاشمر، بردسکن، بجستان، خلیل آباد و رشتخوار شروع شد و این طرح در موزه های مدنظر، تا به امروز به طور میانگین 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 11 میلیارد و 400 میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

او به استقبال مردم از موزه های استان طی سال 98 اشاره نمود و اضافه کرد: میزان بازدیدکنندگان از موزه ها و مجموعه های تاریخی فرهنگی طی سال گذشته یک میلیون و 297 هزار و 573 نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی توضیح داد: در سال 98 شاهد افزایش بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی در خراسان بوده ایم، دراین بین پر بازدیدترین موزه ها و اماکن فرهنگی به ترتیب آرامگاه فردوسی و موزه توس، آرامگاه خیام و موزه نجوم، باغ موزه آرامگاه نادری و همچنین آرامگاه عطار بوده اند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3733

به "124 بنای تاریخی خراسان رضوی مرمت شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "124 بنای تاریخی خراسان رضوی مرمت شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "124 بنای تاریخی خراسان رضوی مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید