10 روش درمان استرس و اضطراب جدایی در بچه ها کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه

چهره های جدید، معلم های جدید و برنامه درسی و تغییر سبک زندگی بعد از سه ماه تعطیلی برای کلاس اولی ها. تمام این ها مواردی استرس زا برای بچه ها کلاس اولی و ابتدایی و گاهی حتی بچه های مقاطع بالاتر محسوب می شوند. در حقیقت سال تحصیلی جدید می تواند یک دوره استرس زا برای معلمان و دانش آموزان به طور یکسان باشد. ورود به یک کلاس جدید ، پیدا کردن دوست های جدید، تغییر کلاس یا حتی توجه به درس (بعد از یک تابستان طولانی و تنبلی) می تواند حتی اعتماد به نفس دانش آموزان را تحت تأثیر قرار دهد. با این همه جای نگرانی نیست و به عقیده روانشناسان تمام این موارد طبیعی هستند. 10 روش درمان استرس و اضطراب جدایی در بچه ها کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه را از سایت در مجله خبرنگاران بخوانید.

10 روش درمان استرس و اضطراب جدایی در بچه ها کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه

درمان اضطراب جدایی و استرس بچه ها کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه

حقیقت این است که گاهی اوقات استرس برای بچه ها بد نیست و حکم یک محرک برای یاری به پیشرفت، رشد و مقابله با چالش ها را دارد. اما اگر استرس وارد فاز سمی و آسیب زننده گردد کاهش توجه و تمرکز، کنترل احساسات و اختلال در خلق و خو و به هم خوردن الگوی خواب سالم را به دنبال خواهد داشت. خبر خوب این است که شما می توانید به دانش آموزان یاری کنید تا استراتژی هایی برای مقابله با استرس در آینده ایجاد نمایند تا برای یادگیری آماده شوند.

1-یک گوشه امن دست و پا کنید

همواره یک جای امن و بدون استرس در خانه داشته باشید که دانش آموز شما بتواند وقت هایی که احساس استرس و اضطراب می نماید به آن جا برود. در این گوشه امن و دنج و آرام یک دفتر یادداشت قرار دهید تا فرزندتان به صورت ساده در آن برای شما بنویسید که روزش را چطور گذرانده است.

2-در طول روز 15 دقیقه را به رنگ آمیزی اختصاص دهید

رنگ آمیزی فواید زیادی برای بچه ها و بزرگسالان دارد. زمانی که شما آغاز به رنگ آمیزی می کنید (کتاب رنگ آمیزی یا یک نقاشی) مغز وارد حالت مراقبه می گردد، احساس راحتی می کنید و استرس، افکار منفی و کلاس اولی به سرعت کاهش پیدا می نماید. در واقع رنگ آمیزی یک تمرین ذهنی آگاهانه است. اگر معلم هستید برای دانش آموزان در ساعتی از کلاس تعدادی برگه آماده برای رنگ آمیزی کپی کنید و زمان هایی که احساس کردید استرس و اضطراب دارند به مدت 15 دقیقه کلاس را تعطیل کنید و از آن ها بخواهید آغاز به رنگ آمیزی نمایند. از آن جایی که رنگ آمیزی برای بزرگسالان هم یک روش بسیار موثر کاهش استرس است بهتر است خودتان به عنوان معلم یا والدین کودک هم به این فعالیت بپیوندید.

3-روزنامه دیواری درست کردن

انجام کارهای گروهی (مثل بازی های گروهی برای بچه های کوچک تر و کارهایی مثل درست کردن روزنامه دیواری برای بچه های بزرگ تر) برای دانش آموزان تا حدود زیادی باعث مدیریت استرس می گردد. این تمرین ساده به نوع خود یک جو مثبت برای بچه ها درست می نماید و یاری می نماید تا احساسات خود را در بازی یا روی کاغذ بروز دهند.

4-تکنیک های ذهن آگاهی را تمرین کنید

تکنیک های ذهن آگاهی را برای رهایی از استرس و مدیریت کردن آن با دانش آموزان تمرین کنید. در واقع ذهن آگاهی روشی برای افزایش آگاهی و تمرکز روی تنفس، حس کردن تک تک اجزای بدن در یک راستا و به صورت پیوسته است. اگر بدانید که بچه ها در زمان کمتری برای بازی و هنر، استرس زیادی را تجربه می نمایند و استرس در سنین پایین می تواند بر حافظه، یادگیری، رفتار و سلامت جسمی و روانی کودک تأثیر بگذارد تمرین تکنیک های ذهن آگاهی اهمیت بیشتری پیدا می نمایند.

مطالعات نشان می دهد که ذهن آگاهی می تواند به کاهش استرس یاری کند. تمرین ذهن آگاهی به دانش آموزان یاری می نماید احساس آرامش بیشتری داشته باشند و با دیگران همدلی نمایند. این عمل همچنین ممکن است با علائم اضطراب، افسردگی و ADHD مقابله کند. تحقیقات همچنین حاکی از این است که دانش آموزانی که ذهن آگاهی را تمرین می نمایند کمتر از دیگران مسائل مدیریت خشم را دارند. مزایای دیگر تکنیک های ذهن آگاهی شامل موارد زیر است:

مهربانی نسبت به دیگران

طول مدت توجه بیشتر

صبر

رحم و شفقت و دلسوزی

گوش دادن با دقت و بهبود حافظه و تمرکر

کنترل بهتر ضربه

نمرات بهتر

5-تشویق به تحرک بیشتر

دانش آموزان را وادار به تحرک بیشتر کنید. اگر دانش آموزان شما مدت زمان زیادی تحرک خاصی ندارند، ممکن است احتیاج به یاری داشته باشند. برای تشویق به تحرک مشارکت اهمیت زیادی دارد. همراه با بچه ها یک پیاده روی 10-15 دقیقه بروید. دراز و نشست انجام دهید و نرمش کنید. تحرک به سادگی حرکت اندورفین ها را افزایش می دهد و به آرام کردن ذهن برای انجام کارهای فکری یاری می نماید.

ایده های دیگر برای یاری به درمان اضطراب جدایی و استرس بچه ها در مدرسه عبارتند از:

در طول زمان ساعات تفریح و کلاس هایی مثل هنر موسیقی آرام را در پس زمینه پخش کنید.

برای تشویق به انجام کارهای گروهی در کلاس و البته برای دانش آموزان به صورت فردی و اختصاصی وقت بگذارید.

اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان صبح و بعد از ظهر میان وعده به همراه خود دارند.

برنامه کلاس و قوانین را در جایی بنویسید که همه بتوانند آن ها را ببینند و به صورت واضح معین کنید که چه انتظاراتی از آن ها دارید.

سر کلاس یا د رخانه تمرین آرام بخش عضلات را انجام دهید یا اپلیکیشنی را پیدا کنید که برای انجام این کار به شما و دانش آموزان یا فرزندتان برنامه آموزشی داشته باشد.

منبع: افق کوروش
انتشار: بروزرسانی: 4 آبان 1398 شناسه مطلب: 242

به "10 روش درمان استرس و اضطراب جدایی در بچه ها کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش درمان استرس و اضطراب جدایی در بچه ها کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید