مجموع درآمد 600 اینفلونسر برتر اینستاگرام برابر با درآمد صداوسیما
به گزارش انوار بلاگ، این روز ها درحالی که حواشی پیرامون موضوع فیلترینگ اینستاگرام در حال اوج گیری است، آمار ها نشان می دهد که اکنون حدود یک میلیون صفحه فارسی به وسیله اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند. همچنین حداقل 200 هزار کسب و کار کوچک و متوسط و حدود 500 هزار کسب وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند.
آمار تجارت ایرانی در اینستاگرام
دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: درحالی این روز ها حواشی پیرامون موضوع فیلترینگ اینستاگرام درحال اوج گیری است که آمار ها نشان می دهند این شبکه اجتماعی یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین شبکه های اجتماعی در ایران است و درحال حاضر بیش از 47 میلیون کاربر فارسی زبان در بستر این شبکه فعالیت می نمایند. اما اهمیت این شبکه اجتماعی به همین جا ختم نمی گردد و آنالیز ها نشان می دهند تعداد زیادی از صفحات موجود در این شبکه، به فعالیت های تجاری اختصاص دارند و این صفحات تجاری عمدتا متعلق به کسب وکار های خانگی، بومی و غیررسمی هستند.
هرچند به دلیل تحریم ها این شبکه اجازه ایجاد صفحات تجاری خود را به کاربران و کسب وکار های ایرانی نمی دهد، اما فضای این بستر اجتماعی به تدریج به سمت یک بازارگاه عظیم برای کسب وکار های خرد و خانگی رفته به طوری که ارتزاق تعداد زیادی از خانوار ها حالا به وجود اینستاگرام وابسته است.
هفته گذشته وزیر ارتباطات بابت شکایت هایی برای فیلتر نشدن اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی به دادگاه فراخوانده شد و همین موضوع واکنش های گسترده ای را در اینترنت برانگیخت و حتی باعث واکنش هایی از برخی هواداران فیلترینگ شبکه های خارجی هم شد که اینستاگرام را به حیات اقتصادی کسب وکار های خانگی مرتبط می دانستند.
مرهم اینستاگرام بر کسب وکار های کرونازده
در حقیقت در چند سال اخیر، شبکه های اجتماعی در کنار اینکه بستری برای تبلیغات و اطلاع رسانی کسب وکار ها را فراهم نموده اند، خود نیز به زیرساختی برای اداره کسب وکار ها تبدیل شده اند؛ به بیان بهتر تعداد قابل توجهی از کاربرانی که درحال حاضر در اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند، هیچ مغازه یا فروشگاهی برای عرضه محصولات خود ندارند و فقط به وسیله صفحه کسب وکارشان در اینستاگرام، مشتری های خود را پیدا می نمایند و به وسیله همین صفحه خدمات یا محصولات خود را عرضه می نمایند.
شبکه های اجتماعی این امکان را به عموم افراد در جامعه داده اند تا حتی افرادی که در یک روستا زندگی می نمایند، بتوانند محصولاتشان را به متقاضیانی از سراسر کشور ارائه نمایند. شیوع بحران کرونا و تعطیلی های اجباری بسیاری از کسب وکارها، کاربرد تجاری این پلت فرم را پررنگ تر کرد و بسیاری از کسب وکار ها با افزایش تمرکزشان بر فعالیت در این شبکه، توانستند تا حدی ضربه اقتصادی کرونا به کسب وکارشان را جبران نمایند.
محسن فینی زاده، مدیر مرکز پژوهشی بتا که تحلیل هایی را با یاری داده های شبکه های اجتماعی ارائه می دهد در مصاحبه با دنیای اقتصاد می گوید: درحقیقت اینستاگرام و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی، سبب حذف هزینه هایی مانند اجاره مغازه یا فروشگاه، سرمایه گذاری کلان ابتدای کار و حتی حذف هزینه سربار و اقتصادیات و... شده اند. آنالیز های مرکز پژوهشی بتا نشان می دهد اکنون حدود یک میلیون صفحه به وسیله اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند؛ همچنین حداقل 200هزار کسب وکار عظیم و متوسط در اینستاگرام درحال فعالیتند که هر کدام از این صفحات، منبع درآمد ماهانه یک یا چند نفر است.
مدیر مرکز پژوهشی بتا تاکید می نماید، براساس آمار های استخراج شده از سوی این مرکز، حدود 500هزار کسب وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند که از این صفحات هم به عنوان بستری برای تبلیغ و هم برای ارتباط با مشتری و ارائه محصولات و فروش آن استفاده می نمایند.
آنچه تعیین است فضای پیش روی اینستاگرام نه فقط به عنوان یک شبکه سرگرم نماینده و تفریحی، بلکه به عنوان بستری برای انجام فعالیت های تجاری مطرح است؛ از آنجا که مرجعی قانونی و رسمی برای مدیریت مبادلات اجرا شده در اینستاگرام وجود ندارد، میزان گردش اقتصادی حاصل از مبادلات کالا و خدمات در این پلت فرم قابل محاسبه نیست.
با این حال، برآورد های مرکز پژوهشی بتا نشان می دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع رسانی توسط اینفلوئنسر های اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود 700 تا هزار میلیارد تومان است. به طوری که می توان گفت مجموع درآمد 600 اینفلونسر برتر اینستاگرام فارسی در یک سال چیزی در حدود درآمدی است که سازمان صداو سیما از تبلیغات به دست می آورد. هزینه متداول درج هر ویدئوی کمپین های تبلیغاتی شرکت های مختلف در صفحات اینفلوئنسر های اینستاگرام، مبلغی در حدود 5 تا 100میلیون است و هر کدام از اینفلوئنسر های اینستاگرام، روزانه تعداد قابل توجهی از چنین ویدئو ها و استوری های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می گذارند.
فینی زاده تاکید می نماید: در مجموع باید پذیرفت که اکنون اینستاگرام به یکی از بستر های اصلی فعالیت کسب وکار ها تبدیل شده و در دوره اخیر شیوع کرونا تا حد زیادی توانسته است جایگزین فروش در فروشگاه و مغازه گردد. از سوی دیگر مبالغی که برای تبلیغات در اینستاگرام صرف می گردد، رقم قابل توجهی است و با عظیم ترین درآمد های تبلیغاتی حال حاضر کشور قابل مقایسه است. وی می افزاید: این آمار ها اقتضا می نمایند که مسوولان این وجه از شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام را جدی بگیرند و تصمیمات کلان درباره فضای مجازی، مبتنی بر صندلی کنونی شبکه های اجتماعی در اقتصاد بومی و خرد گرفته گردد.
در زمان کرونا عمدتا فروشگاه ها و مغازه هایی که به دلیل تعطیلی های اجباری و قرنطینه، امکان ارائه خدمات و محصولات خود را به صورت حضوری نداشتند، از این بستر حداکثر استفاده را برده اند. کلمات به کار رفته توسط صفحات کسب وکار های فعال اینستاگرامی نشان می دهد مشاغلی همچون آرایشگاه ها، املاک، پوشاک، صنایع دستی، عکاسی و تصویربرداری و خدمات عمومی در میان فعالیت های اقتصادی که در این شبکه در جریان است، حضور پررنگ تری دارند. همچنین در حوزه آموزش نیز کسب وکار های متعددی توانسته اند با استفاده از ظرفیت لایو و IGTV اینستاگرام رشد قابل ملاحظه ای داشته باشند.
چند و، چون فعالیت کاربران فارسی زبان
براساس آمار های ارائه شده از سوی مرکز پژوهشی بتا، کاربران فارسی زبان در طول یک سال بیش از یک میلیارد محتوا روی اینستاگرام فراوری می نمایند. از مجموع حساب های کاربری فارسی زبان این شبکه، بیش از 50 پیج بالای3میلیون دنبال نماینده و بیش از 600 پیج بالای یک میلیون دنبال نماینده در این فضا دارند.
براساس نمودار، تعداد پست های عمومی منتشر شده از ابتدای سال 99 به تفکیک ماه، آبان سال جاری با فراوری نزدیک به 30 میلیون پست، رکورددار بیشترین تعداد پست درج شده در این شبکه است و اردیبهشت ماه با نزدیک به 13 میلیون پست، کمترین تعداد پست منتشر شده در طول یک ماه را تا این مقطع از سال 99 به خود اختصاص داده است.
این ارقام براساس انتشار پست های عمومی که توسط صفحات جدی اینستاگرام منتشر می شوند و دنبال نماینده زیاد یا متوسط دارند محاسبه شده است و پست های درج شده در صفحات خصوصی و صفحاتی را که تعداد کمی دنبال نماینده دارند شامل نمی گردد. مدیر مرکز پژوهشی بتا در پاسخ به حواشی مطرح شده اخیر پیرامون فیلتر شدن اینستاگرام می گوید: نگاه حذفی به شبکه های اجتماعی کارساز نیست.
وی با اشاره به میلیونی بودن تعداد کاربران چنین شبکه های اجتماعی اعم از اینستاگرام می افزاید: در این جهت باید نقشه راهی وجود داشته باشد و باید آینده شبکه اجتماعی را بدانیم و طبق آن برنامه ریزی کنیم. اگر اینستاگرام فیلتر شد جایگزین آن چه خواهد بود و برنامه بعدی چیست، اینکه فقط به فکر فیلتر کردن بدون هیچ جایگزینی باشیم، برنامه مناسبی نیست.
وی با تاکید بر اینکه نسبت به مردم، کاربر، شبکه اجتماعی و آینده آن ها شناخت نداریم، اضافه کرد: نقطه ضعف ما این است که نمی دانیم مشکل چیست و باید چه کرد و مهم تر از آنکه دغدغه ایرانی کردن شبکه های اجتماعی را داشته باشیم باید بدانیم که سیاست های ما در این شبکه ها چیست.
فینی زاده با اشاره به اینکه نگاه ما به شبکه های اجتماعی غلط است، گفت: نباید شبکه اجتماعی را به عنوان یک نفوذ بدانیم بلکه باید نگاهمان به آن به مثابه ابزاری باشد که باید از آن استفاده کرد. وی تصریح می نماید: از طرف دیگر چند هزار کسب وکار جدی در اینستاگرام فعال هستند که باعث می گردد دیگر نتوان به شبکه اینستاگرام به عنوان یک اتفاق نگاه کرد؛ در این شبکه اقتصاد جاری است. شبکه اجتماعی مانند مرز جغرافیایی است، درست است که مرز جغرافیایی محل حمله دشمن است، ولی محل تبادل کالا هم هست. اینکه مرزبان داشته باشد بسیار شایسته است ولیکن بستن آن غلط است بلکه باید مرز ها را پررنگ کرد و اجازه داد تبادل کالا صورت بگیرد؛ بنابراین باید گفت که نگاه حذفی به شبکه های اجتماعی جواب نمی دهد.
منبع: فرارو