راه پرفراز و نشیب آموزش مجازی خبرنگاران

به گزارش انوار بلاگ، اگر خواسته باشیم مهم ترین عیب را برای دانش آموزان در آموزش مجازی مطرح کنیم، میتوان گفت که دور شدن از تعامل و کار گروهی هست که میتواند در آینده دانش آموزان را بیشتر فردگرا وب ه دور از کار گروهی بار بیاورد.

راه پرفراز و نشیب آموزش مجازی خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، محمد جواد صداقت؛ شاید در آینده از کرونا به عنوان بزرگترین چالش بشر نام ببرند، زیرا کرونا نه تنها بر سلامت انسان ها تاثیر گذار بود وتهدید نماینده بلکه بر تمام جنبه های مهم زندگی انسان تأثیر گذاشت. اما ما می خواهیم شرح مختصری بدهیم از آنچه که گذشت بر آموزش و تحصیل در ایام کرونا.

تقریبا پارسال همین موقع بود که دانشگاه ها تعطیل شدند و مدارس هم کم کم بسته شدند با توجه به نقاط مختلف کشور وشیوع کرونا تنها چیزی که از روز تعطیل شدن دانشگاه در ذهن ها مانده این جمله دانشجویان بود که میگفتن که هفته دیگه برمیگردیم وکلاس ها دایر خواهد شد، اما الان اسفند 99 ویک سال از تعطیلی دانشگاه ها گذشت واین این مهمان ناخوانده هنوز هست وبه نظر می رسد که حالا حالا ها مهمان ما خواهد بود.

اما از این بحث که عبور کنیم بعد از چند هفته که از تعطیلی محیط های آموزشی گذشت صحبت های زیادی برای بحث ادامه آموزش و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان مطرح شد. اولین اتفاق فراوری محتوای تلویزیون بود که دروس دانش آموزان را پوشش داده بود و بعد از مدتی کوتاه نرم افزار شاد هم ارائه شد و یک راه ارتباطی بین دانش آموزان و معلم خودشان ایجاد شد که در آن موقع تاثیر زیادی داشت.

اما مدتی که از آموزش مجازی گذشت کم کم در خصوص معایب و مزایای آموزش مجازی صحبت های زیادی مطرح شد.

اما به نظر من ابتدایی ترین عیب آموزش مجازی این نکته بود که جامعه هدف آموزش مجازی که دانش آموزان بودند با محیط ونرم افزار های آموزش مجازی آشنایی نداشتند.

حالا یک تعدادی از دانش آموزان، چون که والدین تحصیل نموده داشتند سریعتر یاد گرفتند، ولی بحث ما آن دسته از دانش آموزان هست که بیشترا در مناطق روستایی هستند و در این مناطق بیشتر والدین سواد خواندن و نوشتن ندارند و این عامل باعث شد تا دانش آموزان این مناطق دیرتر با این فضا آشنا شوند.

اما عیب دیگر که میتوان گفت آموزش مجازی بسیار خستگی آور هست برای دانش آموزان از انجا که این دانش آموزان در محیط مدرسه با دوستانشان بازی های زیادی میکردند وبا معلمانشان ارتباط نزدیکی داشتند حالا همه این فعالیت ها بسنده شده به یک گروه کلاسی واین ها باعث خستگی و بی انگیزگی دانش آموزان شده است.

اما اگر خواسته باشیم به یکی از معایب دیگر آموزش مجازی بپردازیم بحث عدم دسترسی همه دانش آموزان به گوشی هوشمند مطرح می گردد که طبیعتاً عده ای از دانش آموزان با توجه به شرایط خانواده به گوشی هوشمند و حتی رایانه دسترسی ندارند و یکی دیگر از ضعف هایی که در آموزش مجازی وجود دارد بحث نبود اینترنت است در بعضی نقاط که عموما روستا ها هستندامکان متصل شدن به نرم افزار ها و سامانه های آموزشی وجود ندارد.

اما عیب دیگری که میتوان اشاره نمود این بحث است که دانش آموزان مدت زیادی را با موبایل ورایانه سپری می نمایند واین امر طبیعتاً می تواند هم برسلامت جسم وهم روح دانش آموزان تاثیر بگذارد و هنوز راه چاره مناسبی برای این مشکل اشاره نشده شاید شما بگویید که فقط در زمان کلاس موبایل و رایانه در اختیار دانش آموزان باشد و می گردد این مورد را کنترل کرد، ولی وقتی تمام فعالیت های فیزیکی دانش آموزان محدودشده آن ها روی به موبایل وبازی های رایانه ای آورده اند. وسعی می نمایند که اوقات فراغت خودشان را با موبایل وبازی های رایانه ای سپری نمایند، اما اگر خواسته باشیم مهم ترین عیب را برای دانش آموزان در آموزش مجازی مطرح کنیم.

میتوان گفت که دور شدن از تعامل و کار گروهی هست که میتواند در آینده دانش آموزان را بیشتر فرد گرا وبه دور از کار گروهی بار بیاورد. اما وقتی حرف از مزایای آموزش مجازی می گردد صحبت های زیادی مطرح می گردد که حتما شما هم شنیده اید مثلا در دسترس بودن عدم محدودیت مکانی و زمانی.

اما میتوان گفت که نمی گردد زیاد روی مزایای آموزش مجازی مانور داد، چون که در کل دنیا اصل اول آموزش حضوری هست ودر مواقع اضطرار مثل ایام همه گیری کرونا آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری هست. یعنی در مواقعی که هیچ راه کاری برای ادامه آموزش به شیوه حضوری نداریم از آموزش مجازی استفاده کنیم ودر شرایط کنونی دنیا تنها راه ادامه آموزش همین آموزش مجازی وازراه دور هست با پلتفرم های مختلف.

پس میتوان نتیجه گرفت آموزش مجازی میتواند مکمل بسیار خوبی برای آموزش حضوری باشد، ولی به تنهایی نمی تواند مانند آموزش حضوری عمل کند. به امید روزی که مخاطب خبر کرونا از بین رفت باشیم.

محمد جواد صداقت - عضو شورا مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 8568

به "راه پرفراز و نشیب آموزش مجازی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه پرفراز و نشیب آموزش مجازی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید