رونق برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی ؛ سکوت میراث فرهنگی ادامه دارد ، از کمان کلهر در طاق بستان تا پرواز همای در نیاوران

به گزارش انوار بلاگ، برگزاری کنسرت های موسیقی در اماکن تاریخی در حال رونق دریافت است در حالی که میراث فرهنگی هیچ ضابطه ای برای این برنامه ها تدوین نکرده و شفاف سازی نیز نمی کند .

رونق برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی ؛ سکوت میراث فرهنگی ادامه دارد ، از کمان کلهر در طاق بستان تا پرواز همای در نیاوران

خبرنگاران: محوطه کاخ ها و بناهای تاریخی تبدیل به سالن اجرا شده اند در حالی که هیچکس در ایران نمی داند هر کدام از این محوطه ها ظرفیت پذیرایی چند تماشاگر را دارند؟ سیستم های صوتی باید چگونه عمل نمایند تا بنای تاریخی آسیب نبیند و اصلا کدام برنامه ها مناسب برگزاری در چنین مجموعه هایی هستند … نکته قابل توجه این است که سازمان میراث فرهنگی نیز در این زمینه اصلا ورود ننموده و با وجود تذکرات متعدد همچنان منفعل در این زمینه عمل می نماید.

حساسیت برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی رو به کاهش است و معاونت میراث فرهنگی هنوز ضوابط حفاظتی برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی را اعلام ننموده است. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی معین نمی نماید که برگزاری این رویدادها در اماکن تحت مدیریت این سازمان چه عوایدی دارد. با این حال برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی کشور در حال رونق دریافت است و در هفته های جاری چندین اجرا در بناهای تاریخی کشور برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

  • کاخ بی تاب است … | ستون های میراث یک ملت زیر پای هنر

کلهر در کرمانشاه ؛ از کمانچه تا اعتراض

کیهان کلهر به تازگی دو شب اجرا در محوطه باستانی طاق بستان داشته است. طاق بستان یکی از اثار ارزشمند شهر کرمانشاه و یکی از گزینه های ثبت جهانی است. اجرای کیهان کلهر اما حواشی زیادی را نیز به دنبال داشت. پس از این اجرا او در صفحه اینستاگرامش نقدها تندی را نسبت به مسئولان حراست طاق بستان بیان کرد.

سنتور نوازی در خانه عامری ها

سیامک آقایی که با گروه سنتور نوازان زمانی حسابی در موسیقی ایرانی سر و صدا نموده بود، این سال ها کم کارتر از گذشته است. آقایی به تازگی یک شب اجرای موسیقی در خانه تاریخی عامری های شهر کاشان برگزار نموده است. عمارت تاریخی عامری ها چند سال پیش براساس مزایده در اختیار یک شرکت نهاده شد و با مرمت تبدیل به هتل و مرکز فرهنگی شده است.

هم خوانی با قربانی در سعدآباد

علیرضا قربانی، سنتی خوان این روزهای موسیقی ایران، پس از موفقیت کنسرت با من بخوان در تالار وحدت، این بار اجراهای با من بخوان را به کاخ سعد آباد برده است. ایوان عطار مجموعه کاخ موزه سعد آباد یکی از مراکز اجرای برنامه های فرهنگی در این مجوعه است. در کنسرت قربانی برخلاف یکی از کنسرت نمایش های معروف خبری از جایگاه چیدن در محوطه سعدآباد و آویزان شدن از کاخ ملت نیست.

پرواز همای در نیاوران

کاخ نیاوران که به تازگی برای چندمین بار شوی لباس در تالار آبی راه انداخته و درصدد است این کاخ ارزشمند را تبدیل به بازار مد و لباس کند از اول مرداد ماه میزبان اپرای حلاج به خوانندگی پرواز همای است. کاخ نیاوران از مراکز قدیمی برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی است. با این وجود پس از اعتراض های همیشگی به نحوه و ضوابط برگزاری کنسرت در این کاخ، مسئولان کاخ و سازمان میراث فرهنگی به سمت کسب درآمد به وسیله برپایی شوی لباس رفته اند. فضای باز مشرف به کاخ اصلی نیاوران محل اصلی اجرای کنسرت در این مجموعه تاریخی است.

برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری می تواند به حیات بناها و محوطه های تاریخی یاری کند، با این وجود سازمان میراث فرهنگی ضوابط و دستور عمل های معینی درباره آن ندارد و مانع شفاف سازی قراردادها و شرایط برگزاری این رویدادهاست.

به گزارش خبرنگاران، دیلی میل و تلگراف دو نشریه انگلیسی هستند که به نتایج تحقیقات بین المللی در زمینه برگزاری کنسرت و مراسم های مختلف در آثار تاریخی پرداخته اند بر اساس گزارش های این دو نشریه نتیجه مطالعه ای که توسط دانشمندان در موزه هرمیتاژ روسیه انجام گرفته است نشان می دهد کنسرت هایی که در این مکان برگزار شده اند یا برگزار خواهند شد، می توانند سال های زیادی را از طول عمر این اثر تاریخی هنری بزرگ بکاهند.

به گفته میخاییل پیوتروفسکی مدیر موزه هرمیتاژ به نظر می آید، کتاب ها، بناها و مجسمه های این موزه نیز تحت تاثیر کنسرت های موسیقی نهاده شده و دچار آسیب می شوند. نتایج اولیه این تحقیق سه ساله که در سال 2008 توسط موسسه احیای آثار هنری گاربر در مسکو منتشر شد نشان می دهد برگزاری هر 10 کنسرت با شدت صدای بالای 82 دسیبل می تواند یک سال از عمر آثار هنری یا بناهای تاریخی بکاهد.

همچنین محققان انگلیسی با آنالیز ارتعاشاتی که در فستیوال تابستانه موسیقی در بنای همپتون کورت ایجاد شده بود دریافتند نت های باس می توانند ارتعاشات شدید منجر به تخریب را در ابن بنا ایجاد نمایند. نتیجه این تحقیق پرسش هایی جدی را در رابطه با سلامت بناهای تاریخی که به مرکزی برای برگزاری مراسم های بزرگ یا تبدیل شده اند، ایجاد نموده است.

شهریار ناسخیان استاد دانشکده مرمت آثار و ابنیه تاریخی دانشگاه هنر اصفهان در خصوص حد مجاز برگزاری مراسم در کاخ ها و ابنیه تاریخی به خبرنگار خبرنگاران می گوید: نکته کلی و اساسی که ما در دروس رشته مرمت نیز به دانشجویان تدریس می کنیم، توجه به این مساله است که برگزاری کنسرت، سخنرانی، عزاداری، برنامه تفریحی یا هرگونه مراسمی در بناهای تاریخی با محدودیت و یا ممنوعیت روبروست که معین ممنوعیت یا میزان محدودیت ها به شأن اثر، دوره ساخت آن، مواد به کاربرده شده در بنا، ارزش آن و… بستگی دارد .

او ادامه می دهد: زمانی که 500 نفر و یا تعداد بیشتری از افراد در یک زمان محدود به صورت همزمان برای مراسمی در یک بنای تاریخی حضور پیدا می نمایند، طبیعی است که آسیب هایی به آن مکان وارد می گردد، همچنین سیستم صوتی و نورپردازی ها می توانند به بنا آسیب بزنند. به هر حال باید با بناهای تاریخی با لطافت برخورد کرد و میزان این لطافت به قدمت بنا و شرایط آن بسیار وابسته است. هرچند که درمورد یک بنای معاصر مانند کاخ نیاوران محدودیت کمتری نسبت به یک بنای 800 ساله وجود دارد اما به هرحال هیچ دستورالعمل خاصی در این زمینه در کشور وجود ندارد که معین کند در هر بنا با توجه به وی ژگی های آن چه نوع برنامه ای با چه تعداد افراد امکان برگزاری دارد.

منبع: چمدان
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 167

به "رونق برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی ؛ سکوت میراث فرهنگی ادامه دارد ، از کمان کلهر در طاق بستان تا پرواز همای در نیاوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی ؛ سکوت میراث فرهنگی ادامه دارد ، از کمان کلهر در طاق بستان تا پرواز همای در نیاوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید