گرفتگی بینی و 9 روش ساده برای بهبود آن

به گزارش انوار بلاگ، عصر ایران/ هوای خشک می تواند مسیرهای بینی و سینوس ها را خشک و تحریک کند که به بروز التهاب منجر شده و از تخلیه طبیعی مخاط سینوس ها جلوگیری می نماید.

گرفتگی بینی و 9 روش ساده برای بهبود آن

گرفتگی بینی می تواند شرایطی آزاردهنده باشد. افزون بر احساس پری در قسمت بینی، شما آبریزش بینی و تغییر صدای خود را نیز تجربه می کنید.

گرفتگی بینی به واسطه التهاب رگ های خونی در ناحیه سینوس ها و تورم بافت های بینی شکل می گیرد. سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آلرژی ها و عفونت های سینوس از جمله دلایل شایع بروز التهاب در رگ های خونی این قسمت از بدن هستند.

در ادامه با چند روش ساده برای تسکین گرفتگی بینی بیشتر آشنا می شویم.

ترب کوهی

ترب کوهی یک گزینه درمان قدیمی برای گرفتگی بینی و پاکسازی مخاط اضافه سینوس ها محسوب می گردد. بینی و گلوی انسان دارای غددی است که روزانه به فراوری مخاط مشغول هستند که بدون این که متوجه شوید، آن را می بلعید. از آنجایی که مخاط فراوری شده به فیلتر کردن ذرات استنشاقی شما یاری می نماید، گرفتار شدن باکتری ها یا ویروس ها در آن و بروز التهاب در غشاهای سینوسی شرایطی غیرمعمول نیست که افزایش غلظت مخاط را به همراه دارد.

کمپرس داغ زنجبیلی

قرار دادن یک کمپرس مرطوب روی پیشانی، چشم ها و گونه ها می تواند به تخلیه سینوس های پر شده یاری کند. شما می توانید استفاده متناوب از کمپرس گرم و سرد با فاصله زمانی پنج دقیقه را امتحان کنید. برای کسب نتیجه بهتر و یاری به تسکین درد می توانید از چای زنجبیل یا آب مورد استفاده برای جوشاندن زنجبیل تازه بهره ببرید. زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است و فراوری سیتوکین ها که موجب درد و تورم می شوند را مهار می نماید.

طب فشاری

از انگشت های شست و اشاره دست چپ خود برای اعمال فشار بر کنار بخش داخلی چشم ها در دو سمت بینی بهره ببرید. به طور همزمان، از انگشتان و کف دست دیگر خود برای دریافت عضلات دو سمت ستون فقرات در پشت گردن بهره ببرید. روی هر چهار نقطه برای حدود یک دقیقه فشار وارد کنید. این کار می تواند به تسکین شرایط شما یاری کند.

ماساژ صورت

ماساژ سینوس ها با انگشت دست می تواند به افزایش گردش خون به این قسمت و کاهش درد یاری کند. از انگشت های اشاره خود برای اعمال فشار روی لبه های خارجی سوراخ های بینی بهره ببرید. برای 30 ثانیه فشار را حفظ نموده و سپس انگشتان خود را بردارید و این کار را سه یا چهار بار تکرار کنید.

استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز

هوای خشک می تواند مسیرهای بینی و سینوس ها را خشک و تحریک کند که به بروز التهاب منجر شده و از تخلیه طبیعی مخاط سینوس ها جلوگیری می نماید. استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز روش خوبی برای پیشگیری از این شرایط و تسکین گرفتگی بینی است زیرا به افزایش رطوبت هوا یاری می نماید. دوش آب گرم نیز می تواند اثری مشابه به همراه داشته باشد.

آبرسانی به بدن

نوشیدن مایعات زیاد و هیدراته نگه داشتن بدن می تواند به رقیق شدن مخاط در مسیرهای بینی و تخلیه راحت تر سینوس های دچار گرفتگی یاری کند. این شرایط فشار ناشی از گرفتگی بینی را کاهش می دهد. مایعات گرم به برطرف سریع تر گرفتگی سینوس ها یاری می نمایند، از این رو، شما می توانید نوشیدن چای را در کنار آب ساده مد نظر قرار دهید.

نوشیدن چای نعناع

یک روش خوشمزه برای برطرف گرفتگی بینی نوشیدن چای نعناع است. گرمای چای همراه با منتول تسکین دهنده موجود در نعناع می تواند به تنفس بهتر یاری کند.

مصرف سیر

سیر از خواص آنتی اکسیدانی قوی برخوردار است و تکثیر گلبول های سفید و فراوری آنتی بادی در سیستم ایمنی را تحریک می نماید. سیر خام خرد شده بهترین گزینه برای مصرف محسوب می گردد.

مصرف فلفل کاین

کپسایسین موجود در فلفل کاین و انواع دیگر این ماده غذایی به تخلیه مخاط اضافه از سینوس ها و تنفس راحت تر یاری می نماید. همچنین، این ترکیب به تسکین درد نیز یاری می نماید. شما می توانید فلفل چیلی را به غذاهای مختلف اضافه نموده یا با افزودن یک چهارم قاشق چایخوری پودر آن به یک فنجان آب جوش، یک چای مفید آماده کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4147

به "گرفتگی بینی و 9 روش ساده برای بهبود آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرفتگی بینی و 9 روش ساده برای بهبود آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید