کتاب چگونه سفرنویس شویم؛ راهنمای کسب عایدی از سفرنویسی
به گزارش انوار بلاگ، شما هم دوست دارید سفرنامه نویس شوید؟ می خواهید سرتاسر دنیا را زیر پا بگذارید و داستان های وسوسه انگیز سفرهای دور و درازتان را برای مجلات، روزنامه ها و وب سایت ها ارسال و قطعا برای آن دستمزد قابل قبولی هم دریافت کنید؟ آیا فکر می کنید این رویایی دور از دسترس است؟ اما این رویا بیش از هر زمان دیگری به شما نزدیک است و برای آغاز کافی است تا نگاهی به کتاب چگونه سفرنویس شویم (How to Be A Travel Writer) اثر دان جورج، استاد صاحب نام سفرنامه نویسی بیندازید.
کتاب چگونه سفرنویس شویم که سرشار از توصیه های ارزشمند در حوزه نگارش سفرنامه است یک راهنمای ضروری و کاملاً به روز شده برای هر کسی است که آرزو دارد سفرهای خود را به داستان های قابل فروش تبدیل کند. همانطور که گفته شد سفرنامه نویس صاحب نام دان جورج در این کتاب نکاتی را در خصوص تمام مراحل فرایند سفرنویسی از تحقیق، مصاحبه و وبلاگ نویسی گرفته تا انتشار اثر در ژورنال ها و مجلات تخصصی ارائه می دهد.
این راهنمای الهام بخش و کاربردی که در این نسخه تازه کاملاً بازبینی و به روزرسانی شده است، سرشار از توصیه های ارزشمند، برای هر کسی که مشتاق نوشتن در خصوص سفر است؛ چه قصدتان از این کار کسب عایدی باشد، یا اینکه صرفا بخواهید برای آیندگان یادگاری بر جای بگذارید.
برای کسب منفعت از سفرنامه نویسی لزوما احتیاجی به کسب عایدی ندارید. گاهی اوقات، غنی ترین پاداش ها در قالب تجربیات نصیب شما می شوند. کتاب چگونه سفرنویس شویم، امکانات متنوعی را که سفرنامه نویسی بدان ها احتیاج دارد را به شما نشان می دهد و همه افرادی را که به سفر می روند ترغیب می نماید تا از فرصت پیش آمده استفاده نمایند.
در ادامه این مطلب، سفرنامه نویس افسانه ای دان جورج شما را با نکات ارزشمند زیر در زمینه سفرنویسی آشنا می نماید:
- رازهای نگارش یک سفرنامه داستانی عالی
- نحوه انجام تحقیقات قبل از سفر و در مسیر
- تکنیک های مصاحبه موثر
- نحوه فروش اثر به نشریات و ژورنال ها
- ویژگی های نگارش برای روزنامه ها، مجلات آنلاین و کتاب
- فهرست گسترده منابع مورد احتیاج نویسندگان و فهرست سازمان های مربوطه
- مصاحبه با نویسندگان، سردبیران و عوامل شناخته شده فعال در این حوزه
درباره نویسنده کتاب چگونه سفرنویس شویم
دان جورج بیش از 40 سال است که یک سفرنامه نویس حرفه ای است. در واقع او برترین سفرنامه های دنیا را برای انتشاراتی های معروفی در این حوزه مثل نشنال جئوگرافیک و سیاره تنهایی (Lonely Planet) گردآوری و ویراستاری نموده و حتی خودش کتابی مرجع و پرفروش در خصوص چگونگی نوشتن سفرنامه چگونه سفرنویس شویم را به رشته تحریر در آورده است، با این حال او هرگز کتابی از سفرهای خودش ننوشته است. دان جورج نویسنده پرفروش ترین راهنماهای سفرنامه نویسی در سطح دنیا است.
او بعلاوه ویراستار ده گلچین ادبی تحسین شده، از جمله ضیافت متحرک، مهربانی غریبه ها و بیگناه در خارج از کشور است. دان در حال حاضر ویراستار ارشد دپارتمان سفر مجله نشنال جئوگرافیک است و ویراستار و دبیر بخش سفر در نشریات (Examiner & Chronicle)، (Salon) و (Lonely Planet) سانفرانسیسکو است.
او بیش از 90 کشور دنیا را بازدید نموده و بیش از هزار مقاله برای نشریات چاپی و آنلاین نوشته است. او 17 بار در مسابقه سالانه روزنامه نگاری سفر لوول توماس به وسیله انجمن سفر نویسان آمریکایی مورد تقدیر قرار گرفته است. دان علاوه بر نوشتن و ویرایش، در ده ها کالج، کنفرانس و شرکت از جمله گوگل، نمایشگاه مسافرت نیویورک تایمز، دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه کالیفرنیا و ده ها جای دیگر سخنرانی و تدریس نموده است. او یکی از بنیانگذاران و رئیس کنفرانس مشهور نویسندگان و عکاسان سفر کتاب پاساژ است که اکنون بیست و نهمین سال خود را سپری می نماید.
به عنوان ویراستار، دان با نویسندگان مشهور متعددی از جمله ایزابل آلنده، آنتونی بوردین، پل بولز، بیل برایسون، تیم کیهیل و دیو ایگرز کار نموده است. او اکنون به همان میزان که در ابتدای کارش به سفر علاقه مند بود هنوز هم به سفر و سفرنامه نویسی علاقه دارد و دوست دارد چیزهایی را که در این راه آموخته را با شما به اشتراک بگذارد.
بعضی از سوالاتی که نویسنده در این کتاب به آن ها پاسخ خواهد داد عبارتند از: رازهای سفرنامه نویسی عالی چیست؟ چگونه این حرفه را آغاز کنید؟ چگونه تصمیم بگیرید در خصوص چه چیزی بنویسید؟ چگونه در خصوص یک داستان قبل از سفر تحقیق کنید؟ چگونه یک داستان را برای به حداکثر رساندن تأثیرگذاری اش بنویسید؟ بزرگترین اشتباهاتی که باید از آن ها اجتناب کنید چیست؟ چگونه نوشته های خود را از خوب به عالی تبدیل کنید؟ برترین راه برای کار کردن و تعامل با سردبیران و متخصصان حوزه سفر چیست؟ آیا واقعاً می توانید به عنوان یک سفرنامه نویس امرار معاش کنید؟ آیا همه چیز همانقدر خوب است که از دور به نظر می رسد؟
نقد و آنالیز کتاب چگونه سفرنویس شویم
برای آغاز کار در حوزه سفرنویسی یک توصیه مهم و اساسی برای شما دارم: فعلا تا رسیدن به جایگاه و ثبات شغلی در این حرفه شغل ثابت خودتان را رها نکنید. احتمالا می پرسید چرا؟
به این علت که آنالیز های کلی نشان می دهد روزنامه ها و مجلات هنوز هم رسانه های با دوام و مجذوب کنندهی هستند، اما نسبت به گذشته در تیراژ کمتری منتشر می شوند، بنابراین سیر نزولی برای کاهش تعداد جایگاه های مقاله ها شدیدتر از همواره است. از سوی دیگر، با تکامل و رشد اینترنت، خوانندگان، مسافران، ارائه دهندگان خدمات مسافرتی، تبلیغ نمایندگان، حامیان مالی و سازندگان ابزار فناوری نیز رشد و تکامل داشته اند و مجموع این تحولات فرصت های آنلاین بیشتری را برای سفرنامه نویسان ایجاد نموده است.
بنابراین همه اینها برای سفرنامه نویسان احتمالی چه معنایی دارد؟ این بدان معنی است که راه های بیشتری برای انتشار سفرنامه هایتان نسبت به قبل وجود دارد. بعلاوه به این معنی است که راه های بیشتری برای کسب عایدی نسبت به قبل وجود دارد. و مجموع این دو به این معنی است که افراد بیشتری نسبت به گذشته کوشش می نمایند از سفرنامه نویسی عایدی کسب نمایند. حقیقت حاصل این است: افراد بیشتری نسبت به قبل در تاریخ سفرنامه نویسی عایدی کمتری کسب می نمایند.
اما بیایید روی نکات مثبت تمرکز کنیم و در خصوص کارهایی که می توانید انجام دهید تا شانس خود را برای تبدیل شدن به یک سفرنامه نویس حرفه ای به حداکثر برسانید صحبت کنیم.
1- یک نمونه کار آنلاین برای خودتان ایجاد کنید
اگر می خواهید خود را به عنوان یک سفرنامه نویس معرفی کنید، ایجاد حداقل یک وب سایت از نمونه کارهایتان، یا حداقل یک وبلاگ، امری لازم است: این وب سایت یک بیلبورد دیجیتالی است که در آن می توانید زندگی نامه، گزارش سفرهای گذشته و آینده و فیدهای رسانه های اجتماعی خود را ارائه دهید. جایی که می توانید آغاز به نمایش مقالات، عکس ها و ویدیوهای خود کنید. در دنیای پر ازدحام تولیدنمایندگان محتوای سفر، این سایت، درگاه چندرسانه ای شما برای خوانندگان، بینندگان و ویراستارانی است که می خواهید به آن ها دسترسی پیدا کنید. بنابراین، پلت فرم نمونه کارها خود را هم اکنون بسازید!
2- روی یک حوزه خاص کار کنید
با وجود هزاران نویسنده مختلف و متنوع که در فضای وبلاگی فعالیت می نمایند، باید خود را از جمعیت کلی سفرنامه نویسان جدا کنید. مقصد، فعالیت یا موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و مختص خود شما است. تخصص خود را در این زمینه افزایش دهید و اطلاعات خود را بر مبنای سبک شخصی خودتان با دقت و اشتیاق به اشتراک بگذارید. در خصوص سفرنامه های خودتان در فیس بوک و توییتر مطالبی پست کنید، درباره آن ها پست های وبلاگی بنویسید، در دیگر شبکه های اجتماعی و انجمن ها (فروم ها) و سرویس های چت های آنلاین نظرات خود را بیان کنید. این کار را با حوصله انجام دهید. در این صورت در طول زمان ممکن است به یک مرجع پیشرو در این حوزه تبدیل شوید. این مسأله می تواند خوانندگان شما را افزایش دهد و حتی توجه رسانه های بزرگتر را به شما جلب کند که ممکن است شما را به عنوان یک متخصص فرا بخوانند و بنابراین شما و سایت شما بیشتر دیده شوید.
3- از کم آغاز کنید، اما رشد را از قلم نیاندازید
همانطور که ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، همانطور که تمرکز بر محتوای خود منطقی است، بعلاوه منطقی است که بر هر کوشش اولیه ای که الهام گرفته اید برای انتشار وبلاگ فراتر از خودتان تمرکز کنید.
آیا می خواهید نام خود را در قالب یک اثر چاپ شده ببینید؟ اگر شهر شما یک روزنامه محلی دارد، چند داستان را برای سردبیر آن روزنامه بفرستید. اگر وب سایتی را پیدا نموده اید که به طور خاص برای شما مجذوب کننده است و آن را تحسین می کنید، با سردبیر یا مدیر محتوای آن تماس بگیرید تا ببینید آیا ممکن است محتوایی را در خصوص موضوعی که به تخصص خاص شما احتیاج دارد، ارائه دهید. اگر مجله ای وجود دارد که موضوع مورد علاقه تان را پوشش می دهد، آثار مربوطه منتشر شده در مجله را مطالعه کنید و یک یا دو داستان را برای سردبیر آن بخش ارسال کنید. هدف نهایی شما ایجاد رابطه با یک ویراستار یا سردبیر است که به شما یک خروجی منظم برای آثار نوشتاریتان بدهد و البته یک سکوی پرش بالقوه برای دنیایی فراتر.
4- شبکه آنلاین و آفلاین
همانطور که در توصیه شماره 2 ذکر شد، ارتباطات خود را به وسیله رسانه های اجتماعی، وب سایت های دیگر و مکالمات آنلاین پرورش دهید. همین کار را به صورت آفلاین نیز انجام دهید: در جلسات، کارگاه ها و کنفرانس ها شرکت کنید. همایش هایی که برای نویسندگان و وبلاگ نویسان حوزه سفرنویسی برگزار می گردد، گردهمایی های سالانه چند روزه و کنفرانس نویسندگان و عکاسان مسافرتی مکان های عالی برای دیدار با اعضای هم تخصص شما است. در واقع فرصتی برای یادگیری اطلاعات ارزشمند و کشف مسیرهای تازه.
5- موقع نگارش، از هدف خود مطلع باشید
در طول حدود 40 سال ویرایش انواع سفرنامه، بزرگترین اشتباهی که من دیده ام نویسندگان مرتکب می شوند اشتباهی هست که انگار همواره و به وسیله همه تکرار می گردد: نویسنده ها غالبا نمی دانند چه چیزی را می خواهند در قالب اثرشان بیان نمایند، بنابراین نمی توانند آن را با مخاطب به اشتراک بگذارند. وقتی می نشینید تا خاطرات و داستانهای خود را از مسیر بنویسید، از خود بپرسید: می خواهم خواننده از این نوشته ها چه چیزی بیاموزد؟ برداشت مخاطب قرار است چه باشد؟ سپس یک متن هدفمند و دقیق بنویسید که قدم به قدم به آن هدف نهایی شما از خلق اثر منتهی گردد. در واقع اگر این کار را انجام دهید، یک جهش قابل توجهی در مسیر سفرنامه نویسی خواهید داشت.
گزیده ای از کتاب چگونه سفرنویس شویم
متعجب خواهید شد اگر بدانید چه تعداد نویسنده، حتی بسیاری از زبده ترین آن ها در داستان هایشان از زمان های اشتباه افعال استفاده می نمایند. مگر اینکه این کار را از روی عمد انجام دهید و مطمئن باشید که بر روی آن کنترل دارید. به هر حال، نباید داستان خود را با زمان حال آغاز کنید و سپس بروید سراغ زمان گذشته، دوباره به زمان حال برگردید و به زمان گذشته. ممکن است فکر کنید این موضوع بدیهی است، اما دفعه بعد که داستان سفری را می نویسید مراقب زمان ها باشید. دوباره آن را با دقت بخوانید و ببینید آیا در بعضی نقاط در کاربرد زمان افعال بی دقتی نموده اید یا نه.
نوشتن افعال به زمان حال اخیرا بسیار متداول شده است و اکثرا به خاطر شیوه نوشتاری اینترنتی است که بسیار مورد تشویق و توجه قرار گرفته است. به هر حال، رسانه هایی که همزمان خبررسانی می نمایند، از افعال زمان حال استفاده می نمایند. اما نوشتن به زمان حال مسائل خودش را دارد. به عنوان راوی قصه، دقیقا نمی دانید پس از خواندن مطلب به طور هم زمان چه حسی به خواننده منتقل می گردد. احتمالا نمی توانید متوجه شوید که در روز بعد از روزی که شما موردی را تشریح نموده اید چه اتفاقی می افتد و احتیاج است توجهی ویژه داشته باشید و اجازه ندهید که آن بخش دانسته های شما به هیچ وجه روایت را تحت تاثیر قرار ندهد. باید نکاتی را که در لحظه توصیف فراموش نموده اید، دوباره خلق کنید و هرگز بیش تر از دانسته هایتان در ان لحظه نگویید. نوشتن افعال به زمان گذشته از سویی دیگر به شما آزادی می دهد. از قبل می دانستید در خاتمه سفر چه رخ داده است، بنابراین این مدل نوشتن انتخاب طبیعی تر است. اما به خودتان بستگی دارد، فقط مطمئن باشید در نوشته های شما ثبات وجود دارد و انتخابتان تحت کنترل شما است. اگر این گونه نباشد خواننده شما را دنبال نمی نماید و مطالبتان چاپ نخواهد شد.
منبع: دیجیکالا مگ