واکسن های کرونای مبتنی بر mRNA خطرناکند؟

به گزارش انوار بلاگ، تهران (پانا) - در پی بروز شایعاتی مبنی بر خطرناک بودن تزریق واکسن های مبتنی برmRNA ، محققان با آنالیز سوابق سلامتی شش میلیون و 200 هزار نفر که دو دوز از این واکسن ها را دریافت نموده اند هیچ عارضه جدی مشاهده نکردند.

واکسن های کرونای مبتنی بر mRNA خطرناکند؟

به گزارش آخرین خبر، اولین یافته های جامع مربوط به مرکز اطلاعات ایمنی واکسن (VSD) که پفراینده 12 میلیون بیمار را مورد آنالیز قرار داد، تایید می نماید که واکسن های کرونای مبتنی بر mRNA هیچ عارضه جدی روی سلامتی افراد ایجاد نمی نماید. این تحقیقات به وسیله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) پشتیبانی شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیله این مرکز مورد تایید بوده و اطمینان بخش خوانده شده است.

دکتر نیکولا کلاین (Nicola Klein) از پژوهشگران اصلی این پروژه تحقیقاتی در رابطه با این مسئله، چنین توضیح داد: دنیا برای انتها دادن به همه گیری کووید 19 به واکسن های ایمن و موثر متکی است. پیوند ایمنی واکسن به طور ایده آل برای انجام این نظارت مهم، مناسب است و ما همچنان بر ایمنی همه واکسن هایی که از ابتلا به کووید 19 محافظت می نمایند، نظارت می کنیم.

این مطالعه یافته ها را از اواسط دسامبر سال 2020 (آذرماه 1399) تا 26 ژوئن 202 1 (تیرماه 1400) گزارش کرد. بعضی از یافته های اولیه قبلاً خلاصه شده و در جلسات عمومی کمیته مشورتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در زمینه اقدامات ایمن سازی نظارت بر واکسن های ساخته شده مبتنی برmRNA از جمله فایزر و مدرنا گزارش شده بود.

پژوهشگران تأثیر جدی و خاص این واکسن ها را در میان همه افراد واکسینه شده در سه هفته اول پس از تلقیح را با افراد مشابه در سه تا شش هفته پس از واکسیناسیون mRNA مقایسه کردند.به گزارش سیناپرس، تعداد کل افراد مورد آنالیز نهاده شده، شش میلیون و 200 هزار نفر برای اولین دوز واکسن mRNA و 5 میلیون و 700 نفر برای دوز دوم بود.

این طرح به منظور مقایسه بیمارانی که تا حد امکان شبیه یکدیگر هستند انجام شد تا تعداد عواملی را که می تواند نتایج را پیچیده کند، کاهش دهد. ضمناً محققان یک گروه مقایسه ای از بیماران واکسینه نشده را در یک تجزیه و تحلیل تکمیلی اضافه کردند.

محققان 23 اثر بالقوه بر سلامت را که در مطالعات قبلی واکسن گنجانده شده بودند و به اسم تأثیر نگران نماینده کووید 19 در آزمایش های بالینی واکسن کووید 19 مورد توجه نهاده شدند و یا مواردی که در افراد واکسینه شده افزایش پیدا نموده بود را انتخاب کردند.

نتایج ردیابی شده شامل اختلالات عصبی مانند انسفالیت و میلیت، تشنج و سندرم گیلن باره، مسائل قلبی عروقی مانند انفارکتوس حاد میوکارد، سکته مغزی و آمبولی ریه و موارد دیگر مانند فلج بل، آپاندیسیت، آنافیلاکسی و سندرم التهابی چند سیستم بود.

در این پروژه تحقیقاتی، سوابق پزشکی بیماران به صورت الکترونیکی مورد آنالیز نهاده شد و تحلیلگران برای آنالیز مشکل پزشکی و ارزیابی اینکه آیا این بیماری قبل یا بعد از واکسیناسیون آغاز شده است، آنالیز نتایج مربوط به سلامت را انجام دادند.

در ادامه محققان مرکز اطلاعات ایمنی واکسن از تجزیه و تحلیل آماری برای تعیین اینکه آیا تعداد حوادث بیش از یک آستانه تعیین است یا اخطار و راهنما بوده، استفاده کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که هیچ یک از پیامدهای بهداشتی مورد نظر به مرحله اخطار نرسیده، اگرچه به نظر می رسد بعضی از نتایج به علت تعداد کم موارد، دقیق نبوده است. محققان تاکید کردند که نظارت بر ایمنی اطلاعات ایمنی واکسن در حال اجرا است تا دقت برآورد این نتایج افزایش پیدا کند.

پژوهشگران یافته های خود را در خصوص موارد تایید شده میوکاردیت و پریکاردیت در بین افراد جوان به طور جدی دنبال کردند، زیرا این امر به یک نگرانی گسترده در بسیاری از منطقه ها دنیا تبدیل شده است.

لازم به ذکر است در فرایند آنالیز اطلاعات ایمنی واکسن، پژوهشگران 34 مورد از این اختلالات را در بیماران 12 تا 39 ساله شناسایی کردند که 85 درصد از آنها مرد و 82 درصد افرادی بودند که به طور مبه وسیله یک روز در بیمارستان بستری شدند و تقریباً همه آنها تا زمان آنالیز نهایی این تحقیق، بهبود پیدا کردند.

محققان در ادامه مطالعات خود محاسبه کردند که در میان بیماران 12 تا 39 ساله، 6 و سه دهم مورد اضافی از میوکاردیت در هر میلیون دوز در هفته اول پس از واکسیناسیون وجود دارد. تحقیقات دیگر خطر میوکاردیت ناشی از ابتلا به کووید 19 را به اندازه قابل توجهی بیشتر از خطر تزریق واکسن محاسبه نموده اند. به گزارش سیناپرس، در نتیجه این آنالیز ها اعلام شد که واکسیناسیون برترین راه برای محافظت از خود و عزیزان در برابر ویروسی است که جان میلیون ها نفر را گرفته است.

مرکز اطلاعات ایمنی واکسن در نظر دارد تا این تجزیه و تحلیل را به مدت حداقل دو سال ادامه دهد. توضیح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله JAMA منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10746

به "واکسن های کرونای مبتنی بر mRNA خطرناکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن های کرونای مبتنی بر mRNA خطرناکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید