ساخت خانه با واقعیت مجازی؛ آینده ای که خیلی دور نیست

به گزارش انوار بلاگ، ساختن خانه کار راحتی نیست؛ به خصوص برای کسانی که می خواهند یک خانه سفارشی مطابق میل خود داشته باشند. انتخاب سازنده، طراح و پیمان کار مناسب، پیچیدگی فرآیند طراحی زیربنای ساختمان، دریافت مجوز ساخت وساز از مقامات شهری و محلی، احتیاج به صرف زمان زیادی دارد؛ این در حالی است که هنوز حتی سقفی بالای سرتان ساخته نشده است.

ساخت خانه با واقعیت مجازی؛ آینده ای که خیلی دور نیست

Atmos یک شرکت ساخت وساز است که به صورت آنلاین سفارش کار ساخت خانه، سازنده و طراح را می پذیرد. این شرکت میخواهد خانه سازی را به صورت گسترده ای به فرآیندی ساده و راحت تبدیل کند و امکان کاستومایز کردن خانه را به شکلی مردمی و آزاد در اختیار تعداد بیشتری از افراد بگذارد.

این استارت آپ که تحت حمایت شرکت Y Combinator قرار گرفته است، با طرحی جسورانه و بزرگ میخواهد صنعت خانه سازی را متحول کند، آن هم در شرایطی که انتخاب طراح و اقدامات بعدی، به سادگی کلیک کردن روی سبد خرید Shopify است. این طرح تا به امروز توجه خیلی از سرمایه گذاران را به خود جلب نموده است.

بر اساس اظهارات مدیرعامل و بنیان گذار، نیک داناهو (Nick Donahue)، سم آلتمن (Sam Altman) نماینده سابق YC و مدیر فعلی OpenAl، و آدام نش (Adam Nash)، رییس و مدیر عامل سابق Wealthfront، این شرکت تا به امروز با همراهی سرمایه گذاران مردمی توانسته 2 میلیون دلار بودجه جمع آوری کند.

این طرح بعلاوه تحولی بزرگ در حوزه فعالیت های Atmos است، شرکتی که تا پیش از این، تنها روی واقعیت مجازی تمرکز داشت.

نیک داناهو کیست؟

نیک به خانواده ای باسابقه در ساختمان سازی تعلق دارد و پدرش هم در همین زمینه فعالیت داشته است. اما نیک که به واقعیت مجازی علاقه زیادی داشت، وارد این حوزه شد. او پس از اینکه متوجه شد فرآیند مهندس شدن چندان هم مجذوب نماینده و هیجان انگیز نیست، درس و دانشگاه را رها کرد. پس روی پروژه هایی مانند هدست اوپن سورس VR تمرکز کرد. سرمایه گذاران زیادی به این هدست علاقه مند شدند و هزینه لازم برای ساخت و توسعه آن را فراهم کردند.

ایده طراحی و ساخت این هدست بر اساس شبکه فضایی ایجاد شده است. دوناهو می گوید که این ایده یعنی مفهوم شبکه یک روز از ساختار دو بعدی به سه بعدی تغییر می نماید و فضاهای فیزیکی بیشتر شبیه به وب سایت ها عمل می نمایند. هدستی که او در حال ساخت آن بود، شبیه به یک مرورگر برای حرکت در این فضاها عمل می کرد.

البته محدودیت های VR نه تنها به شرکت Atmos، که به کل این صنعت آسیب زد، مثلا نیک تا اینجا با محدودیت هایی مانند عملکرد محاسباتی برای ساخت این محیط های سه بعدی و کمبود مقیاس گذاری در سکتورها روبه رو بوده است.

فکر تغییر فضاهای فیزیکی داناهو را به این فکر فرو برد که خانه های آینده چه شکلی خواهند بود؟

نیک می گوید: به نظر ما موج بعدی این پدیده، انجام کامپیوتری کارها خواهد بود. او بعلاوه معتقد است هر خانه یک مغز خواهد داشت. خانه ها دیجیتالی، قابل کنترل و کاستومایز شده خواهند بود و این به معنای یک انقلاب بزرگ در مفهوم خانه خواهد بود، مفهومی که نسل ها به همین شکل وجود داشته است.

Atmos برای رسیدن به چنین منظره بزرگی باید این ترند را به نام خود ثبت کند. اما این شرکت، دست کم در حال حاضر، روی آسان سازی فرایند کاستومایز کردن خانه ها متمرکز است.

برای استفاده از پلتفرم، کاربر موقعیت مکانی و نقشه ساختمان خانه تازه را معین می نماید. Atmos برای ساخت خانه، مناسب ترین سازندگان را بر اساس طرح و سایر چیزها انتخاب می نماید. هزینه این پروژه ها بین 400 تا 800 هزار دلار است و بیشتر در شهرهای شارلوت، آتلانتا، دنور، آستن و رالی دورهام انجام می گردد.

این شرکت هنوز در ابتدای راه است. داناهو می گوید که Atmos برای اولین بار، چند پروژه در حال انجام در شهر دالی دورهام دارد و در کوشش است تا ساختمان ساز های بیشتری را برای همکاری به خود جذب کند.

آیا این طرح عملی است؟

عملی بودن این طرح، بستگی به تمام عوامل مربوط به ساخت وساز دارد. کاستومایز کردن خانه ایده بسیار خوبی است، همه می خواهند خانه ای مطابق سلیقه و میل خودشان داشته باشند. اما یک چالش همیشگی برای سازندگان وجود دارد؛ هزینه های گزاف. تنها راه کاهش هزینه های خانه سازی برای سازندگان این است که خانه ها را تا جای ممکن به یک شکل و مطابق با یک طرح بسازند. به همین علت، زیرساخت ها همه مثل هم است و خانه ها درست مشابه هم ساخته می شوند.

سازندگان با وجود این طرح یکسان می توانند در طراحی و ساخت خانه به تناسب برسند. کارگران هم می توانند هم زمان بخش های مشابه هر ساختمان را بسازند و در هزینه و زمان صرفه جویی نمایند. بعلاوه در چنین شرایطی می توان مصالح ساختمانی را هم به طور عمده و با قیمت کمتر تهیه کرد.

Atmos با استفاده از تکنولوژی پیشرفته تر و بعضی کنترل های بهتر شاید بتواند بین مشتریان خود سینرژی ایجاد کند، به خصوص اگر بتواند در بازار شهرهای مختلف نفوذ کند. با این حال، به نظر می رسد که در نهایت، منظره طولانی مدت برای این شرکت ضروری تر است. شاید تا همین چند ماه پیش، ارائه تعریف تازهی از خانه، چندان منطقی نبود. اما حالا که افراد زیادی از خانه کار می نمایند و با دنیای مجازی در ارتباط هستند، باید به این فکر کنیم که خانه ها باید چطور طراحی شوند تا با این فعالیت ها و این سبک زندگی همخوانی داشته باشند؟ اگر Atmos بتواند راهی برای این مسأله پیدا کند، قطعا به سود و ثروت زیادی خواهد رسید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 11355

به "ساخت خانه با واقعیت مجازی؛ آینده ای که خیلی دور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت خانه با واقعیت مجازی؛ آینده ای که خیلی دور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید