چرا سگ ها سرشان را کج می نمایند؟

به گزارش انوار بلاگ، کج کردن سر در سگ ها یکی از رفتارهای نسبتاً رایج در پاسخ به دستورات انسان هاست، اما اکنون تحقیق جدیدی بیان می نماید که این رفتار می تواند ناشی از سردرگمی حیوان باشد و شاید به سگ ها در به یادآوردن موارد مختلف، یاری کند.

چرا سگ ها سرشان را کج می نمایند؟

به گزارش دیجیاتو، پژوهشگران دانشگاه اوتووش لوراند مجارستان در تحقیقی، 40 ویدیو از سگ های متفاوت را در هنگام دریافت دستور از صاحبان خود برای یافتن یک اسباب بازی خاص، آنالیز کردند. آن ها متوجه شدند که هر 40 سگ پس از شنیدن نام اسباب بازی، اقدام به کج کردن سر خود می نمایند. پژوهش های بعدی نشان داد که سگ هایی که با موفقیت توانستند اسباب بازی خود را پیدا نمایند، 43 درصد از مواقع اقدام به بروز چنین رفتاری نموده اند؛ درحالی که نرخ آن در سگ های ناکام تنها 2 درصد بوده است.

محقق اصلی این پژوهش اشاره دارد که نمی توان رفتار کج کردن سر را تنها محدود به سگ های باهوش دانست و احتمالاً انجام آن به وسیله سگ های عادی نیز وجود دارد. بااین حال باید اشاره نمود که در آزمون مذکور، در اغلب موارد تنها سگ های باهوش اقدام به بروز رفتار گفته شده کردند. پژوهشگران در نتیجه گیری خود اعلام کردند که این رفتار می تواند در هنگام روبرو شدن با صدای جالب یا سردرگم نماینده در سگ ها بروز پیدا کند.

اگرچه ممکن است سگ ها در موقعیت های متفاوت دیگری هم سر خود را کج نمایند؛ اما به نظر می رسد در بیشتر مواقع، پاسخی به صدای مرتبط با آن ها باشد. محققان عقیده دارند که کج کردن سر در سگ ها ارتباط نزدیکی با درک اصوات دارد و می تواند نشانه ای از گوش دادن دقیق تر به صداها باشد. در سوی دیگر امکان دارد که ارتباط نزدیکی هم با پردازش محرک های صوتی آشنا داشته باشد. بعلاوه اشاره شده است که معمولاً سگ ها سر خود را در یک جهت خاص کج می نمایند و این رفتار در طی چندین ماه برگزاری آزمون های رفتاری گوناگون، ثابت به جای مانده است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 اسفند 1401 بروزرسانی: 29 اسفند 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 17776

به "چرا سگ ها سرشان را کج می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سگ ها سرشان را کج می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید