سالمندی و مشکل خواب

به گزارش انوار بلاگ، با افزایش سن الگوی خواب شما هم ممکن است تغییر کند. شما ممکن است نسبت به قبل کمتر بخوابید و یا در طول شب بیشتر بیدار شوید. مطالب زیر می تواند در کاهش مشکل خواب به شما یاری کند.

سالمندی و مشکل خواب

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

با افزایش سن الگوی خواب شما هم ممکن است تغییر کند. شما ممکن است نسبت به قبل کمتر بخوابید و یا در طول شب بیشتر بیدار شوید. مطالب زیر می تواند در کاهش مشکل خواب به شما یاری کند.

آیا شما خواب کافی دارید؟

احتیاج به خواب در هر فردی فرق دارد. پزشکان 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز را برای بزرگسالان پیشنهاد می نمایند. اگر شما خواب کمتری نسبت به قبل دارید اما در طول روز احساس شادی و پرانرژی بودن دارید، نشان می دهد که احتیاج شما برای خواب تامین شده است و احتیاجی به خواب بیشتر ندارید. اما اگر کمتر خوابیدن شما در فعالیت های روزانه شما تاثیر گذاشته و باعث کسالت و بی حالی و خواب آلودگی شما در طول روز می گردد، باید وارد عمل شوید.

ابتدا سعی کنید کارها را آسان تر کنید مانند:

در زمان معینی هر شب به رختخواب بروید و خواب منظمی داشته باشید.

یک ساعت قبل از خواب تلویزیون خود را خاموش کنید.

زمانی را برای آرام سازی (ریلکسیشن) به خود قبل از خواب اختصاص دهید.

زمان کمتری را بعد از بیدار شدن در رختخواب باشید. با این کار به مغز خود آموزش می دهید که رختخواب فقط برای خواب است.

در طول روز کمتر بخوابید.

اگر نمی توانید بخوابید، برای مدتی از رختخواب خارج شوید، سپس دوباره به رختخواب بروید.

نزدیک زمان خواب از مواد کافئین دار مانند قهوه، چای، الکل و ... استفاده نکنید.

اگر مشکل کم خوابی شما برطرف نشد، با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند شرایطی که دارید و داروهایی را که مصرف می کنید آنالیز نموده و به شما در حل این مشکل یاری کند.

عوامل دیگری که می تواند در در مسائل خواب شما در سالمندی تاثیر داشته باشد، چیست؟

مسائل دیگری که باعث کم خوابی شما می گردد را آنالیز کنید. پس از شناخت آن ها می توانید با برطرف آن ها خواب بهتری داشته باشید. مواردی مانند:

تغییر در زندگی: مانند تغییر محل زندگی، ایجاد محدودیت هایی در حرکت به دلیل عوارض بیماری های مختلف، از دست دادن افراد مهم زندگی و ... می تواند منبعی برای استرس و ایجاد کم خوابی در شما باشد.

شرایط: آرتروز، آپنه خواب، افسردگی و ... می توانند باعث ایجاد مشکل در خواب شوند. به دستورات پزشک خود برای برطرف این مسائل توجه کنید.

بازنشستگی: وقتی بازنشسته می شوید ممکن است زمان بیشتری استراحت کنید و فعالیت کمتری در طول روز داشته باشید. این مساله می تواند زمان خواب و بیداری شما را به هم بریزد. بنابراین سعی کنید در طول روز خود را مشغول کنید. کارهایی مثل کارهای داوطلبانه و تفریح ها می تواند بسیار مفید باشد.

بیماری ها: اگر شما بیماری هایی مانند مسائل قلبی، آرتروز، سوزش معده، بیماری آلزایمر و... دارید ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشید. درمان این داروها و مصرف به موقع دارو برای این بیماری های می تواند به بهتر شدن مشکل خواب شما در طول شب یاری کند.

داروها: برخی از داروها می توانند خواب شما را بیشتر یا کمتر نمایند. برخی از داروها حتی می تواند شما را در طول شب بیشتر بیدار نگه دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا اگر مشکل خواب شما در اثر مصرف دارو است، دوز داروها را تنظیم کند یا داروی شما را عوض کند.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11224

به "سالمندی و مشکل خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالمندی و مشکل خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید