ملاک&zwnjهای عجیب انتخاب دستیار در فوتبال ایران: از رفت&zwnjوآمد خانوادگی تا تخصص در جوک و خاطره!

به گزارش انوار بلاگ، به نظر شما بهترین یاری مربی یا همان دستیار اول فوتبال ایران چه کسی است؟ بی تعارف در فوتبال ایران انتخاب دستیار یا یاری مربی معیار یا فاکتور تعیین و درستی ندارد. بیشتر سرمربیان لیگ فزونی یا رده های پایین تر فوتبال ایران ترجیح می دهند دستیاران خود را بر اساس رفاقت، دوستی یا رفت وآمد خانوادگی انتخاب نمایند.

ملاک&zwnjهای عجیب انتخاب دستیار در فوتبال ایران: از رفت&zwnjوآمد خانوادگی تا تخصص در جوک و خاطره!

هم اتاقی سابق و همکار فعلی

مربیان زیادی را می شناسیم که از میان همبازیان قدیمی خود افرادی را به عنوان دستیار انتخاب می نمایند که هم اتاقی دوران بازی آن ها بوده اند! برای این سرمربیان فرقی هم نمی کند طرف کلاس های مربیگری را به صورت اصولی پشت سر گذاشته یا از تجربه کافی برخوردار است یا نه؟ همین که هم اتاقی یا دوست صمیمی دوران فوتبال سرمربی باشد کافی است.

رفت وآمد خانوادگی دلیل انتخاب یاری مربی!

سرمربیانی در فوتبال کشورمان فعالیت می نمایند که دوستان خانوادگی خود را به عنوان یاری مربی انتخاب می نمایند. این قبیل مربیان رفیق بازی را به کار ترجیح داده و رفت وآمد خانوادگی با یک مربی یا پیشکسوت فوتبال را برای همکاری در یک تیم کافی می دانند!

دستیار نه، خوش سفر و بذله گو!

از این دو دسته جالب تر سرمربیانی هستند که افراد شوخ طبع و بذله گو را به عنوان دستیار خود برمی گزینند، چون در تمرینات، اردو ها و سفر های تیمی می توانند جناب سرمربی را با تعریف کردن جوک، لطیفه و خاطره سرگرم نمایند! بدیهی است چنین دستیارانی نه بار فنی دارند و نه حتی می توانند از لحاظ اخلاقی و مسائل فرهنگی یاری حال سرمربی باشند و تصور می نمایند وظیفه اصلی آن ها برای باقی ماندن در این عرصه فقط خنداندن و فراهم ساختن اسباب نشاط سرمربیان است!

هرچه شما بفرمایید قربان!

سرمربیان دیگری هم وجود دارند که برای خوشایند مدیرعامل یا مالک باشگاه و با سفارش یکی از این دو یا مدیران بالادستی دستیار به تیم اضافه می نمایند تا عمر سرمربیگری آن ها طولانی تر گردد. متأسفانه تعداد این قبیل سرمربیان به ویژه در تیم های خصوصی و صنعتی کم نیست. اما دسته دیگری از سرمربیان نیز با سفارش مقامات سیاسی یا ورزشی رده بالا یاری مربی می آورند تا بتوانند این ارتباط را همیشه حفظ نمایند.

انتخاب کبریت بی خطر!

گروهی نیز سیاست جالبی دارند و سعی می نمایند دستیارانی به کار گیرند که خطری متوجه آنان نگردد. به عبارت بهتر این قبیل از سرمربیان از افرادی به عنوان یاری مربی دعوت به کار می نمایند که نتوانند جای آن ها را در تیم بگیرند!

الگویی به نام گل محمدی

در این میان می توان به جرأت گفت یحیی گل محمدی یک استثناست. سرمربی زیرک و باهوش پرسپولیس در سال های گذشته همیشه دستیارانی کاربلد انتخاب نموده که هر یک به تنهایی سرمربیان پیروزی نیز نشان داده اند. به طور مثال می توان به مجتبی حسینی اشاره نمود که سال ها در صبای قم، همین پرسپولیس، ذوب آهن، تراکتور و نفت تهران همکاری پیروزیت آمیزی با یحیی گل محمدی داشت، یک همکاری پیروز که دو جام حذفی برای ذوبی ها و این دو به ارمغان آورد. همچنین ساکت الهامی که در پدیده دستیار گل محمدی بود و فصل گذشته تراکتور را به قهرمانی جام حذفی رساند. اما آنچه این بحث را به درازا می کشاند حمید مطهری است. کسی که به معنای واقعی دست یار یحیی گل محمدی است.

با افشین پیروانی صحبت می کردیم ضمن اشاره به زحمات یحیی گل محمدی و کادر فنی پرسپولیس از حمید مطهری گفت. اینکه بعضی اوقات یحیی و دستیارانش به ویژه حمید مطهری تا پاسی از شب و حتی ساعت 3 صبح کار می نمایند، فیلم می بینند، طراحی تمرین انجام می دهند و با یاری آنالیزور ها پرسپولیس را آماده و با شناخت بیشتر به مصاف حریفان می فرستند. حمید مطهری قبل و حین فصل جاری پیشنهاد سرمربیگری لیگ رجحان هم داشت، اما ترجیح داد بماند. امیدواریم اغلب سرمربیان لیگ رجحان در انتخاب دستیار دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهند و شایسته ها را وارد این عرصه نمایند.

منبع: خبرورزشی

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 7347

به "ملاک&zwnjهای عجیب انتخاب دستیار در فوتبال ایران: از رفت&zwnjوآمد خانوادگی تا تخصص در جوک و خاطره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاک&zwnjهای عجیب انتخاب دستیار در فوتبال ایران: از رفت&zwnjوآمد خانوادگی تا تخصص در جوک و خاطره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید