دفاع دقیقه نودی ممنوع

به گزارش انوار بلاگ، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد تاکید نمود: همان طور که ثبت نام در دانشگاه را نباید به روز آخر موکول کرد، دفاع از خاتمه نامه یا تز دکتری هم نباید به روزهای آخر ترم موکول گردد.

دفاع دقیقه نودی ممنوع

به گزارش خبرنگاران، ماه های انتهای ترم تحصیلی به طور معمول به زمانی برای ترافیک دفاع از انتها نامه تبدیل می گردد و این موضوع در دانشگاه های غیر دولتی که دانشجو برای ادامه تحصیل در یک ترم دیگر ملزم به پرداخت شهریه می گردد پررنگ تر است؛ بر همین اساس شهریور ماه در بسیاری دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه آزاد زمان رونق دفاع از انتها نامه هاست، موضوعی که می تواند از نظر کیفیت تاثیرات متعددی بر روی روند کار داشته باشد چرا که گاه در طول روز یک استاد مجبور به حضور در چندین جلسه دفاع شده و تایم و کیفیت جلسات دفاع دستخوش تغییرات متعدد می گردد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد در گفتگویی با خبرنگاران، با اشاره به عواملی همچون بالا بودن حجم کار دانشجو یا تمایل به چاپ مقاله در ژورنال های معتبر که ممکن است به طولانی شدن زمان انجام پژوهش و الزام به تمدید مهلت دفاع بیانجامد، گفت: سیستم پایش دانشگاه آزاد اسلامی که از اول مهر ماه امسال لازم الاجراست، مرزها را برداشته و این امکان را به وجود آورده که دانشجویان حق انتخاب استاد راهنما از تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را داشته باشند.

جواد علمایی با اشاره به تمدید مهلت دفاع از انتها نامه و رساله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد گفت: این تمدید مهلت برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجرا شده است. این در حالیست که این دانشجویان می توانند هر زمانی که بخواهند از انتها نامه یا تز دکتری خود دفاع نمایند، البته در صورتی که دفاع آن ها به ترم بعد موکول گردد، ملزم به پرداخت شهریه هستند.

وی یادآور شد: امسال با توجه به اینکه آغاز سال تحصیلی از روز 23 شهریور بود و این تاریخ با ایام سوگواری محرم تقارن داشت، مهلت دفاع از انتها نامه و رساله را به مدت یک هفته (تا 31 شهریور ماه) تمدید کردیم.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه تبعات انباشتگی جلسات دفاع دانشجویان در شهریور ماه و الزام آن ها به دفاع در یک تاریخ مشخص چه خواهد بود، شرح داد: همان طور که ثبت نام در دانشگاه را نباید به روز آخر موکول کرد، دفاع از انتها نامه یا تز دکتری هم نباید به روزهای آخر ترم موکول گردد و دفاع در طول ترم هم امکان پذیر است. دانشجو باید انتها نامه خود را مرداد ماه آماده نموده و در شهریور از آن دفاع کند و قاعدتاً برنامه نیز طوری چیده می گردد که دانشجویان در مرداد ماه برای ثبت نام جلسه دفاع به آموزش و پژوهش دانشگاه مراجعه نمایند. به عنوان مثال در واحد تهران جنوب اصلاً نیازی هم به تمدید مهلت دفاع برای دانشجویان وجود نداشت؛ چرا که تمام دانشجویان تا 20 مرداد برای حضور در جلسه دفاع انتها نامه یا رساله خود ثبت نام نموده بودند.

علمایی با بیان اینکه معاونت پژوهشی این دانشگاه از 20 مرداد ماه طوری برنامه ریزی نموده بود تا اساتید مختلف با دانشجویان هماهنگ شده و امکان دفاع برای دانشجویان به صورت پیوسته فراهم گردد، توضیح داد: بعضی واحدها چنین برنامه ریزی مدونی ندارند و زمانی که دانشجو برای ثبت نام جلسه دفاع مراجعه می نماید، مدیرگروه دو الی سه روز بعد را برای جلسه دفاع او مشخص می نماید؛ که امسال به دلیل تقارن با ایام سوگواری این مهلت را تمدید کردیم.

عواملی که دفاع را به تاخیر می اندازند

وی دلیل به طول انجامیدن پژوهش های بعضی از دانشجویان را بالا بودن حجم کار آن ها دانست و گفت: بعضی دانشجویان علاقمندند که پژوهش خود را به طور مفصل تری انجام دهند و می توانند یک ترم دیگر را علاوه بر ترم اصلی برای تحصیل خود تمدید نمایند. همچنین بعضی از آن ها علاقمندند کار علمی خود را در ژورنال یا مجله معتبر به چاپ برسانند که از استاد خود اجازه می گیرند تا این کار را انجام داده و بعد با دست پر در جلسه دفاع حضور پیدا نمایند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با تأکید بر آن که اجباری برای چاپ مقاله در ژورنال های معتبر و تمدید مهلت برای دفاع از انتها نامه وجود ندارد، گفت: انجام چنین کارهایی با تفاهم بین استاد و دانشجو انجام می گردد. در عین حال بعضی دانشجویان می خواهند برای مصاحبه دکتری خود رزومه قوی ارائه نمایند. بنابراین این عوامل هستند که منجر به عقب افتادن زمان دفاع دانشجو می شوند.

علمایی اضافه نمود: بعضی دانشجویان در طول تحصیل خود در مقاطع تحصیلات تکمیلی شغل پیدا می نمایند یا ازدواج می نمایند؛ یا خدای ننموده بیمار می شوند. در چنین مواردی نیز ممکن است مهلتی که برای دفاع از پژوهش مرسوم است، به تعویق بیفتد.

سختی های پیدا کردن استاد راهنما و تائید پروپزال

وی در بخش دیگر از صحبت های خود در پاسخ به اینکه چرا در واحد علوم تحقیقات دانشجویان با سختی هایی برای پیدا کردن استاد راهنما و تأیید پروپزال روبرو هستند، شرح داد: از امسال تاریخ یک مهر ماه سیستمی به نام پایش را ایجاد کردیم که دانشگاه های آزاد کل کشور را به لحاظ کار پژوهشی به صورت یک شبکه درآورده و در این شبکه چالش های کشور تحت عنوان نظام موضوعات تعریف شده است. دانشجویان دکتری موظف به انتخاب موضوع رساله از این نظام موضوعات هستند و دانشجویان ارشد نیز می توانند موضوع خود را از بین نظام موضوعات پیشنهادی انتخاب نمایند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این نظام شبکه ای مثل دهکده جهانی است و مرزها را بر می دارد، ادامه داد: من به عنوان استاد می توانم حوزه کاری خود را در نظام پایش مطرح کنم و دانشجویی می تواند از واحد قزوین من را به عنوان استاد راهنمای خود انتخاب کند. بنابراین ظرفیت اساتید از ظرفیت سر جمع انتها نامه ها بالاتر است. قبلاً ممکن بود انباشتگی وجود داشته باشد، در حالی که الان مرزها برداشته شده و هر دانشجویی می تواند در مجموعه دانشگاه آزاد با هر استادی که بخواهد انتها نامه بردارد.

علمایی با بیان اینکه به شخصه پیگیر چنین مسائلی در واحد علوم تحقیقات بوده است، اظهار کرد: بنابر صحبتی که با معاونت آموزشی این دانشگاه داشتم در این واحد محدودیتی برای انتخاب استاد وجود ندارد. به عنوان مثال بنده عضو هیأت علمی واحد تهران جنوب هستم اما دانشجویانی از واحد علوم تحقیقات من را به عنوان استاد راهنما انتخاب نموده اند. در مواردی نیز خود دانشجو می خواهد به دلایلی استاد معینی را انتخاب کند و چنین احترامی برای دانشجویان قائل شده که حوزه تحقیقاتی خودشان را انتخاب نمایند. در عین حال قانوناً استاد باید موضوع تحقیق دانشجو را انتخاب کند. بعضی دانشجویان تمایل دارند در حوزه خاصی با یک استاد مشخص کار نمایند و چنین احترامی برای دانشجو قائل شده که بتواند آزادانه حوزه کاری خود را انتخاب کند. این در حالیست که از لحاظ قانونی انتخاب موضوع باید از سوی استاد انجام گردد.

وی در انتها اضافه نمود: اساتیدی هستند که موضوع تحقیق ارائه می دهند اما دانشجو تمایلی به انجام تحقیق در آن موضوعات را ندارد و می خواهد فلان موضوع یا فلان استاد را برای تحقیق خود انتخاب کند. در چنین مواقعی اتفاقی که می افتد این است که ظرفیت آن استاد پر است یا واحدی استادی برای آن موضوع ندارد. در این صورت دانشجویان می توانند اساتیدی از سایر واحدها انتخاب نمایند و هیچ مسئله ای از این بابت وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 228

به "دفاع دقیقه نودی ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاع دقیقه نودی ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید