وام کرونا با خط فقر 4 میلیون فاصله دارد ، کاهش ساعات اداری مسئله ای را حل نمی کند

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران: یک کارشناس مالی معتقد است که وام یک میلیونی از محل یارانه برای کسانی که معیشت آن ها در خطر قرار گرفته برطرف احتیاج نمی کند زیرا، خط فقر در کلان شهرها معادل 5 میلیون تومان و در سایر شهرها بالای 1 تا 3 میلیون تومان است. البته طبق گفته این اقتصاددان دولت در شرایط شیوع کرونا باید هزینه های جاری خود را کاهش دهد و محل بودجه عمرانی امسال را برای 2 تا 3 ماه به تعویق بیاندازد.

وام کرونا با خط فقر 4 میلیون فاصله دارد ، کاهش ساعات اداری مسئله ای را حل نمی کند

به گزارش خبرنگاران حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با ایسنا، درباره تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد، شرح داد: شیوع کرونا ویروس بر همه ابعاد مالی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و...کشورهای درگیر این ویروس تاثیر می گذارد که بعضی از این تاثیرات بلافاصله، کوتاه مدت یا میان مدت هستند. هنوز اقتصاد دنیا به آن سطح از توانایی نرسیده که بتواند میزان خساراتی که از این ویروس دیده را به صورت دقیق آنالیز کند و در حال حاضر اغلب طرح ها مبتنی بر پیش بینی ها و محاسبات ساده است.

وی افزود: شغل هایی که درآمدهای روزانه داشتند و چون اکثریت صاحبان این مشاغل مشمول بیمه نیستند، این ویروس بیشتر از همه به این قشر آسیب جدی وارد نموده است. در مرحله بعدی این آسیب ها متوجه افرادی می گردد که صاحب مغازه بودند و کارگران این مشاغل هم به طیف دسته اول اضافه شده که در پی این ویروس میزان بیکاری افزایش پیدا نموده است.

ایجاد شغل جدید برای افراد شغل از دست داده کرونایی

به گفته این کارشناس مالی برای این نوع بحران ها یک برنامه استراتژیک آماده نیست و مردمی که باید در این شرایط در راستای آن برنامه عمل نمایند، اطلاعاتی ندارند. باید یک سازوکاری تعبیه گردد که اگر افرادی شغل خود را در این شرایط از دست می دهند، شغل های جدیدی برای آن ها ایجاد گردد.

سلامت مردم و حفظ آن؛ اولویت اول تصمیم گیران باشد

در ادامه مستخدمین حسینی با تاکید براینکه اقتصاد باید اولویت دوم دولت باشد و اولویت اول سلامت مردم و حفظ آن باشد، گفت: اگر سلامت جامعه در خطر باشد، فعالیت مالی هم بی معنا خواهد بود. جامعه ای که از عدم سلامت رنج می برد، فعالیت مالی در آن جامعه به درستی انجام نمی گردد. حفظ سلامت جامعه باید در قبال پشتیبانی از دست دادن بعضی کارها و درآمدها باشد.

وی با اشاره به تمهیدات و حمایت های دیگر کشورهای درگیر این ویروس از فعالیت های مالی متضرر شده، اظهار کرد: در کشور ما رقمی که برای مبارزه با پیامدهای مالی کرونا درنظر گرفته شده، 2 دهم درصد است و شاخص کشور ما در این زمینه نسبت به کشورهای دیگر و فراوری ناخالص داخلی پایین ترین است. با توجه به یک میلیون وامی که از محل یارانه پرداخت خواهد شد، حداقل خط فقر در شهرهای کلانی همچون تهران معادل 5 میلیون تومان است. اگر این خط فقر را در سایر استان ها در نظر بگیریم، خط فقر در هیچ کدام از این استان ها یک میلیون تومان نیست و بالای یک میلیون تا سه میلیون تومان است.

حذف نگرانی از تورم در حمایت های مالی

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به تورم، آیا این وام یک میلیونی برای کسانی که معیشت آن ها در خطر است، می تواند برطرف احتیاج کند؟ در شرایطی که ویروسی کشنده در کشور شیوع پیدا نموده، نباید در اقدامات برای مقابله با پیامدهای مالی به این توجه کرد که بر اثر آن تورم ایجاد می گردد یا خیر، یا پایه پولی بانک مرکزی افزایش پیدا می نماید یا خیر. در این مرحله باید سلامت جامعه در اولویت تمام تصمیم گیری ها باشد. محاسبات ایجاد تورم به وسیله حمایت های مالی کنار گذاشته گردد زیرا، این تورم موقتی است و تورم بدون حضور ویروس کرونا معادل 41.2 درصد شده است.

وی با بیان اینکه کرونا تنها بر بعد مالی کشورهای درگیر تاثیر نمی گذارد بلکه بر تمام ابعاد یک جامعه تاثیر می گذارد، افزود: مهلت یک تا سه ماهه برای چک های فعالان مالی، گره گشا نیست. از ابتدای شیوع این ویروس، جمعی از اقتصاددانان پیشنهاد دادند که شورایی متشکل از نمایندگان بخش خصوصی، کارگران، کارفرمایان، اساتید دانشگاه، دولت و قوه قضائیه برای پیامدهای مالی کرونا شکل بگیرد تا جهت گیری مالی از این طریق معین گردد که این شورا به این صورت شکل نگرفت.

کاهش ساعات اداری مسئله ای را حل نمی نماید

معاون وزیر اسبق اقتصاد، اظهار داشت: با کاهش ساعت کاری مسئله ای حل نمی گردد. مراجعان بانکی طبق همان ساعت معین شده و شیفت بندی شده در بانک حضور پیدا می نمایند و کاهش ساعات کار یا حضور شیفتی، تاثیری در کاهش حضور مردم نخواهد داشت. زمینه های دورکاری باید از قبل فراهم و تست می شد. دولت و مجلس از شیوع کرونا به عنوان یک فرصت استفاده نمایند و تغییراتی در ساختار مالی کشور ایجاد نمایند و اصلاحات لازم را انجام دهند.

به گفته این کارشناس مالی خسارت هایی بر اثر شیوع کرونا ایجاد می گردد که بر صنعت بیمه هم تاثیر خواهد گذاشت و نوع بیمه ها را تغییر خواهد داد و فعالیت های جدیدی برای بیمه شکل می گیرد و بیمه شدن بیماری های خاصی همچون کرونا را فراهم می نماید که بیمه مرکزی باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهد.

مالیات ها اقساطی پرداخت شوند

این اقتصاددان درباره امهال های مالیاتی که برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا انجام شده، شرح داد: برای فعالیت مالی که در اسفند ماه تعطیل شده، نباید مالیات را برمبنای 12 ماه محاسبه کرد و باید برای زمان هایی که فعالیت مالی انجام شده، مالیات درنظر گرفته گردد. همچنین، پرداخت های مالیاتی در همین زمان ها را هم باید به صورت اقساطی در نظر بگیرند. بیمه هایی که دهم هر ماه باید پرداخت شوند را به تعویق بیندازند. این حمایت ها باید به صورت جامع صورت بگیرد، زیرا بعضی گزارش ها از بانک ها نشان داده شده که بازپرداخت اقساط وام ها را به تعویق نمی اندازند.

تعویق دو تا سه ماهه در اجرای بودجه عمرانی امسال

وی ادامه داد: دولت در هزینه های جاری صرفه جویی کند و با توجه به این شرایط برای محل بودجه عمرانی که 70 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده؛ تعویق دو تا سه ماهه درنظر بگیرد. درست است که این اقدامات بر اقتصاد تاثیر می گذارد اما اولویت دولت باید سلامت مردم باشد تا آن ها بتوانند کار نمایند و فراوری ناخالص داخلی را افزایش بدهند.

به گفته مستخدمین حسینی پس اندازهای کسانی که درآمد ثابت دارند، با کاهش دید و بازدیدها و هزینه هایی که بیرون از خانه رفتن در پی داشت، افزایش پیدا نموده است. در نتیجه، شیوع کرونا مصرف در جامعه را به جز برای برطرف احتیاجات روزمره کاهش داده است.

این کارشناس مالی در خاتمه سخنانش با اشاره به هجوم مردم کشورهای درگیر این ویروس برای خرید مایحتاج به مراکز خرید، گفت: در کشور ما عادت فریز کردن و نگهداری طولانی مواد غذایی وجود دارد که این امر، باعث شد تا مردم به مراکز خرید هجوم نیاورند و کمتر خرید نمایند درحالیکه کشورهای دیگر فرهنگ خرید روزانه دارند و در این شرایط، به مراکز خرید هجوم آوردند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3919

به "وام کرونا با خط فقر 4 میلیون فاصله دارد ، کاهش ساعات اداری مسئله ای را حل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام کرونا با خط فقر 4 میلیون فاصله دارد ، کاهش ساعات اداری مسئله ای را حل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید