مقایسه عملکرد خبرنگاران در سال های 1398 و 1399
به گزارش انوار بلاگ، به نقل از تکراسا؛ در سال 1398 خبرنگاران برای اولین بار تصمیم گرفت گزارش جامعی از فعالیت های سالانه اش را به صورت عمومی منتشر کند و پس از آن گزارش های متعددی از گروه خبرنگاران منتشر شد.
به همین خاطر در تیر ماه 1400 خبرنگاران گزارش سال 1399 را به صورت عمومی منتشر کرد. این گزارش شامل 7 فصل مجزا است که در آن پس از مرور کلی شرایط خبرنگاران در سال 1399، رفتار و بازخورد کاربران، شرایط بازارگاه خبرنگاران، فناوری ها، مقدار جست وجو و فروش کالاها و برندها و در سرانجام فعالیت های هم راستا با مسئولیت اجتماعی این شرکت مورد آنالیز قرار گرفته است.
در این مقاله قصد داریم در خصوص گزارش سال 1399 خبرنگاران و تغییرات این شرکت نسبت به سال 1398 بپردازیم.
گروه خبرنگاران
طبق گزارش سال های 1398 و 1399 خبرنگاران، به نظر می رسد تمرکز گروه خبرنگاران روی بسترهای فروش در سال 1399 بیشتر از گذشته شده است. دو نمونه از بسترهای تازه فروش گروه خبرنگاران، بسترهای پیندو و خبرنگاران جت است. محصول خبرنگاران جت که به صورت آزمایشی در سال 1400 راه اندازی شده است، در کمتر از 45 دقیقه محصولات سوپرمارکتی را به دست مشتریان می رساند. بعلاوه پیندو به اسم بستر C2C برای ثبت آگهی خریدوفروش توانسته در کمتر از 9 ماه 50 هزار نصب از کافه بازار بگیرد.
دیجی اکسپرس هم یکی دیگر از مهم ترین تغییرات خبرنگاران است. دیجی اکسپرس به اسم بازوی لجستیک در سال 1399 به خبرنگاران اضافه شده است و توانسته از پاییز 1399 بیش از 10 میلیون کالا را جمع آوری و تحویل دهد.
موقعیت خرده فروشی آنلاین در دنیا و ایران
با همه گیری بیماری کرونا در تمام کشورهای دنیا تغییراتی در الگوی خرید افراد به وجود آمده است. این اتفاق منجر به رشد خرده فروشی های آنلاین در بیشتر کشورهای دنیا شده است.
رشد خرده فروشی های کشور چین در یک سال اخیر بسیار چشم گیر است. تعداد خرده فروشی های چین طی یک سال اخیر 19٪ افزایش یافته است. بعلاوه سهم خرده فروشی های آنلاین کشور ترکیه هم قابل توجه است. بیش از 8٪ خرده فروشی های این کشور آنلاین هستند.
در سال 1399، 3/2٪ از خرده فروشی های ایران بر بستر اینترنت فعالیت می کردند و باقی خرده فروشی ها آفلاین بودند. سهم خرده فروشی آنلاین در ایران نسبت به کشور ترکیه و چین بسیار پایین تر است و فرصت بالایی برای رشد در این صنعت در کشور پیش بینی می گردد.
سهم خرده فروشی آنلاین در ایران برای سال 1398، 2٪ بوده است و تا سرانجامی سال 1399، 60٪ رشد داشته است. طی سال 1399 بیش از 18 هزار فروشگاه آنلاین توانسته اند نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) را از وزارت صمت دریافت نمایند. یکی از تأثیرات کرونا تحول در صنعت دیجیتال کشور و افزایش تمایل مردم به خرید آنلاین و در نتیجه افزایش تعداد خرده فروشی های آنلاین طی 2 سال گذشته بوده است.
مهم ترین تفاوت میان خرده فروشی های فعال در شبکه های اجتماعی و بسترهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، نظارت قانون گذاران روی بسترهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی است. به نظر می رسد به همین علت است که تنوع محصولاتی مانند پوشاک در شبکه های اجتماعی بیشتر از بسترهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی است.
نگاه کلی به خبرنگاران از سال 1398 تا 1399
در یک سال گذشته بازدید سایت و اپلیکیشن خبرنگاران ماهانه 4 میلیون افزایش داشته است که به معنای افزایش تمایل به خرید غیرحضوری و اطلاع از قیمت ها به علت کاهش رفت وآمد افراد به خارج منزل است. به نظر می رسد این افزایش تعداد مشتریان منجر به افزایش تعداد فروشندگان و تنوع بیشتر محصولات در بستر خبرنگاران شده است. بعلاوه طی 1 سال اخیر بیش از 2/5 میلیون کالای تازه به خبرنگاران اضافه شده است.
نیروی انسانی؛ رشد 2 برابری
با توجه به افزایش حجم سفارش ها طی یک سال گذشته، خبرنگاران توانسته بیش از 4000 کارمند مستقیم در سال استخدام کند و تعداد کارمندان خود را به 2 برابر سال گذشته برساند. بعلاوه بیش از 30 اسم شغلی به این مجموعه اضافه شده است. با توجه به گزارش سرمایه انسانی خبرنگاران تا سرانجامی پاییز 1399، 77٪ از کل کارمندان خبرنگاران در تیم عملیات مشغول بودند.
ارزش خالص کالای فروخته شده؛ رشد در اثر تورم و بازارگاه
میانگین رشد ارزش خالص کالاهای فروخته شده (NMV) خبرنگاران تا سال 1398، 112٪ بوده است؛ ولی تا سرانجامی سال 1399 ارزش خالص کالای فروخته شده 151٪ رشد نموده است.
علت اصلی این رشد چشم گیر می تواند تمرکز خبرنگاران بر بازارگاه (Marketplace) شدن طی چند سال اخیر است. از طرفی تورم سال اخیر تأثیر بسزایی روی قیمت کالاها گذاشته و باعث رشد ارزش خالص کالای فروخته شده خبرنگاران شده است.
سفارش بیشتر؛ مراکز زیرساختی بیشتر
تعداد مراکز زیرساختی خبرنگاران که شامل مراکز پردازش کالا، توزیع کالا، خدمات پس از فروش و جمع آوری کالاهای فروشندگان است، طی سال 1399 ارتقاء یافته است. تا سرانجامی سال 1399، 55 مرکز توزیع کالا و خدمات پس از فروش و 32 مرکز جمع آوری کالا در سراسر ایران برای پردازش مرسولات راه اندازی شده اند که با توجه به حجم بالای سفارشات توانایی پاسخگویی به احتیاج مشتریان را داشته باشند.
در تصویر زیر مراکز زیرساختی در شهر تهران با بیشترین سفارش میان شهرهای ایران دیده می گردد.
مراکز پردازش کالاهای سوپر مارکتی خبرنگاران در شهر تهران عمدتاً در نیمه بالای شهر تهران دیده می شوند. به نظر می رسد این چیدمان نشان از آن دارد که افراد ساکن در این منطقه ها بیشتر از دیگر منطقه ها خریدهای سوپر مارکتی خود را غیرحضوری انجام می دهند.
بعلاوه عمده مراکز توزیع کالا روی یک خط شرق تا غرب تهران چیده شده اند و یک مرکز توزیع هم در جنوب تهران واقع شده است. علت این چیدمان می تواند پوشش سراسری تمام شهر با حداقل هزینه و اتلاف وقت باشد.
انبارهای سیار جمع آوری کالاهای فروشندگان بیشتر در مرکز شهر واقع شده است. علت این نحوه توزیع می تواند نزدیکی به بازارهای عظیم در مرکز شهر تهران باشد تا از اتلاف وقت و سوخت جلوگیری کند.
بعلاوه مراکز حضوری تحویل سفارش و مرجوعی هم در مرکز تهران هستند که می تواند به علت دسترسی بهتر و بیشتر افراد به این منطقه ها از شهر باشد.
مشتریان؛ رشد در سراسر ایران
طی سال 1399 استقبال مردم تمام استان های سراسر ایران از خبرنگاران بیشتر شده است که نشان از افزایش تمایل به خرید غیرحضوری در همه گیری کرونا دارد.
طبق تصویر زیر مردم استان های تهران، البرز، قم و یزد بیشتر از سایر استان ها از خبرنگاران خرید می نمایند. بعلاوه به نظر می رسد با توجه به عدم وجود زیرساخت های مناسب در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان، مردم این استان ها کمتر از دیگر استان ها از خبرنگاران خرید می نمایند.
خبرنگاران به اسم یک بازارگاه
طی سال های اخیر خبرنگاران تبدیل به یک بازارگاه شده است که کسب وکارهای مختلف به وسیله این بستر کالاهای خود را می فروشند. در سال 1399 بیش از 150 هزار کسب وکار در خبرنگاران فعال بوده اند که به طور میانگین هر کسب وکار ماهانه 510 میلیون ریال فروش داشته است. تنها طی یک سال اخیر بیش از 91 هزار کسب وکار به این بستر افزوده شده اند. به عبارت دیگر تعداد کسب وکارها طی یک سال اخیر 150٪ رشد داشته است. بعلاوه مجموع فروش خبرنگاران به وسیله کسب وکارهای فعال بیش از 202٪ نسبت به سال 1398 افزایش یافته است.
به نظر می رسد با توجه به افزایش خرید غیرحضوری در دوران همه گیری کرونا و روی آوردن مردم به خرید آنلاین، کسب وکارها تمایل بیشتری برای استفاده از این بستر برای فروش بیشتر دارند. از این طریق هزینه تبلیغات و بازاریابی کسب وکارها کاهش می یابد و می توانند از پتانسیل خبرنگاران به اسم یک بستر با مشتری در سراسر ایران و بازدید بالا استفاده نمایند.
فناوری؛ تسهیلگر رشد خبرنگاران
در گزارش سال 1398 خبرنگاران به بخش های مختلفی از فناوری اشاره شده است؛ اما در گزارش 1399 فناوری های زیرساخت خبرنگاران جامع تر از گذشته آنالیز شده است. با توجه به فصل فناوری در گزارش 1399 به نظر می رسد مهم ترین اهداف استفاده از فناوری های مختلف در خبرنگاران توسعه محصول، تجربه کاربری بهتر، بهینه سازی عملیات پردازش محصول و هوشمندسازی لجستیک باشد.
طی یک سال گذشته خبرنگاران توانسته با به کارگیری کلان داده بعضی از خدمات خود را توسعه دهد. توان پاسخگویی خبرنگاران با توسعه سیستم متمرکز و جامع مرکز تماس در سال 1399 نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است. بعلاوه بیشتر از 300 هزار کاربر می توانند به صورت هم زمان از این بستر استفاده نمایند.
یکی دیگر از سیستم های پیشرفته خبرنگاران در سال 1399، سیستم قدردانی (Kudos) بوده است که با هدف بهبود فرهنگ سازمانی خبرنگاران راه اندازی شده است. در این سیستم کارمندان امکان قدردانی از تمام همکاران خود در خبرنگاران را دارند.
آینده چگونه رقم می خورد؟
در سال 1399 تعداد سفارشات و در نتیجه فروش، تعداد مراکز و نیروی انسانی خبرنگاران رشد قابل توجهی داشته است. به نظر می رسد طی 2 سال اخیر تمایل مردم به خرید غیرحضوری افزایش یافته است و افراد با هدف مبتلا نشدن به بیماری کرونا و آنالیز قیمت کالاها از خبرنگاران و دیگر خرده فروشی های آنلاین بیشتر از گذشته استفاده نموده اند. این اتفاق منجر به رشد کسب وکارهای آنلاین من جمله خبرنگاران شده است به طوری که حتی افرادی که ممکن بود طی سال های آینده به خرید غیرحضوری روی بیاورند با وجود کرونا زودتر این تغییر برایشان پیش آمد.
اما نکته حائز اهمیتی که تمامی کسب وکارهای اقتصاد دیجیتال باید به آن توجه نمایند اتمام همه گیری شیوع این بیماری در آینده نه چندان دور است. تیم تحقیق بازار تکراسا پیش بینی می نماید پس از اتمام همه گیری بیماری کرونا بعضی از مردم دوباره به خرید حضوری روی می آورند و احتمالاً نقش خرید غیرحضوری کم رنگ تر از شرایط فعلی گردد. اما در این میان بعضی با به دست آوردن یک تجربه کاربری مناسب همچنان از روش غیرحضوری برای خرید استفاده می نمایند و این بیماری تغییر عظیمی در سبک زندگی آن ها ایجاد نموده است.
به عبارت دیگر اقتصاد دیجیتال طی دوران همه گیری کرونا رشد بسیار زیادی داشته است و این رشد همچنان ادامه دارد؛ اما احتمال می رود پس از اتمام این دوران سرعت رشد آن کاهش یابد.
منبع: دیجیکالا مگ