10 اشتباه رایج دربـاره آکنه

به گزارش انوار بلاگ، نه! رژیم غذایی، ریشه آکنه نیست؛ یعنی هیچ کس با خوردن شکلات و آجیل و پیتزا و این جور چیزها آکنه نمی گیرد. ممکن است بگویید: به تجربه به من ثابت شده که شکلات آکنه ام را بدتر می نماید؛ جوابش این است که خب، عقل حکم می نماید از شکلات پرهیز کنید. اما حرف متخصصان پوست و تغذیه، همان است که گفتم. البته گروهی از محققان

10 اشتباه رایج دربـاره آکنه

10 اشتباه رایج دربـاره آکنه

نویسنده: دکتر محمد کیاسالار

در میان باورهای عامه، باورهای رایج اما نادرست، یکی دو تا نیستند اما وقتی پای این باورها به حوزه بهداشت و درمان باز می گردد، اصلاح آنها ضرورت پیدا می نماید.

10 اشتباهی که درباره آکنه در این نوشته می خوانید، مشتی نمونه خروار از خطاهای رایج طبی اند.

1 با این همه شکلات که تو می خوری، قطعا صورتت آکنه می زند!

نه! رژیم غذایی، ریشه آکنه نیست؛ یعنی هیچ کس با خوردن شکلات و آجیل و پیتزا و این جور چیزها آکنه نمی گیرد. ممکن است بگویید: به تجربه به من ثابت شده که شکلات آکنه ام را بدتر می نماید؛ جوابش این است که خب، عقل حکم می نماید از شکلات پرهیز کنید. اما حرف متخصصان پوست و تغذیه، همان است که گفتم. البته گروهی از محققان معتقدند مصرف غذاهای حاوی ید (مانند ماهی) می تواند آکنه را بدتر کند.

2 آکنه تو مال این استرس هایی است که داری تحمل می کنی!

این استرس هایی که همه مان داریم تحمل می کنیم، مستقیما ربطی به آکنه ندارد؛ اما خیلی از داروهایی که برای برطرف استرس تجویز می شوند، عارضه جانبی شان آکنه است! پس به جای این که همه کاسه کوزه ها را سر استرس بشکنید و این طوری استرس تان را بیشتر کنید، بروید دنبال یک درمان موثر زیر نظر یک متخصص پوست.

3 می دانی چاره آکنه ات چیست؟ شستشوی سفت و سخت پوست صورت!

به هیچ وجه! این کار، اوضاع را خراب تر می نماید. برترین کار این است که صورت تان را روزی دو بار با یک صابون ملایم بشویید؛ و البته خیلی آرام. بعدش هم پوست صورت تان را خشک کنید و دست آخر بروید سراغ داروهای موضعی ضدآکنه.

4 اگر می خواهی از شر آکنه خلاص شوی، این دانه های سرسیاه را یکی یکی با فشار از روی پوستت بردار!

این کار نه بهداشتی است، نه بی خطر. گاهی همین بی احتیاطی باعث شعله ور شدن بیماری تان می گردد و زخم های بدشکلی روی صورت تان باقی می گذارد.

5 درمان برای چی؟ آکنه، خودش خوب می گردد!

البته این احتمال وجود دارد که آکنه خودبه خود خوب گردد اما این احتمال هم وجود دارد که اصلا خوب نگردد و روی پوست تان بماند. با این همه درمان تازه، شما اصلا مجبور نیستید با آکنه تان کنار بیایید. می توانید درمانش کنید.

6 با این پوست چرب که تو داری، حتما صورتت آکنه می زند!

نه! پوست چرب یکی از علایم آکنه است، نه یکی از علل آن.

7 آکنه مسری است

این حرف هم مثل قبلی ها، غلط است. آکنه، سرماخوردگی نیست که سرایت کند.

8 اگر آرایش کنی، آکنه ات بدتر می گردد

خیلی ها این را می گویند اما غالب متخصصان با این حرف مخالف اند. آرایش نه آکنه را ایجاد می نماید، نه آن را بدتر می نماید.

9 داروی ضدآکنه؛ هر چه قوی تر، بهتر

نه! دارویی که برای شما تجویز می گردد، باید متناسب با شدت بیماری تان باشد؛ مثلا اگر با یک محلول 5/2 درصدی، حال و روز آکنه تان بهتر گردد، هیچ نیازی به استفاده از محلول 10 درصدی ندارید. افزایش دوز دارو در چنین شرایطی فقط باعث افزایش هزینه می گردد.

10 سن و سال من از آکنه گذشته؛ این بیماری مال جوان هاست!

این طور نیست. 25 درصد از افراد بین 35 تا 44 سال، آکنه دارند و مخصوصا خانم ها به خاطر نوسانات هورمونی که در طول سیکل ماهانه شان دارند و به خاطر مصرف قرص های ضدبارداری، بیشتر آکنه می گیرند.

منبع: www.salamat.com

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10870

به "10 اشتباه رایج دربـاره آکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 اشتباه رایج دربـاره آکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید