همراهی عبدالناصر همتی با صاحبان فیش های نجومی، خاتمه نجومی بگیران چه شد؟

به گزارش انوار بلاگ، پس از رسوایی فیش حقوق های نجومی، محمد ابراهیم امین از ریاست بیمه مرکزی کنار رفته و عبدالناصر همتی مرد شماره یک این سازمان شد. اما بر خلاف انتظار مردم، مدیران نجومی بگیر بر مصدر امر حاضر و عبدالناصر همتی فارغ از این هیاهو، قید عزل مدیران نجومی بگیر را زده و به جای آن، چمدان به دست، به سفرهای خارج از کشور پرداخت.

همراهی عبدالناصر همتی با صاحبان فیش های نجومی، خاتمه نجومی بگیران چه شد؟

گروه مالی خبرنگاران- عارفه چلنگر؛ خاطره ای که از فکر مردم ایران پاک نمی گردد. اردیبهشت 1395 بود که با نامه اعتراضی جمعی از کارکنان بیمه مرکزی خطاب به رئیس جمهور، تصویر جدیدی از شکاف میان مدیران و طبقه فرودست سازمان ها به نمایش عایدی. ماجرای دریافت حقوق و مزایای افسانه ای تا مدت ها به اسم خبر داغ رسانه های داخل و خارج از کشور دست به دست می چرخید. دریافت حقوق نجومی هیات عامل، یکی از مهمترین بند های اشاره شده در نامه مذکور بوده که می گفت: از زمان ریاست محمد ابراهیم امین بر بیمه مرکزی، حقوق و مزایای هیات عامل به صورت نجومی افزایش یافته و حتی بخشی از حقوق ماهیانه اعضای هیات عامل که بیش از 200 میلیون ریال بوده خارج از فیش به آن ها پرداخت می گردد.

پس از آن در پی گزارش های واصله در خصوص فیش حقوقی بعضی از مدیران بیمه مرکزی با دستور وزیر امور مالی و دارایی، کمیته ویژه ای تشکیل و مامور آنالیز موضوع شد. کمیته با نشست های مختلف فیش ها و پرداخت های اجرا شده به کارکنان، مدیران و هیات عامل بیمه مرکزی را آنالیز نمود. اما در نهایت طبق گزارش این کمیته، آنچه در رسانه ها به اسم حقوق چند ده میلیون تومانی از آن یاد شده، برداشتی نادرست بوده و در تمام سال های 1392 تا کنون میانه پرداخت مدیران بیمه مرکزی رقمی معادل یک پنجم تا یک دهم مبلغی بوده که در فیش اسفندماه 1394 منظور شده است! هرچند که بر اساس گزارش این کمیته تخلفی محرز نشد، اما این ماجرا شروعی بود برای انتشار فیش حقوق های نجومی مدیران بانک ها و سازمان های دیگر که علت محکمی برای رد اظهارات این کمیته به حساب می آمد.

به هر روی گرد وغبار رسوایی فیش های حقوقی مدیران ارشد بیمه مرکزی پس از گذشت دو هفته فروکش کرد. محمد ابراهیم امین از جایگاه ریاست به زیر کشیده و عبدالناصر همتی، مرد شماره یک بانک ملی ساکن برج رومی خیابان ماندلا شد. تا آن موقع یکی از مقصران عظیم این اتفاق از جمع هیات عاملی بیمه مرکزی جدا شد، اما پنج عضو دیگر همچنان، با مشی سکوت، در مسند خود باقی ماندند و نسبت به بازگرداندن حداقل 200 میلیون تومان از وجوه غیرقانونی به حساب های مربوطه مبادرت ورزید.

پس از انتشار اخباری مشابه در بانک ها و سازمان های دیگر، با سرازیر شدن 4 مدیرعامل نظام بانکی به قربانگاه به علت فیش های نجومی، نظام بانکی نشان داد که با گشاده دستی بیشتری در برخورد با متخلفان حاضر در ساختار خود رفتار می نماید، موضوعی که در بیمه مرکزی به درستی رعایت نشد. حداقل انتظاری که در آن موقع از اعضای هیات عامل بیمه مرکزی می رفت، کناره گیری محترمانه از مسئولیت خویش بود تا لااقل اندکی از خشم افکار عمومی نسبت به این رفتار آن ها التیام یابد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی وقت هم، نتوانست تکلیف اعضای هیات عامل متخلف را روشن سازد و برای صنعت بیمه هم نسخه درمان گری ارائه نکرد، موضوعی که به راحتی از اذهان پاک نمی گردد. مدیران نجومی بگیر بر مسند قدرت حاضر و عبدالناصر همتی فارغ از این هیاهو، قید عزل مدیران نجومی بگیر را زده و به جای آن، چمدان به دست، به سفر های خارج از کشور پرداخت. در ظاهر، نیت او از انجام سفر های این چنینی و دیدار با مدیران فعال در عرصه بیمه بین الملل، آشنا کردن طرفین از قابلیت های موجود در کشور بوده، اما با توجه به حال و روز ناخوش صنعت بیمه در آن موقع، در لزوم وجود این سفر ها تردید ایجاد می گردد.

به طور کلی عملکرد عبدالناصر همتی در برخورد با نجومی بگیران و اصلاح شرایط بیمه مرکزی مورد رضایت مردم و کارشناسان مربوطه واقع نشد و این امر بیش از گذشته اعتبار نهاد ناظر، یعنی بیمه مرکزی را تضعیف کرد. با پشت سر گذاشتن رسوایی فیش های نجومی انتظار ایجاد یک تحول در این سیستم از عبدالناصر همتی شکل گرفته بود که متاسفانه به مقصد مشخصی نرسید. هر چند که در روز معارفه خود، به طعنه و با حالت شوخی گفت که با حقوق ناچیز رئیس کل، شبانه روز هم وقت بگذارد باز هم، همه مسائل صنعت بیمه حل نمی گردد!

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10072

به "همراهی عبدالناصر همتی با صاحبان فیش های نجومی، خاتمه نجومی بگیران چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراهی عبدالناصر همتی با صاحبان فیش های نجومی، خاتمه نجومی بگیران چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید